اجلاس تهران برای پیگیری مذاکرات آنکارا

عدم توافق بر سر جزئیات احداث خط لوله جدید انتقال گاز ایران به اروپا،مانع از امضای موافقتنامه در اجلاس آنکارا شد دنیای اقتصاد- ایران و ترکیه در پایان مذاکرات فشرده خود بر سر مسائل مختلفی که در ارتباط با انرژی زمینه‌های توسعه همکاری متقابل را فراهم می‌سازد، امضای تفاهمنامه دو جانبه را به تعویق انداختند تا در فرصت مناسب پس از حصول توافق بر سر جزئیات احداث خط لوله جدید انتقال گاز ایران به اروپا که باید از مسیر ترکیه بگذرد، موافقتنامه جامعی را در زمینه همکاری‌های انرژی امضاء کنند.

براساس گزارش‌هایی که روز پنج‌شنبه توسط خبرگزاری‌ها منتشر شد وزیر نفت کشورمان در پایان سفر خود به ترکیه و در مراجعت به تهران ضمن اعلام نتایج مذاکرات دو روزه خود در آنکارا، خبر از اجلاس دیگری داد که مقامات انرژی دو کشور در تهران تشکیل خواهند داد تا تفاهم‌ها و توافق‌های دوجانبه را نهایی کنند. وی اما نگفت که تاریخ این اجلاس برای چه زمانی پیش‌بینی شده است.

در همین حال خبرگزاری شانا گزارش داد که مهندس سیدکاظم وزیری‌هامانه در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نتایج سفر به ترکیه برای بررسی راه‌های گسترش همکاری در زمینه انرژی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در این سفر تکلیف پروژه‌های صادرات گاز ایران از طریق ترکیه تا حد زیادی روشن شد که به زودی نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این سفر به دعوت وزیر انرژی ترکیه انجام شد، تصریح کرد: هدف از انجام این سفر بررسی راه‌های گسترش هر چه بیشتر روابط و مناسبات دوستانه میان ایران و ترکیه به ویژه در زمینه‌های نفت، گاز و انرژی بود که موضوعات مختلف در این زمینه‌ها با تشکیل ۴ گروه کاری مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر نفت مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های دو کشور در زمینه‌های پتروشیمی، CNG، LNG ساخت پالایشگاه و سیستم توزیع گاز شهری را از جمله موضوعات مطرح شده در مدت ۲ روز سفر خود به ترکیه عنوان کرد.

وی افزود: مقرر شد ارزیابی اقتصادی پروژه‌ها به طور مشترک بررسی شده و پروژه‌هایی که دارای صرفه اقتصادی در ایران و ترکیه است و دو طرف از منافع آن برخوردار شوند، در دستور کار اجرایی قرار گیرند.

وزیر نفت مباحث مربوط به بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ای که سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران انجام داده است از دیگر موضوعات عنوان شده این سفر خواند و گفت: مقرر شد هیاتی از طرف ترکیه به ایران سفر کرده و مذاکرات نهایی در خصوص چگونگی بهره‌گیری از این تجارب را به نتیجه برسانند.

وی افزود: زمینه‌های همکاری مشترک میان دو کشور از جمله اکتشاف و تولید در ایران، ترکیه و کشورهای ثالث نیز مورد بررسی و تبادل نظر طرفین قرار گرفت.

وزیری‌هامانه با اشاره به اینکه انتقال گاز ایران به اروپا از سه طریق امکان‌پذیر است، گفت: صادرات گاز از طریق LNG یکی از این راه‌هاست که با هشت مشتری که تقاضای خرید ۱۴‌میلیون تن LNG ایران را به بازار اروپا دارند، قرارداد بسته‌ایم که به محض تولید LNG امکان انتقال آن نیز وجود دارد.

وی استفاده از خط لوله نوبوکو را راه‌حل دوم برای انتقال گاز ایران به اروپا عنوان کرد و گفت: ظرفیت این خط لوله ۹۰‌میلیون متر مکعب است که حدود ۳۰ تا ۵۰‌درصد ظرفیت آن در اختیار ایران قرار می‌گیرد.

