ابلاغیه اصل 44 می‌تواند پشتوانه توسعه بخش خصوصی باشد
دنیای اقتصاد میزبان محسن خلیلی‌، پدر صنعت ایران بود وی ضمن گفت‌وگو با مدیرمسوول، سردبیر، مدیر مرکز تحقیقات و دبیران گروه صنعت و بورس از نزدیک با فعالیت یک روز کاری تحریریه دنیای اقتصاد آشنا شد. محسن خلیلی که بنیانگذار شرکت بوتان و رییس هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع ایران است، در نشست مشترک با مدیران روزنامه درباره مسائل کلان فراروی بخش خصوصی ایران سخن گفت. به گفته وی، بخش خصوصی با مشکلات بسیار بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند، ولی متاسفانه این بخش برای خود رسانه‌ای ندارد که بتواند مشکلات خود را از این طریق بازگو کند، از سویی دیگر بخش خصوصی هنوز ارزش یک رسانه مستقل را نمی‌داند و برخی از صنعتگران از طرح، بیان و واگویی مشکلات خود و انتقاد در رسانه‌ها می‌هراسند.

عکس: دنیای اقتصاد
به عقیده وی، برای جلوگیری از تضعیف بخش خصوصی، شاخص‌های فضای کسب و کار باید بررسی شود و آثار تصمیمات کلان اقتصادی باید بررسی شود و در سیاست کنترل قیمت‌ها بازنگری شود.
رییس هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع ایران با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری درباره بند «ج» اصل ۴۴ گفت: در سال‌های گذشته با بهره‌گیری از پیام ۸ ماده‌ای حضرت امام (ره)، بسیاری از گرفتاری‌های بخش خصوصی مرتفع شد و از سویی دیگر مقام معظم رهبری دستور توقف قانون حفاظت را دادند که در نهایت از نابودی بخش خصوصی جلوگیری شد. اکنون هم ابلاغیه مقام معظم رهبری درباره بند ج اصل ۴۴ می‌تواند به عنوان یک پشتوانه باشد تا بخش خصوصی واقعی توسعه پیدا کند.
مهندس خلیلی افزود: تصور اینکه از محل فروش دارایی‌ها به افراد مختلف، اقتصاد کشور خصوصی می‌شود، کاملا نادرست است و نمونه این سیاست ناموفق هم در اروپای شرقی انجام شد، بلکه راه‌حل این است که اقتصاد کشور خصوصی شده و دولت در این زمینه به توفیق برسد، واگذاری شرکت‌های دولتی به مدیران با لیاقتی است که توان مدیریت و اداره یک شرکت‌ را با تفکر بخش خصوصی دارند.
رییس کنفدراسیون صنعت، با اشاره به دیگر موانع توسعه بخش خصوصی واقعی در ایران گفت: تا زمانی که از یک مدیریت پیشرفته در زمینه بخش خصوصی برخوردار نباشیم، سازمان‌ها و شرکت‌های کارآمد نخواهیم داشت. همچنین اصول حاکمیت مطلوب در عرصه مدیریت کلان کشور نیز باید جدی گرفته شود.
مهندس خلیلی با بیان اینکه اکنون شرکت‌های زیان‌ده به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، گفت: با این سیاست‌ها در زمینه خصوصی‌سازی، بخش خصوصی هر روز ضعیف‌تر خواهد شد.
وی گفت: یکی از آسیب‌های ما در بخش اقتصاد این است که ما بررسی اقتصادی نداریم که اقتصاد به کدام سمت سیر پیدا می‌کند و اینکه آیا وضعیت صنایع بخش خصوصی رضایت بخش هست یا خیر؟ متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم که بخش غیردولتی، پیشرفتی نداشته است و این را در میزان صادرات می‌توان دید.
وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی قدرتمند مستلزم تحول است، گفت: بخش خصوصی ما ضمن اینکه فقیر است، ولی از لحاظ ذهنی هم چندان توسعه‌یافته نیست و برای آگاهی مردم و خود خرج نمی‌کند.
وی گفت: وضعیت برخی از شرکت‌های متعلق به بخش خصوصی آن قدر اسفناک است که تنها به خاطر عام‌المنفعه بودن، متوقف کردن فعالیتشان میسر نیست.