با استناد به اطلاعات موجود بانک‌ها و بورس از پرداخت علی‌الحساب مالیات معاف‌اند، اما امسال شرکت‌ها‌ی بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه بازرگانی که تا سال ۹۲ شامل این معافیت بوده‌اند، مشمول نشده و از قلم افتاده‌اند که مجلس موافقت کرد تا این دو شرکت نیز از این نوع معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از میان ۲۱۶ نماینده حاضر در مجلس، ‌۱۴۴ نفر به این پیشنهاد رای موافق و ۲۳ نفر رای مخالف دادند.  بنا به بند (ذ) تبصره ۶ لایحه بودجه‌، مشاغلی که مشمول ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند مکلفند تا دو درصد از ارزش هر خدمتی که به صورت نقدی و غیرنقدی پرداخت می‌کنند و ارزش آن مجموعا بیش از پنج میلیون ریال بابت هرخدمت است، به عنوان علی‌الحساب مالیاتی دریافت‌کننده وجوه‌ به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود.

ارجاع حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد به تلفیق

 همچنین مجلس دیروز بند (ش) تبصره ۶ بودجه را به دلیل مغایرت با قوانین کلان کشور برای کسب دو سوم رأی نمایندگان به رأی گذاشت که به دلیل عدم کسب آرای لازم، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع داده شد.  بنا به این بند، درسال آتی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده (وی.‌ای.‌تی) خواهند بود.  همچنین یک بند دیگر که در کمیسیون تلفیق به لایحه پیوست شده بود و درباره اخذ عوارض از شهرداری‌های بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت بابت صدور پروانه ساختمانی بود‌ ‌نیز به دلیل آنکه رای نیاورد به تلفیق برگشت خورد.  همچنین مجلس دیروز تصویب کرد مالیات ارزش افزوده به تبلیغات مکتوب روزنامه‌ها تعلق نگیرد. تلفیق این بند الحاقی را در پیوست شماره ۸ تبصره ۶ آورده بود که مجلس با آن موافقت کرد.

معافیت بهزیستی و کمیته امداد از هزینه صدور پروانه‌ها

همچنین مجلس دیرو‌ز تصویب کرد مددجویان کمیته امداد امام خمینی‌(ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان براساس الگوی مصرف فقط برای یکبار معاف شوند.

نرخ مالیات صفر در مناطق محروم

مجلس همچنین نرخ مالیات و عوارض پروژه‌های زودبازده در مناطق محروم که توسط گروه‌های جهادی ا‌نجام می‌شود را صفر اعلام کرد.

مالیات مازاد از سیگار لغو شد

دیروز همچنین مجلس نمایندگان در بررسی تبصره ۶ به بند ۷ این تبصره رای داد که بر آن اساس، مالیات مضاعفی از فروش سیگار داخلی و خارجی گرفته نخواهد شد. هر چند این بند مخالفان و موافقان متعددی داشت، اما نمایندگان به افزایش تصاعدی مالیات سیگار رای ندادند هر چند قرار بود درآمد ناشی از این محل صرف تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شود، اما مخالفان این بند معتقد بودند که قیمت هر نخ سیگار به‌شدت گران خواهد شد و سیگار به نرخ مواد مخدر درخواهد آمد. تلفیق در نظر گرفته بود تا از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۲۳۰تومان، تولید داخل با نشان بین‌المللی (برند) مبلغ ۸۰۰ تومان، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۱۵۰۰ تومان و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۳۰هزار تومان و هر بسته تنباکوی وارداتی ۳۰هزار تومان به عنوان عوارض اضافه شود. وزارت صمت نیز به کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرده بود که در صورت افزایش مالیات این بخش، تولید و فروش سیگار دچار مساله خواهد شد.

درجریان بررسی این بند از تبصره ۶ بودجه، علیرضا سلیمی در اخطاری با استناد به اصل ۵۲ قانون اساسی گفت: بسیاری از موارد پیشنهادی مطرح شده درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ مغایر اصل ۵۲ است، درخصوص سیگار باید مشخص شود تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از کجا باید تامین شود، چرا که با حذف این بند ۵۰ هزار میلیارد حذف شده است. برای نیروی انتظامی ۵۰۰ میلیارد، برای تامین نیازهای اساسی محرومین ۱۸۵ میلیارد و مسکن ملی ۵ هزار میلیارد حذف شده است. بنابراین باید مشخص شود که این هزینه‌ها باید از کجا تامین شود.

معافیت مدرسه‌سازان از پرداخت حق انشعابات

مجلس همچنین با معافیت مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز موافقت کردند.