وزیر نفت استفاده از مسیر ترکیه را راه‌حل سوم در این زمینه خواند و تصریح کرد: حدود ۵‌میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی در خط لوله این کشور وجود دارد که در این نشست دو روزه قرار شد تا با افزایش حجم خط لوله ایران که به خط لوله ترکیه متصل است، به طور مشترک گاز را به اروپا صادر کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل افزایش تقاضا برای گاز ایران، امکان احداث خط لوله جدیدی در این زمینه وجود دارد، گفت: در این مورد مذاکرات زیادی میان مقامات انرژی دو کشور انجام شد، ولی در این مورد به توافقی دست نیافتیم و قرار است این مذاکرات در تهران ادامه یابد.

وزیری‌هامانه با تاکید بر اینکه در مورد استفاده از ظرفیت خالی خط لوله انتقال گاز ترکیه به توافق رسیدیم، تصریح کرد: مذاکرات زیادی نیز در مورد افزایش تقاضای گاز ایران از سوی اروپا بیش از ظرفیت خط لوله نوبوکو مطرح شد.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه برای جبران افت فشار صادرات گاز ایران به ترکیه در زمستان تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: در این سفر مقامات ترکیه مشکلات خود را در مورد کیفیت و میزان گاز صادراتی ایران در فصل زمستان مطرح کردند که باید تلاش کنیم کیفیت گاز صادراتی ما به ترکیه مطابق با استاندارد باشد.

وی افزود: به آنها قول دادیم حداکثر تلاش خود را برای تحویل میزان گاز توافق شده در قرارداد به ترکیه به کار ببندیم و در صورتی که احتمال کم شدن گاز مطرح بود از قبل به آنها اطلاع دهیم.

وی در مورد مشارکت ایران و ترکیه در زمینه پتروشیمی ‌نیز گفت: ترکیه علاقه زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی‌ایران دارد و از سوی دیگر مقامات انرژی ترکیه در این سفر از ما خواستند در ساخت یک واحد پتروشیمی ‌در ترکیه مشارکت داشته باشیم که مبحث نخست مورد تفاهم کامل طرفین قرار گرفت و در بخش دوم نیز قرار شد بررسی اقتصادی به عمل آید.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: همه موضوعات مطرح شده در این نشست از نظر اقتصادی بررسی شده و مواردی که منافع دو کشور را به دنبال داشته باشد، مورد توجه قرار خواهد گرفت. وی درباره برداشت بیشتر ترکیه از گاز روسیه در مقایسه با گاز ایران، گفت: ترکیه تا حدی مدعی این موضوع است، ولی آنچه ما طبق قرارداد تحویل دادیم آنها دریافت کرده‌اند و در این مورد مشکلی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تفاهمنامه موضوعات توافق شده میان مقامات ایران و ترکیه در زمینه انرژی تنها به دلیل به تفاهم نرسیدن بر سر احداث خط لوله جدید ترکیه به امضا نرسید، گفت: همه موارد دیگر مورد توافق طرفین قرار گرفت و قرار شد موضوع احداث خط لوله جدید نیز در تهران پیگیری شده و پس از آن تفاهمنامه همکاری ایران و ترکیه در زمینه انرژی به امضا برسد.

وزیری‌هامانه در مورد کاهش قیمت‌های نفت خام پس ازپایان جنگ لبنان و اسرائیل نیز گفت: پس از آتش‌بس در لبنان قیمت نفت کاهش یافته و در حال حاضر شرایط عادی است و به نظر می‌رسد اوپک تصمیم خاصی با توجه به این وضعیت در اجلاس آتی اتخاذ نکند.

وزیر نفت در مورد اجرای عملیات توسعه میدان نفتی آزادگان از سوی شرکت ژاپنی «اینپکس» نیز گفت: با ژاپنی‌ها به تفاهم رسیدیم که آنها مجوزی از مقامات خود برای تفاهم جدی صورت گرفته، اخذ کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که ژاپنی‌ها اعلام می‌کنند، زمانی برای تعیین وضعیت این قرارداد از سوی مقامات ایرانی اعلام نشده است، افزود: به آنها مهلت دادیم تا اجرای عملیات توسعه را آغاز کنند، در غیر این صورت عملیات توسعه میدان آزادگان را آغاز خواهیم کرد.

وزیر نفت در مورد خروج غیر قانونی دکل حفاری «فورچونا» از آب‌های ایران نیز تصریح کرد: در حال حاضر پیگیری‌های قانونی در این زمینه ادامه دارد.