او که به شرط فاش نشدن نامش با خبرنگاران صحبت می‌کرد، ادامه داد: ما در امر کاهش موارد اختلاف به اولویت‌‌‌های مهم در تمامی طرفین موفق عمل کرده‌‌‌ایم. به همین دلیل است که الان موقع اتخاذ تصمیمات سیاسی است. به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن پیش از این گفته است حاضر است در زمینه لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام چه کاری انجام دهد و توپ بیشتر در زمین ایران است. حالا وقت آن رسیده ایران ببیند که آیا آماده اتخاذ تصمیم‌‌‌های لازم برای بازگشتی دوجانبه به برجام است یا نه‌‌‌.

به گفته این مقام وزارت امور خارجه آمریکا، «ما در مرحله‌‌‌ آخری قرار داریم. با توجه به سرعت پیشرفت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران، تنها چند هفته تا رسیدن به یک توافق فرصت داریم.» او افزود، در صورت عدم‌توافق با ایران، واشنگتن مجبور خواهد بود در مواجهه با برنامه هسته‌‌‌ای محدود نشده ایران، فشار «اقتصادی، ‌‌‌ دیپلماتیک و در دیگر زمینه‌‌‌ها» اعمال کند.

این مقام آمریکایی آمادگی واشنگتن را برای مشارکت در مذاکرات مستقیم با ایران  تکرار کرد و گفت، این کار با توجه به بازه زمانی محدود، به نفع روند مذاکرات خواهد بود، اما افزود: هیچ‌‌‌ نشانه‌‌‌ای مبنی بر آماده بودنشان برای این کار وجود ندارد.

این ادعا در شرایطی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه در بحث مذاکرات وین ایده‌‌‌ها مکتوب شده است و ما از فاز ایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها رد شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم، گفت: جمهوری اسلامی ایران خلاقانه تمام موارد را مکتوب کرده است. ابتکارات را مطرح کرده است. منتظر پاسخ طرف‌‌‌های مقابل هستیم. امیدواریم در حوزه رفع تحریم‌ها به نتیجه خوبی برسیم.

هفتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از هشتم آذر آغاز شد. این نخستین دور از گفت‌‌‌وگوها بود که در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌‌‌شد. دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است، البته ۲۴ دی ماه بر اساس توافق حاصله روسای هیات‌‌‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌‌‌ها به پایتخت‌‌‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی ماه دوباره مذاکرات توسط تیم‌های کارشناسی از سرگرفته شد که در فرمت‌‌‌ها و سطوح مختلف در پایتخت اتریش جریان دارد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌‌‌ای که قابل راستی‌‌‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیات ایرانی را در این گفت‌‌‌وگوها تشکیل خواهد داد. در دولت «حسن روحانی» ۶ دور گفت‌‌‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ و نماینده آمریکا برگزار شد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم‌ضمانت درباره ماندن در برجام یا عدم‌رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌‌‌بست رسید و نتیجه‌‌‌ای دربر نداشت.

گفت‌‌‌وگوی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران

همزمان وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌‌‌ای از گفت‌‌‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه این کشور با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره موضوعات مختلفی از جمله ایران خبر داد. به گزارش «ایسنا»، وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌‌‌ای از گفت‌‌‌وگوی آنتونی‌‌‌ بلینکن وزیر امور خارجه این کشور با یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونستی خبر داد و نوشت: وزیر امور خارجه بلینکن با یائیر لاپید گفت‌‌‌وگو کرد. آن دو درباره روابط‌‌‌ قوی‌‌‌ آمریکا - اسرائیل گفت‌‌‌وگو کرده و چالش‌ها، از جمله خطرات حملات بیشتر روسیه علیه اوکراین، همچنین تهدیدهای ناشی از ایران را با یکدیگر مطرح کردند. در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه بلینکن، تعهد راسخ دولت نسبت به‌‌‌ امنیت اسرائیل را تکرار کرد. آنها همچنین راجع به مسائل اسرائیل - فلسطین گفت‌‌‌وگو کردند.

