نگاه امام(ره) به مردم تشریفاتی نبود عکس: President.ir

ابراهیم رئیسی در مراسم تجدید میثاق با بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با تبریک ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: توکل به خدا و همراه کردن مردم ۲ اصل مهم در حرکت مصلحانه امام بزرگوار بود و ترجمان جمهوری اسلامی ایران به مردم‌‌سالاری دینی بیان این حقیقت است که مردم در نظام اسلامی، محوریت دارند.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نگاه امام راحل به مردم نگاه تشریفاتی و سیاسی مصطلح نبود، بلکه ایشان به حضور، مشارکت و قدرت مردم باور داشتند، بنابراین تاکید امام (ره) بر توجه به فقرا و کوخ‌‌نشینان و خواست مردم، نشأت‌‌گرفته از یک باور عمیق بود.رئیسی گفت: براساس دیدگاه امام راحل نسبت به توجه به مردم، در هر عرصه‌‌ای که به مردم میدان داده شده، در آن عرصه شاهد موفقیت و پیروزی‌‌های چشمگیر هستیم و در بخش‌هایی که بعضا مشکل وجود دارد، به خاطر آن است که اهمیت چندانی برای حضور مردم تعریف نشده است.رئیس‌جمهور تاکید کرد: براساس آموزه‌های مکتب امام راحل، مهم‌ترین اصل در تحول و اجرای عدالت با حضور مردم شکل می‌‌گیرد و پیام میثاق با امام راحل و شهدای گرانقدر توجه به مردم‌‌باوری و پیگیری اجرای عدالت در جامعه است و توجه به این موضوع در دولت مردمی، محوریت دارد.رئیسی با بیان اینکه تاکید بر اجرای عدالت در حرف و سخن آسان است، اما در عمل کار راحتی نیست، اظهار کرد: میدان اجرای عدالت نیازمند مردان و زنانی است که خود انسان‌‌های عادلی باشند و از محوری‌‌ترین نکات تحول‌‌خواهی عادلانه در جامعه آن است که افراد عادل باشند، قانون عادلانه‌‌ای در دست داشته و داوری عادلانه‌‌ای انجام دهند.رئیس‌جمهور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اذعان رسمی آمریکایی‌‌ها به شکست مفتضحانه فشار حداکثری‌‌شان اظهار کرد: با این شکست معلوم شد که نتیجه مقاومت و ایستادگی، نصرت الهی را به همراه خواهد داشت و اگر ما در مسیر اجرای تکلیف و وظیفه بزرگی که بر دوش داریم، به درستی حرکت کنیم، موانع برطرف می‌شود و نصرت الهی را شاهد خواهیم بود.

فقر اقتصادی منجر به فقر فرهنگی می‌شود

در این مراسم سیدحسن خمینی، یادگار امام راحل و رئیس تولیت آستان حرم مطهر امام خمینی(ره) و حمید انصاری قائم‌مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام راحل، رئیس جمهوری و هیات دولت را همراهی کردند. به گزارش جماران، در این مراسم، یادگار امام با تاکید بر اینکه فقر اقتصادی به فقر فرهنگی و اجتماعی منجر می شود، گفت: تردید نباید کرد که میدان امروز مدیریت کشور یک میدان جهاد، صعب و پر چالش از جهات مختلف است و همه افراد مختلف سیاسی و غیره باید دست در دست هم به حمایت رئیس‌جمهور و دولت بپردازند. هرکسی به اندازه وسع خود باید همت کند که بتوانید این کشتی عظیم و پر افتخار را که در دریای با عظمت مردم ایران استوار شده و به توفان حوادث گرفتار آمده است، به منزل برسانید. یادگار امام تاکید کرد: اگر باطن ما پاک باشد ظاهر مردم هم پاک می‌شود. پس کار بزرگ امام تحولی بود که قبل از اینکه در جامعه بیرونی به وجود بیاورد درون مردم به‌وجود آورد و قلب‌ها را متحول کرد. وجود مبارک پیامبر وقتی وارد مکه شد همه خون‌ها را بخشید. از همین روست که قرآن خطاب به پیامبر (ص) می‌گوید: «اگر بداخلاق بودی رهایت می‌کردند.»

تجدید میثاق مسوولان قوه قضائیه

ازسوی دیگر محسنی‌اژه‌‌ای و مسوولان عالی قوه قضائیه نیزروز گذشته همزمان با دومین روز از دهه مبارک فجر با حضور در حرم امام خمینی(ره) با آرمان‌‌های امام راحل‌(ره) و انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند. به گزارش میزان، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دراین مراسم مردم‌‌باوری را از شاخصه‌های ممتاز انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی دانست و گفت: امام عظیم‌‌الشأن ما مردم را محرم می‌‌دانستند و بسیاری از امور را با متن مردم در میان می‌‌گذاشتند؛ در منظومه فکری و سیاسی حضرت امام خمینی، صداقت با مردم، شرط اساسی حکمرانی مطلوب بود. پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام‌خمینی(ره) بابیان اینکه اگر عدالت در یک نظام شکل بگیرد، می‌‌توان آن را یک نظام صالح دانست، گفت: صدور‌‌ احکام عادلانه، بخشی از مسیر تحقق عدالت است و بخش مهم دیگری از تحقق عدالت در جامعه، منوط به آن است که مردم نسبت به عادلانه بودن این احکام اقناع شوند.