18
 منبع: اپلیکیشن ماسک

رشد عجیب موارد ابتلا و بستری در حالی است که روز شنبه ۱۱هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده بود که از میان آنها ۷۵۴ نفر بستری‌شده بودند. همچنین ۲۴ بیمار نیز جان خود را از دست داده بودند. روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا از ۱۹دی ماه آغاز شد و از روز ۲۶دی ماه به تدریج شیب آن بیشتر شد تا اینکه روز گذشته به بالاترین حد خود پس از گذشت دو هفته رسید. در همین حال بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (یکم تا دهم بهمن ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۴۴۸ نفر در ایران مبتلا و یک نفر قربانی کرونا شده است. همزمان روز گذشته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن اعلام ورود تهران به پیک ششم کرونا و افزایش موارد ابتلای کودکان در پایتخت، اعلام کرد که تقریبا میزان مراجعین سرپایی در حوزه درمان در روز به مرز ۶هزار نفر رسیده است. به گفته توکلی از هر ۲۰ نفر یک نفر بستری می‌شود. ازسوی دیگر کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه دو تا سه هفته سخت را پیش‌رو خواهیم داشت، گفت: گسترش ابتلا به اُمیکرون و پیک ششم کرونا تا ۳ هفته آتی ادامه دارد. معاون وزیر بهداشت همچنین از مشهد، قم، یزد و تهران و اصفهان به عنوان استان‌هایی که بیشترین موارد ابتلا را داشته‌اند نام برد و گفت: بعد از ۲۵ روز شاهد نزول ابتلا خواهیم بود.

ابتلای ۳۰نماینده مجلس

سرعت انتقال اُمیکرون به اندازه‌ای بالاست که خبرها از ابتلای ۳۰ نماینده مجلس به کرونا حکایت می‌کند. غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» ضمن اعلام این خبر گفت: تست کرونای ۳۰ نفر از نمایندگان به سویه جدید کرونا (اُمیکرون) مثبت شده است و در همین باره تشدید شیوه‌نامه‌های بهداشتی احساس می‌شود. مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز تصریح کرد که ۲۱ نماینده مجلس به کرونا مبتلا شده و ۶ نفر مشکوک به کرونا هستند، اما هیچ نماینده‌ای به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری نیست. پیش از این علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس از ابتلای قطعی ۱۰ نماینده مجلس به کرونا خبر داده و گفته بود که احتمالا نحوه برگزاری جلسات علنی مجلس به دلیل افزایش ابتلای نمایندگان به ویروس کرونا تغییر می‌کند.

درخواست تعطیلی موقت

در چنین شرایطی روز گذشته اپلیکیشن «ماسک» وابسته به وزارت بهداشت، در هشداری خواستار بازگشت محدودیت‌ها برای کنترل کرونا در کشو رشد. ماسک نوشت: یکی از تجربیات ناموفق در موج‌های قبلی کرونا به تعویق انداختن وضع محدودیت‌های جدی بود تا جایی که عملا کار از کار گذشته بود. محدودیت‌ها صرفا زمانی موثر است که در ابتدای اوج‌گیری آمار مبتلایان اعمال شود. در ادامه ماسک ضمن اعلام افزایش شدید موارد بستری در اکثر استان‌ها تاکید کرده که در چنین شرایطی فقط یک راه‌حل وجود دارد که آن هم تعطیلی موقت است. به نوشته ماسک در بسیاری از کشورها با وجود آمار بالای واکسیناسیون، موج بستری و مرگ مبتلایان اُمیکرون بلندتر از دلتا بوده و اگر مشابه همین اتفاق در ایران رقم بخورد، به زودی باید منتظر پر شدن بیمارستان‌ها باشیم.  این اپلیکیشن همچنین نمودار روند بستری کرونا در استان‌های کشور را از ۳۰روز قبل تا روز گذشته منتشر کرده است که نشان از خیز شدید کرونا در کشور دارد. از همین‌رو ماسک از استانداران کل کشور؛ بر اساس تفویض اختیار ستاد ملی کرونا، خواسته است تا دستور تعطیلی دو هفته‌ای فعالیت‌ها و مشاغل غیرضروری را صادر کنند. روز شنبه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که ستادهای استانی مقابله با کرونا این اختیار را دارند تا در شرایط خاص و بنا به ضرورت محلی در چارچوب برنامه‌های کلی ستاد ملی، نسبت به اعمال محدودیت در بخش‌ها و شهرستان‌های هر استان تصمیم بگیرند و اجرا کنند.