در روزهای گذشته آن‌طور که حتی مقام‌‌‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی اعتراف کرده‌‌‌اند در گفت‌‌‌وگوهای وین پیشرفت‌‌‌هایی که در بخش مربوط به تعهدات هسته‌‌‌ای ایران بوده بیشتر از بخش‌‌‌های مربوط به رفع تحریم‌ها بوده که مربوط به تعهدات طرف غربی است.

آمریکا یک نفت‌کش مرتبط با ایران را رفع تحریم کرد

در تحولی دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا یک نفت‌کش با پرچم لیبریا را که به بهانه حمل نفت ایران تحریم کرده بود، از لیست تحریم‌ها خارج کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکا در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که نفت‌کش «وی ال سی سی عمان پراید» با پرچم لیبریا را که چندی پیش به بهانه حمل نفت ایران در لیست تحریم قرار داده بود، از لیست تحریم‌ها خارج کرده است.

دفتر کنترل سرمایه‌‌‌های خارجی یا دفتر کنترل دارایی‌‌‌های خارجی که زیرمجموعه وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکاست، اعلام کرد که نفت‌کش عمان پراید که در معرض تحریم‌های ثانویه قرار گرفته بود، از لیست تحریم‌ها خارج شده است. در ۱۳ اوت ۲۰۲۱ (چهارم مرداد ماه) وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکا مدعی شد که نفت‌کش عمان پراید را به دلیل حمل نفت ایران و تسهیل صادرات نفت ایران در لیست تحریم‌ها قرار داده است و مدعی شد که «محمود راشد آمور الحبسی» تبعه عمان، سیستم‌های شناسایی خودکار کشتی را دستکاری کرده، اسناد حمل‌ونقل را جعل کرده و برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت و کشتیرانی ایران رشوه داده است.

خزانه‌داری همچنین مدعی شد که داده‌‌‌های کپلر نشان می‌دهد این کشتی سه بار در ژوئیه، اوت و اکتبر سال ۲۰۲۰ نفت از ایران بارگیری کرده است و در ۱۳ اوت در سواحل عمان مشاهده شده است.

گزارش جدید آژانس

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران رسما به این نهاد اطلاع داده است که قصد دارد کار تولید قطعات سانتریفیوژ را از مرکز تسای کرج به اصفهان منتقل کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خبرگزاری رویترز به آن اشاره کرده است، ایران رسما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که از این پس قطعات سانتریفیوژهای خود را به جای مرکز تسای کرج، در اصفهان تولید خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش اعلام کرده است که بازرسان آژانس در روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) دوربین‌‌‌های نظارتی را در مرکزی در اصفهان که قرار است تولید قطعات سانتریفیوژها در آنجا انجام شود، نصب کرده‌‌‌اند؛ هرچند تا آن تاریخ هنوز تولید قطعات در مرکز مذکور آغاز نشده بوده است.

سرپرست نمایندگی ایران در وین با اشاره به تصمیم ایران برای تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه جدیدی در سایت اصفهان به‌‌‌جای مجتمع تسای کرج، اعلام کرد: آژانس قادر خواهد بود تا موازین نظارتی خود را بر این اساس تنظیم کند. محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در وین، اظهار کرد: گزارش ساعاتی پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش به‌‌‌روز رسانی معمول آژانس است که جدیدترین اطلاعات فنی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌‌‌ای ایران را به اطلاع اعضای این سازمان می‌‌‌رساند.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش، ایران به آژانس اطلاع داده است که قصد دارد تا تولید قطعات سانتریفیوژ را به جای مجتمع تسای کرج، در مجموعه جدیدی در اصفهان تولید کند که هنوز آغاز نشده است و آژانس نیز قادر خواهد بود تا موازین نظارتی خود را بر این اساس تنظیم کند. هرچند اطلاعات مربوط به این نظارت نزد ایران باقی خواهد ماند و آژانس تا زمانی‌‌‌که ایران تعهدات هسته‌‌‌ای خود را تحت برجام  از سر نگیرد، به آن دسترسی نخواهد داشت.