تاخیر در جمع‌آوری آمارها در تعطیلات

امادرشرایطی که آمارها از کاهش موارد رسمی ابتلا به کرونا درکشور حکایت می‌کند، و بسیاری به کم شدن میزان موارد ابتلا به کرونا و گذر از پیک ششم دلخوش کرده‌اند، خبر آنلاین درگزارشی با بررسی این آمارطی دوماه گذشته ضمن بیان این نکته که موارد شناسایی ابتلا به کرونا در روزهای شنبه کمتر است ، دلایل این امر را توضیح داده است.

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا دراین‌باره به خبرآنلاین می‌‌گوید: «برخلاف تصور برخی که گمان می‌کردند ما باید روزهای تعطیل آمارهای پایین‌‌تری داشته باشیم این‌‌طور نیست چراکه مثلا ظهر روز جمعه وقتی قرار است آمارها اعلام شود به‌‌طور طبیعی آمار ۲۴ ساعت گذشته اعلام می‌شود، بنابراین بخش زیادی از آمارهای روزهای تعطیل برای روز قبل از آن است که تعطیل نیستند. همین‌طور آمارهای روز بعد از تعطیلی در واقع همان آمار روز تعطیل است، در روزهای تعطیل هم که با یک مناسبت همراه شود به طریق اولی در آمارهای روز بعد با کاهش مواجه خواهیم بود.» این اظهارنظر نشان می‌دهد آمار موارد ابتلا به کرونا نه‌‌تنها در روزهای شنبه پایین می‌‌آید بلکه در همه روزهای بعد از یک تعطیلی این روند تکرار می‌شود. مثلا روز ۲۶ بهمن‌‌ماه به‌‌مناسبت روز ولادت حضرت علی (ع) در تقویم ایران تعطیل بود و آمارهای آن روز نشان از شناسایی ۲۵‌هزار و ۳۴ بیمار جدید می‌‌داد، در حالی که فردای آن روز یعنی ۲۷ بهمن‌‌ماه که تعطیل نبود آمار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا به ۱۶‌هزار و ۳۱۰ بیمار کاهش پیدا کرد، یعنی تقریبا ۸‌هزار بیمار کمتر شناسایی شد.  یونسیان درپاسخ به اینکه چرا این مساله برای فردای یک روز تعطیل اتفاق می‌‌افتد؟ می‌‌گوید: «همیشه در روزهای شنبه و فردای تعطیلی آمارها از سایر روزها کمتر است، این مساله چند دلیل دارد، یا در روزهای جمعه مردم خودشان کمتر به مراکز مراجعه می‌کنند چون گمان می‌کنند مراکز تعطیل هستند، یا واقعا برخی از مراکز، به خصوص بخش خصوصی و برخی از انواع مراکز دولتی روز جمعه تعطیل هستند و این باعث انباشت موارد برای روزهای غیر‌تعطیل می‌شود. از سویی، مراکز درمانی نیز برای جمع‌‌آوری و گزارش موارد ابتلا به نیروی کار نیاز دارند که در روزهای تعطیل تعدادشان کمتر می‌شود، بنابراین آمارها با تاخیر جمع‌‌آوری شوند.» او در پاسخ به این پرسش که آیا آمارهای فریبنده روز شنبه سبب اختلال در تحلیل‌‌ها نمی‌شود بیان می‌کند: «ما همیشه برای بررسی‌‌ها یا آمارهای روز شنبه را کنار می‌‌گذاریم و آن شش روز دیگر هفته را بررسی می‌‌کنیم، یا میانگین هفتگی می‌‌گیریم، اگر بخواهیم شنبه‌‌ها را در نظر بگیریم ما را گمراه می‌کند. این مساله برای سایر کشورها هم هست که از آن با عنوان «تاثیر آخر هفته» یا «weekend effect» یاد می‌شود و حتی در روزهای تعطیل غیر از آخر هفته نیز دیده می‌شود، اما آنها چون یکشنبه‌‌ها تعطیل هستند بنابراین آمار روز دوشنبه‌‌هایشان پایین‌‌تر می‌شود.»

۳۰‌میلیون نفر سه دز واکسن رادریافت کردند

درکناراعلام یکی ازدلایل کاهش آمارهای ابتلا به کرونا درکشور درروزهای شنبه، بنابر اعلام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تاکنون ۳۰‌میلیون نفر از جمعیت کشورمان هر سه دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. درهمین حال به گزارش «ایسنا»، تاکنون ۶۱‌میلیون و ۹۴۹‌هزار و ۸ نفر دُز اول، ۵۴‌میلیون و ۹۸۸‌هزار و ۹۳۰ نفر دُز دوم و ۲۱‌میلیون و ۹۴۵‌هزار و ۱۷۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۳۸‌میلیون و ۸۸۳‌هزار و ۱۱۱ دُز رسیده است. درهمین راستا، حمید عمادی کوچک رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: بستری و مرگ و میر واکسن‌‌نزده‌‌ها در صورت ابتلا به کرونا، ۹۰‌درصد بیشتر از سایر گروه‌‌هاست.

آغاز آزمایش انسانی واکسن جدید برکت

درخبری دیگر درهمین ارتباط یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از آغاز مطالعه بالینی واکسن جدید برکت برای مقابله با سویه اُمیکرون خبر داد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، پیش مقاله تولید واکسن ویژه سویه اُمیکرون از سوی گروه دارویی برکت آماده و در سایت بیوارکایو منتشر شده است.

تا ۱۰ سال دیگر کرونا با ما است

ازسوی دیگر در حالی که شرکت فایزر- بایون‌تک روی واکسن مخصوص سویه اُمیکرون کار می‌کند، اوگور شاهین، سازنده واکسن کرونا و مدیر و یکی از بنیان‌گذاران شرکت بایون‌‌تک با بیان اینکه جهان برای مقابله با انواع آینده ویروس کرونا آماده‌‌تر می‌شود، گفت: «ما باید به این واقعیت عادت کنیم که تا ۱۰ سال آینده باید با ویروس زندگی کنیم.»