پنج کارگردانی که پکن را فیلم می‌کنند

محمد تاجیک ـ مجیدی به همراه الیوراستون، لوک بسون، تورناتوره و کونگ یونگ کارگردان کره‌ای ،ساخت فیلم المپیک پکن را آغاز می‌کنند. مجید مجیدی به دعوت شهرداری پکن به مناسبت برگزاری المپیک ۲۰۰۸ یک فیلم ۵ دقیقه‌ای در مورد پایتخت تاریخی چین می‌سازد. مجیدی به‌زودی برای اجرای مراحل پیش تولید فیلمش عازم چین می‌شود. عکس ها: از راست به ترتیب الیور استون، تورنا توره، لوک بسون و مجید مجیدی. در دنیای مجازی عکسی از کونگ یونگ پیدا نشد

تنها کارگردان ایرانی نامزد اسکار

مجید مجیدی از مطرح‌ترین کارگردان‌های سینمای ایران در داخل و خارج کشور است که به اعتقاد منتقدان، سه فیلم «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا» و «باران» از فیلم‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آیند. ضمن اینکه فیلم «بچه‌های آسمان» در سال ۱۹۹۷ به عنوان تنها فیلم تاریخ سینمای ایران به عنوان یکی از پنج کاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان مراسم اسکار معرفی شد. آخرین ساخته مجیدی مستندی درباره فرش ایرانی است که هم اکنون مراحل پایانی آماده شدن را طی می‌کند. این فیلم عنوان موقت «دستچینی هدیه به دوست» را دارد و محمد داوودی فیلمبردار آن بوده است.

«الیور استون» از جوخه تا مرکز تجارت جهانی

«الیور استون» کارگردان مشهور آمریکایی و سازنده فیلم‌هایی چون «جوخه»، «بهشت و زمین»، «قاتلان بالفطره»، «متولد چهارم جولای» و «جی.اف.کی» است که آخرین ساخته او فیلم جنجال ‌برانگیزی با عنوان «مرکز تجارت جهانی» است که درباره حادثه ۱۱ سپتامبر ساخته شده است. منتقدان از تازه‌ترین تجربه فیلمسازی الیوراستون به گرمی‌استقبال کرده‌اند.

استون ۵۹ ساله تا به حال سه تندیس اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرده است که از آن جمله می‌توان به اسکار فیلم‌های «جوخه» و «متولد چهارم جولای» اشاره کرد.

نام و آوازه استون با نگارش فیلمنامه «قطار سریع‌السیر نیمه شب» اوج گرفت که «آلن پارکر» آن را کارگردانی کرد.

در سال ۱۹۸۶ فیلم «سالوادور» را کارگردانی کرد که هنوز هم از تکان دهنده‌ترین فیلم‌هایش محسوب می‌شود.

اوج تسلط بر فن و هماهنگی با اوج پیچیدگی در مضمون، آثار استون را به کارهایی بدل می‌کند که شرایط سیاسی و اجتماعی یک جامعه پر تب و تاب را با تمام زیر و بم‌هایش نمایان می‌سازد.

لوک بسون: کارگردان «لئون»

لوک بسون کارگردان فرانسوی و صاحب فیلم‌هایی چون «آبی بزرگ»، «لئون» و «نیکیتا» است. لوک بسون از ده سال پیش که با «لئون» چشم‌ها را خیره کرد، زیاد روى صندلى کارگردانى ننشسته و طى سال‌های اخیر فقط «عنصر پنجم» و «پیامبر: داستان ژاندارک» را ساخته است. اما اصلا نباید تصور کرد که او طى این مدت کم کار بوده یا از سینما دورى کرده است. نام او در تیتراژ فیلم‌هاى فرانسوى و آمریکایى زیاد دیده مى‌شود. اما بسون همه فن حریف در سال‌هاى اخیر بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس و تهیه کننده فعالیت داشته و علاوه بر پرکار بودن، آثار بسیار موفقى را هم ارائه کرده است. بسون در اکثر این فیلم‌ها علاوه بر عنوان تهیه کننده، فیلمنامه‌نویس هم بوده است و اکثر آنها آثارى بوده‌اند که به‌رغم فاصله هنرى زیاد از شاهکارهاى تحسین شده بسون، از نظر تجارى بسیار موفق بوده‌اند.

«تورناتوره» ایتالیایی و سینما پارادیزوی ماندگار

جوزپه تورناتوره که فیلم‌های «افسانه ۱۹۰۰» و «مالنا» را در کارنامه خود دارد در روز بیست و هفتم ماه مه ‌سال ۱۹۵۶ در شهر پالرموی ایتالیا دیده به جهان گشود. کارنامه سینمایی «تورناتوره» را نگارش و کارگردانی ۹ فیلم بلند سینمایی تشکیل می‌دهد که «ارتش لنین» آخرین آنها است.

شخصیت سینمایی او را از بابت طنز شکننده فیلم‌هایش به «فلینی» نزدیک می‌دانند. آغاز فعالیت سینمایی او به سال ۱۹۸۵ بر می‌گردد، زمانی که اولین فیلمش را تحت عنوان «دکتر» با فیلمنامه‌ای از خودش جلوی دوربین برد. «دکتر» در میان آثار بعدی تورناتوره و حتی در زمان اکرانش مهجور و ناشناخته و خنثی می‌نمایاند. سه سال بعد از آن تورناتوره با ساخت فیلم «سینما بهشت»{سینماپارادیزو}، توجه تماشاگران هموطن و در پی آن تماشاگران بین‌المللی را به سوی خود معطوف داشت. با این حال در ابتدای کار، خیلی‌ها حتی هموطنان خودش هم پی به ذکاوت او و اهمیت فیلمش نبرده بودند.

تمام نیروی نهفته و حس سرشار تورناتوره در فیلم متفاوت «صرفا برای رعایت تشریفات ساده» بروز می‌کند. آری، تورناتوره در سال ۱۹۹۴ فیلم جدیدش را می‌سازد. این فیلم ‌جذابی است که در آن دو بازیگر مطرح سینمای جهان، ژرار دپاردیو و رومن پولانسکی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«مالنا» در سال ۲۰۰۰ به نمایش درآمد و بار دیگر برای دومین بار نام مونیکا بلوچی را که از یکی از فیلم‌های کاپولا می‌آمد بر سر زبان‌ها انداخت. «کونگ یونگ» کارگردان برجسته کره‌ای از دیگر کارگردانانی است که در کنار مجید مجیدی برای ساخت فیلم ۵ دقیقه‌ای پکن از منظر ۵ کارگردان انتخاب شده‌اند.

در دعوتنامه شهرداری پکن از مجیدی به عنوان یک کارگردان برجسته که کیفیت عالی کارهایش در ارتقای سطح سینما در جهان نقش داشته، نام برده شده است.