آلوده‌کننده نیستیم

نسیم محمدی - مجتمع گازی پارس‌جنوبی براساس استاندارد‌های محیط‌زیست فعالیت کرده و به هیچ وجه آلوده‌کننده محسوب نمی‌شود.

همایون شکوه صارمی، مدیر عامل شرکت مجتمع گازی پارس‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگاران در عسلویه با تاکید بر این که فعالیت‌های پالایشگاهی این شرکت هیچ‌گونه آلودگی محیط زیستی ندارد، گفت: همواره از سوی سازمان محیط زیست فعالیت این مجتمع تحت نظر بوده و کنترل می‌شود بنابراین اگر خارج از چارچوب‌های سازمان قدم برداریم، ممیزی شده و از ادامه فعالیت‌ ما جلوگیری خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به فعالیت این شرکت تنها به عنوان بهره‌بردار میدان گازی پارس‌جنوبی، خاطر نشان کرد: شرکت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌‌های شرکت ملی گاز تنها مسوولیت بهره‌برداری از میدان گازی پارس‌جنوبی را بر عهده دارد و بر این اساس نیز شرکت، گاز حاصل از میدان را به شرکت ملی گاز تحویل داده تا براساس تصمیمات اتخاذ شده در کل کشور توزیع کنند. مایعات گازی به دست آمده نیز به شرکت نفت بین‌الملل سپرده شده تا از آن طریق به فروش رسد.

به گفته وی بهره‌برداری از ۱۶ فاز میدان گازی پارس‌جنوبی در قالب هشت پالایشگاه انجام می‌شود که این پالایشگاه‌ها به صورت مستقل در مجاورت یکدیگر و در منطقه ویژه انرژی پارس، بندر عسلویه درفاصله ۲۷۰‌کیلومتری شرق بوشهر قرار گرفته است.

شکوه صارمی افزود: هم‌اکنون با سه پالایشگاه فعال، ۴۵‌درصد از گاز مصرفی کشور را تولید می‌کنیم که با راه‌‌اندازی بقیه پالایشگاه‌ها به طور حتم این درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت مجتمع گازی پارس‌جنوبی در ادامه به تشریح فازهای پارس‌جنوبی پرداخت و توضیح داد: از فاز یک تاکنون ۱۲میلیارد مترمکعب گاز به خط لوله سراسری تزریق شده است. همچنین این فاز برخلاف دیگر فازها تنها یک سکوی تولید گاز نیست بلکه در این فاز، آب همراه گاز روی سکو جدا شده و گاز برای پالایش به پالایشگاه‌ها فرستاده می‌شود.

وی با بیان اینکه هر یک از فازهای پارس‌جنوبی جهت تولید ۲۵میلیون مترمکعب در روز طراحی شده است، تصریح کرد: میزان تولید میعانات گازی فاز یک، ۴۰هزار بشکه در روز بوده و ۲۰۰هزار تن گوگرد نیز روزانه به دست می‌آید. شکوه صارمی در خصوص فازهای ۲ و ۳ نیز اظهار داشت: از این دو فاز ۷۷میلیارد مترمکعب گاز تولید شده که ۶۹میلیارد مترمکعب آن به خط لوله برای مصرف تزریق شده است. همچنین ۱۱۲میلیارد بشکه مایعات گازی استخراج و صادر شده.

وی در زمینه ویژگی‌ فازهای ۴ و ۵ به وجود بوتان و پروپان به عنوان محصولات نهایی علاوه بر دیگر محصولات اشاره کرد و ادامه داد: تولید گاز روزانه این دو فاز ۵۶میلیون مترمکعب بوده که ۵۰میلیون مترمکعب آن در روز تصفیه می‌شود.

این در شرایطی است که ۸۰هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰هزار تن گوگرد نیز از این دو فاز به دست می‌آید. در ادامه مدیرعامل شرکت مجتمع گازی پارس‌جنوبی، فازهای ۶ و ۷ و ۸ را اینگونه معرفی کرد: گاز حاصل از این فازها گاز مصرفی در خط لوله نیست بلکه گاز ترش این فازها بدون عملیات شیرین‌سازی و پس از جداسازی میعانات و کنترل نقطه شبنم برای تزریق به مخزن نفتی آغاجاری از طریق یک خط لوله ۵۶اینچی ارسال می‌شود و مایعات و گوگرد و LPG نیز صادر خواهد شد.

وی میزان گاز تصفیه‌شده روزانه در فازهای ۶ و ۷ و ۸ را ۷۵میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: ۸۰هزار بشکه مایعات گازی و ۴۰۰هزار تن گوگرد از این سه فاز به دست می‌آید. براساس این گزارش، ظرفیت مخزن پارس‌جنوبی که میان قطر و ایران مشترک است، ۵۰۰تریلیون فوت مکعب بوده که ۸درصد ذخایر گازی جهان را شامل می‌شود. مساحت مخزن سهم ایران ۳۷۰۰کیلومترمربع معادل یک‌سوم کل مخزن است.