ضرورت بازگشت محدودیت‌های کرونایی

همزمان با این درخواست، روز گذشته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: توصیه کمیته علمی بر این است که از امروز تا دو هفته آینده محدودیت‌های اجتماعی در تمامی مجامع از جمله کنسرت، فروشگاه‌های بزرگ، ورزشگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و... برقرار شود. ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» با توجه به افزایش تعداد بستری‌ بیماران کرونایی در بخش‌های بستری و آی‌سی‌یو در روزهای اخیر خواستار اجرای دوباره محدودیت‌های کرونایی شد.

تشدید محدودیت‌ها در مازندران

در همین راستا همزمان با وارد شدن مازندران به وضعیت پرخطر رنگ‌بندی کرونایی و سه رقمی شدن مجموع بستری‌های روزانه، ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان محدودیت‌های کرونایی را تشدید کرد که از جمله آن تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل اجتماع‌محور نظیر تالارها، رستوران‌ها و سینماها است. به گزارش «ایرنا»، ستاد مقابله با کرونای مازندران در تازه‌ترین نشست خود همچنین مصوب کرده است که مدارس و دانشگاه‌ها در شهرستان‌های دارای رنگ‌بندی نارنجی و زرد کرونایی به مدت یک هفته صرفا به صورت مجازی برگزار شود و آموزش حضوری تعطیل شود.

افزایش ابتلای کودکان زیر ۱۰سال

همزمان با اعلام وضعیت بحرانی کرونا در کشور، روز گذشته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه بروز اُمیکرون در کودکان بیشتر است، اظهار کرد: نسبت به ماه‌های قبل ابتلای به کرونا در گروه سنی زیر ۱۰ سال افزایش یافته است.

کرونا از کنترل خارج شده است

همچنین به گزارش «ایسنا» علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه شرایط کرونا در حال حاضر از کنترل شدن گذشته و تعداد مبتلایان در حال افزایش است، گفت: باید مردم را آگاه کنیم تا در خانه‌های خود بمانند، زیرا شرایط سخت است.

درصد تست‌های منفی کاذب در اُمیکرون

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز درباره تست‌های تشخیصی این سویه تاکید کرد: منفی کاذب در تست‌های تشخیصی کرونا با سویه اُمیکرون حدود ۵۰ درصد است؛ به همین دلیل ما می‌گوییم همه بیمارانی که علائم سرماخوردگی دارند مبتلا به اُمیکرون هستند؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. وی در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: متاسفانه عمده کسانی که نخستین مبتلایان اُمیکرون هستند همان کسانی هستند که اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند.

دورکاری کارمندان مطرح نیست

با تمام اینها روز گذشته معاون وزیر کشور با بیان اینکه فعلا هیچ‌گونه تصمیمی برای تقلیل ساعت کار و دورکاری کارمندان مطرح نیست، گفت: در استان‌ها درباره تشکیل مدارس تصمیم‌گیری می‌شود؛ اگر دانش‌آموزی علائم سرماخوردگی داشته باشد، با گواهی پزشک اجازه ۵ روز مرخصی دارد، اجازه تعطیلی مدارس کل یک استان داده نشده است.سید مجید میراحمدی در گفت‌وگو با میزان افزود: طبق آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، کارمندانی که بیماری زمینه‌ای دارند، زنان باردار و مادران کارمندی که فرزندان زیر ۶ سال دارند می‌توانند با اجازه مدیران خود به‌مدت محدودی دورکاری داشته باشند. این درحالی است که با افزایش شمار شهرهای قرمز، اکنون ۱۵شهر از جمله دماوند و فیروزکوه درتهران در وضعیت قرمز، ۶۱ شهر نارنجی، ۲۷۴ شهر زرد و ۹۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. پیش از این ۷ شهرستان در وضعیت قرمز قرار داشت.