شهرهای «قرمز» 2 برابر شد

نقشه کرونایی کشور یک بار دیگر یکپارچه قرمز شد. آخرین بار مرداد ماه سال جاری نقشه کشور به صورت کامل قرمز بود. حالا با گذشت ۵ماه یک بار دیگر کشور در شرایط بحرانی کرونایی قرار گرفته است و هیچ اثری از رنگ آبی در نقشه نیست. وزارت بهداشت، جمعه شب اعلام کرد که با گسترش اُمیکرون، تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در کشور از ۱۲۰شهر به ۲۴۷ مورد افزایش یافته است. همچنین ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهر نیز در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. ایران روز ۱۸شهریور پس از دو ماه سخت سرانجام با رسیدن به قله موج پنجم کرونا از موج پنجم عبور کرد و به تدریج با افزایش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی روز ۲۷آذر ماه کشور به‌طور کلی از وضعیت «قرمز» کرونایی پس از ۲۸۹ روز خارج شد و رنگ آبی به زندگی مردم بازگشت. اما با تایید ورود سویه اُمیکرون به کشور در روز ۲۷آذرماه از سوی وزارت بهداشت، شهرستان اردکان از استان یزد نخستین شهری بود که روز ۶بهمن ماه در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت و پس از آن هر روز بر تعداد شهرهای قرمز کرونایی کشور براساس میزان موارد بستری افزوده شد تا اینکه سرانجام جمعه شب انتشار آخرین نقشه کرونایی کشور، قرار گرفتن دوباره ایران در وضعیت خطر را تایید کرد.

افزایش دو برابری بستری‌ها

بنابر اعلام سعید کریمی، معاون وزارت بهداشت در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰ هزار بیمار کرونایی سرپایی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و بیش از ۴ هزار نفر بر اثر کرونا در کشور بستری می‌شوند. همچنین براساس بررسی هفتگی وضعیت موجود بیماری کووید-۱۹ در کشور که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، تعداد موارد سرپایی کرونا مثبت در کشور از ۱۰۸ هزار نفر در هفته دوم بهمن، به ۲۳۱ هزار نفر در هفته سوم بهمن ماه رسیده است. از سوی دیگر در حالی که هفته گذشته تعداد موارد بستری در سراسر کشور ۶۷۰۶ نفر بود؛ این تعداد در هفته جاری به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده که نشانگر آن است که تعداد موارد بستری تنها طی یک هفته ۱/ ۲ برابر شده است. مرور روند همه‌گیری در کلیه استان‌های کشور تا پایان هفته سوم بهمن ماه ۱۴۰۰‌ نیز از افزایش بارز «بستری» و «فوت» کرونایی در عمده استان‌های کشور حکایت می‌کند.

افزایش فوتی‌های کرونایی تهران

همچنین در هفته اخیر موارد بستری استان تهران افزایش بارز داشته و فوت افزایش یافته است. درهمین ارتباط سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا‌(س) با اشاره به روند صعودی فوتی‌های کرونایی در تهران از شهروندان درخواست کرد تا حضور خود در این مجموعه را کاهش دهند. به گزارش «ایلنا» غضنفری در ادامه با بیان صعودی شدن آمار فوتی‌های کرونا در دو هفته اخیر گفت: تعداد فوتی‌های کرونایی تهران به ۳۰ نفر رسیده است. درهمین حال بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۱۸هزار و ۵۹۸ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که دو هزار و ۷۸ نفر از آنها بستری شدند. درهمین بازه زمانی ۱۳۳ بیمار نیز قربانی ویروس کرونا شدند.

تعطیلی یک هفته‌ای مهدهای کودک

درچنین شرایطی دولت همچنان به توصیه به رعایت پروتکل‌ها و تزریق دز سوم واکسن کرونا اکتفا کرده است. در همین راستا روز گذشته رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت توجه به ارائه آموزش‌های عمومی و نظارت و کنترل دقیق اجرای مصوبات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا تاکید کرد. به گزارش «ایسنا»، سید ابراهیم رئیسی با اشاره به سرعت انتشار سویه جدید کرونا، ضرورت توجه جدی به اقدامات پیشگیرانه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: صرفا دریافت واکسن کفایت نمی‌کند و باید در کنار آن به موضوع ارائه آموزش‌های عمومی برای اعتلای بهداشت همگانی و رعایت فاصله‌گذاری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری توجه جدی داشت. دستگاه‌های اجرایی هم به برگزاری اجتماعات و مراسم‌ها مگر در موارد ضروری با رعایت اصول بهداشتی اصرار نکنند. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز در حساب توییتری خود بر تزریق د‌ز سوم واکسن کرونا تاکید کرد. از سوی دیگر عباس شیراوژن در پیامی توییتری، با اشاره به مصوبات جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا از تعطیلی مهدهای کودک در شهرهای قرمز به مدت یک هفته و فراهم شدن زمینه استفاده از دورکاری برای مادران دارای فرزند زیر ۶ سال به مدت یک هفته در دستگاه‌های اجرایی خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی همچنین اعلام کرد: مدت زمان مرخصی افراد مبتلا به سویه اُمیکرون، ۵ روز تعیین شد که با گواهی رسمی پزشک یا ارائه تست مثبت PCR قابل استفاده است. وی در ادامه گفت: بر اساس مصوبه کمیته علمی، امکان واکسیناسیون کلیه بانوان باردار در تمامی سنین فراهم و بلامانع است. همچنین محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه بهترین واکسن نخستین و در دسترس‌ترین واکسن است، از مردم خواست برای افزایش ایمنی جامعه در برابر عدم ابتلا به کرونا، هر نوع واکسنی که در دسترس بود، تزریق کنند.