به گزارش خبرگزاری فارس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با اشاره به دیدارش با معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در توییتی نوشت: «دو کشور همسایه ایران و آذربایجان دست‌کم ۱۵ پروژه مهم در حال بهره‌برداری یا اجرا دارند که آخرین وضعیت آنها بررسی شد.»

  روابطی فراتر از همسایگی

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار اخیر روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس اکو در عشق‌‌‌آباد را «مثبت و دوستانه» خواند و تاکید کرد که ایران و جمهوری آذربایجان فراتر از همسایگی، خویشاوند هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان دوشنبه‌شب در پیامی اینستاگرامی، دیدار اخیر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و الهام علی‌‌‌اف، رئیس‌جمهور کشور آذربایجان در حاشیه اجلاس سران اکو در عشق‌‌‌‌‌‌آباد را مثبت و دوستانه ارزیابی کرد. امیرعبداللهیان در اینستاگرام نوشت: «در حاشیه اجلاس سران اکو روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دیداری مثبت و دوستانه در عشق‌آباد داشتند. مقدماتی برای این دیدار خوب در هفته‌های گذشته بین دو کشور طراحی شد. ابعاد توافق، متنوع و در راستای منافع دو کشور و دو ملت است. اراده روسای جمهور بر توسعه همه‌جانبه روابط است. همکاری در حوزه ترانزیت، انرژی، گردشگری، فرهنگی و... از جمله نکات مورد تاکید و توافق طرفین است.» وی در ادامه تصریح کرد: «دو کشور و دو‌‌‌ ملت [ایران و جمهوری آذربایجان] فراتر از همسایگی، خویشاوند هستند. در مورد نگرانی‌های ما، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان سخنان امیدبخشی داشت و تاکید کرد که بر همین اساس عمل خواهد شد. یک‌روز پیش از ملاقات دو رئیس، در سطح سیاسی، دیپلماتیک و ‌‌‌امنیتی رایزنی‌های مهمی انجام شد. به توسعه مناسبات با همسایگان ادامه خواهیم داد.»

روز دوشنبه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان با حضور در محل اقامت سید ابراهیم رئیسی با رئیس‌جمهور ایران دیدار و پیرامون موضوعات مهم منطقه‌‌‌ای و مناسبات دوجانبه گفت‌‌‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، رئیسی با اشاره به ریشه‌‌‌‌‌‌های عمیق تمدنی، فرهنگی و دینی بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: «دو کشور از رابطه دیرینه و عمیقی برخوردارند و هرگز اجازه نمی‌‌‌دهیم این روابط تحت‌‌‌تاثیر دشمنان قرار بگیرد.» رئیس‌جمهور در این دیدار با ابراز نگرانی از ناامنی و حضور بیگانگان در منطقه تصریح کرد: «تروریسم داعشی و صهیونیستی دو عامل تهدید در منطقه است و باید با آن مقابله کرد.» رئیسی با اشاره به اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد اخلال در روابط ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد: «دخالت بیگانگان به زیان کشورهای منطقه است و باید در مقابل توطئه آنان هوشیار بود.» همچنین رئیس‌جمهور با یادآوری سابقه حمایت‌‌‌‌‌‌های ایران از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان گفت: «ما اجازه ایجاد ناامنی و دخالت بیگانگان در امور کشورهای منطقه را نمی‌‌‌دهیم و تجربه نشان داده که هر کجا کشورهای منطقه از راه تفاهم و مذاکره مسائل خود را حل‌‌‌وفصل کردند، راه فتنه‌‌‌انگیزی و دخالت بیگانگان بسته شده است.» در عین حال، رئیس‌‌‌جمهور ایران از درخواست رئیس‌جمهور آذربایجان مبنی بر تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور و توسعه مسیرهای ترانزیتی با حضور شرکت‌های ایرانی استقبال کرد.