شرایط  مناسب برای توافق  خوب

در همین ارتباط، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به نقل از رئیس تیم مذاکره‌کننده با اعضای ۱+۴ گفت: معاون سیاسی وزارت امورخارجه در ارائه گزارش به اعضای کمیسیون به عدم مذاکره مستقیم با آمریکا در وین تاکید کرد. به گزارش «ایرنا»، محمود عباس‌زاده‌مشکینی روز چهارشنبه درباره نشست علی باقری‌کنی رئیس تیم مذاکره‌کننده با اعضای ۱+۴ در وین به خبرنگاران گفت: در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، معاون سیاسی وزارت امورخارجه حضور یافت و درباره روند مذاکرات در وین گزارش داده و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: ایشان روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند و به حسن نیت و جدیت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و تاکید کردند تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم تاکنون هیچ گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکایی‌‌ها نداشته‌‌اند.

اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته بود «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت»، پس از این اظهارنظر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرده بود موافق مذاکره مستقیم با آمریکا نیست. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: بر اساس جمع‌بندی مباحث مطروحه در جلسه کمیسیون، در شرایط موجود، نتیجه داشتن و مابه ازای عینی مذاکره مستقیم با آمریکا روشن نیست. مشکینی ادامه داد: با وجود مثبت و روبه جلو بودن روند مذاکرات، هنوز مسائل مهمی باقی مانده است که باید بر سر آن مذاکره و توافق شود. البته حق جمهوری اسلامی ایران است که تمام تحریم‌ها لغو شود ولی تا به امروز حریف، لغو بخشی از تحریم‌ها را پذیرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مجموعه قرائن و شواهد و واقعیت‌‌ها از جمله برگه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در دست دارد، نشان می‌دهد شرایط برای یک توافق خوب و برد - برد آماده است به شرط اینکه غربی‌‌ها هم حسن نیت و جدیت داشته باشند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، ششم دی شروع شد و تا نهم دی ادامه یافت و بعد از تنفسی سه‌روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است، البته ۲۴ دی بر اساس توافق حاصله روسای هیات‌‌‌‌‌‌های مذاکره‌‌کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌‌‌‌‌‌ها به پایتخت‌‌‌‌‌‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی دوباره مذاکرات توسط تیم‌‌های کارشناسی از سر گرفته شد که در فرمت‌‌‌‌‌‌ها و سطوح مختلف در پایتخت اتریش جریان دارد.

گزارش نیویورک تایمز از نهایی شدن توافق

همزمان با این تحولات، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از قریب‌الوقوع بودن توافق در وین خبر داده و مدعی شده همه‌چیز برای یک توافق هسته‌ای آماده شده است و از این پس، تصمیم سیاسی از سوی ایران اهمیت دارد. به گزارش تابناک، این روزنامه آمریکایی در گزارشی به قلم سه خبرنگار خود نوشته است: مقامات دولت جو بایدن، روز دوشنبه گفته‌‌اند، به نظر می‌‌رسد آمریکا و متحدان اروپایی‌‌اش در آستانه احیای توافقی قرار گرفته‌‌اند که برنامه هسته‌‌ای ایران را محدود کرده، اما مدعی شده اکنون نوبت دولت جدید تهران رسیده است که تصمیم بگیرد آیا پس از ماه‌ها مذاکره قصد دارد بیشتر تجهیزات هسته‌‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌هایش برچیند یا خیر؟!

در ادامه این مطلب آمده است: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن، از رسیدن مذاکرات به نقطه‌‌ای خبر داد که سران سیاسی باید تصمیم بگیرند، آیا با مفاد کلیدی توافقی که اساسا به معنی بازگشت به توافق هسته‌‌ای ۲۰۱۵ است، موافقت می‌کنند یا خیر؟ مقامات دولت بایدن هشدار دادند، مشخص نیست آیا توافق‌‌نهایی حاصل خواهد شد و درحالی که برخی همچنان تردید دارند که آیا ایران در نهایت با مفادی که اکنون درباره آنها مذاکره می‌شود، موافقت خواهد کرد یا خیر، مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «اگر این تصمیم‌‌ها گرفته و سریع انجام شوند، می‌توانیم راهی را که به سوی دستیابی به توافق وجود دارد، مشاهده کنیم.»

تمایل زیادی به احیای برجام داریم

همزمان با اظهارات علی باقری در کمیسیون امنیت ملی مجلس، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در یک کنفرانس خبری بر حمایت مسکو از احیای برجام تاکید کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری ترند، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری که به آغاز ریاست دوره‌‌ای مسکو در شورای امنیت سازمان ملل اختصاص داشت، مطرح کرد که روسیه مایل به احیای برجام [توافق هسته‌‌ای] و حرکت بر اساس پیشرفت‌های انجام شده در مذاکرات وین است. او تاکید کرد می‌توان به یک توافق دست یافت. نبنزیا در پاسخ به سوالی درباره تمایل همکاری مسکو با واشنگتن در این راستا، گفت: ما بسیار زیاد مایل به احیای برجام[توافق هسته‌‌ای] و اجرای تعهدات تمامی طرفین در این توافق هستیم. این دیپلمات روس ادامه داد: تا جایی که می‌دانم، مذاکرات در وین برقرار است و می‌توانیم انتظار داشته باشیم توافقی حاصل شود.

درخواست ضد ایرانی سناتور دموکرات

در ادامه رویکرد خصمانه مقامات آمریکایی درقبال ایران، یک سناتور دموکرات از رئیس‌جمهور کشورش خواست تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. به گزارش «ایسنا»، باب منندز سناتور آمریکایی از ایالت نیوجرسی در یک سخنرانی در جلسه کنگره با ادامه مذاکرات وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مخالفت کرد و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد.

بنابر گزارش وب‌سایت رسمی مجلس سنا، منندز در اظهارات ضد ایرانی خود گفت، نمی‌توان به ایران اجازه داد آمریکا را برای حصول یک توافق بد یا توافقی موقت تهدید کند که به این کشور فرصت می‌دهد ظرفیت هسته‌ای خود را گسترش دهد. این دقیقا همان چیزی است که من نسبت به چارچوب برجام نگران بودم، توافقی که اجازه می‌دهد بخش گسترده‌ای از برنامه هسته‌ای ایران فعال باقی بماند. منندز در ادامه با طرح این ادعا که ایران در آستانه مجهز شدن به سلاح هسته‌ای قرار دارد، نه فقط از آمریکا، بلکه از متحدان بین‌المللی آن نیز خواست فشارها علیه ایران را افزایش دهند و تحریم‌ها علیه این کشور را بازگردانند تا ایران برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش را متوقف کند و دست از اقدامات خود در خاورمیانه و آنچه حمله به نیروهای آمریکایی در این منطقه می‌‌خواند، بردارد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همچنین از گسترش برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج واشنگتن از برجام انتقاد کرد و خواستار انجام مذاکراتی با ایران شد که نتیجه آن اعمال محدودیت‌های سخت و کوچک شدن برنامه هسته‌ای این کشور و فشار اقتصادی بیشتر بر تهران شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از افزایش صادرات نفت ایران به چین پرداخت و گفت: ما نمی‌توانیم چشم خود را روی این نقض (تحریم‌ها) ببندیم. دولت بایدن باید تحریم‌ها علیه ایران را به درستی اجرا کند و شرکت‌‌های چینی که با ایران تعامل دارند را به گونه‌ای هدف قرار دهد که متحمل هزینه‌های سنگینی شوند. منندز در ادامه حتی از جامعه بین‌الملل هم خواست ابزارهای اعمال فشار بر ایران را به کار گیرند.