رنگ‌های صنعتی در سوهان قم !

در حالی که تعداد زیادی سوهان پزی فاقد پروانه در قم بدون رعایت مسائل بهداشتی اقدام به تولید سوهان با کیفیت نامطلوب می‌‌کنند، مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط نظارت بر این واحد‌ها را به یکدیگر محول می‌‌کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس سازمان بازرگانی استان قم از شناسایی ۷ واحد صنفی سوهان پزی متخلف در قم خبر داد و اظهار کرد: این واحد‌ها به جای زعفران از رنگ‌های صنعتی شیمیایی و سرطان‌زا استفاده می‌‌کردند.

جمشیدی‌ها در ادامه به مشکلات زیاد سوهان پزی‌‌ها از قبیل استفاده از چربی روغن به جای روغن حیوانی، استفاده از زرد‌چوبه و مواد شیمیایی سرطان‌زا به جای زعفران و تخلفات بهداشتی اشاره کرد و خواستار برخورد جدی مسوولان ذی‌ربط با سوهان پزی‌های متخلف شد.

وی افزود: استان قم به برکت وجود حرم حضرت معصومه(ع) و موقعیت گذرگاهی به ۱۷ استان کشور، هر سال گذرگاه میلیون‌ها مسافر است و با توجه به اینکه سوهان به عنوان یکی از سوغات مهم قم محسوب می‌شود، اگر قرار باشد سوهان ‌پزی‌ها اصول بهداشتی را رعایت نکنند، در واقع به میلیون‌ها مسافر خیانت شده است.

وی گفت: استفاده از مواد شیمیایی به جای زعفران در سوهان پزی‌ها مثل خوراندن سم به مردم است و مسوولان ذی‌ربط باید به صورت جدی با این افراد برخورد کنند.

جمشیدی‌ها، آمادگی سازمان بازرگانی در مورد برخورد با متخلفان واحد‌های سوهان‌ پزی را اعلام کرد و افزود: با اینکه برخورد با سوهان‌ پزی‌‌های غیر بهداشتی وظیفه خاص سازمان بازرگانی نیست، ولی این سازمان آمادگی دارد در این بخش و بخش‌های دیگر با متخلفان برخورد کند.

غفوری، سرپرست بهداشت محیط مرکز بهداشت قم نیز در پاسخ به این سوال مبنی بر چگونگی نظارت بر واحد‌های سوهان ‌پزی فاقد پروانه، اعلام کرد: ۵۰‌درصد از نمونه‌‌برداری‌‌های کارگاه‌های سوهان پزی بدون پروانه کسب و کد بهداشتی، استفاده کردن رنگ مصنوعی و شیمیایی و زردچوبه به جای زعفران ثابت شده است.

وی به نظارت مستمر ماموران بهداشت محیط از سوهان پزی‌‌ها اشاره کرد و گفت: اداره بهداشت محیط به صورت مستمر به تمامی‌ واحد‌های عرضه مواد غذایی نظارت می‌‌کند.

غفوری، اعطای صلاحیت بهداشتی به واحد‌های صنفی تولیدی را از وظایف بهداشت محیط دانست و گفت: در حال حاضر بیشتر واحد‌هایی که بدون مجوز هستند غیر بهداشتی فعالیت می‌‌کنند و اگر این واحد‌ها برای کسب پروانه به اماکن مراجعه کنند در صورت تایید صلاحیت بهداشتی این اداره، پروانه فعالیت آنها صادر می‌شود.

مظفری، کارشناس حقوقی بهداشت محیط نیز از تهیه کد بهداشتی برای محصولات تولیدی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اگر کد بهداشت همه محصولات تولیدی صادر شود ۹۰‌درصد مشکلات واحد‌های تولیدی حل می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به سوهان پزی‌‌ها اخطار داده‌ایم برای دریافت کد بهداشتی اقدام کنند.

مظفری به تخلف سوهان‌ پزی‌ها در جایگزینی مواد شیمیایی و زرد‌چوبه به جای زعفران و... اشاره کرد و گفت: متخلفان به محض شناسایی به مراجع قضائی معرفی می‌‌شوند و مراجع قضائی برای آنها برحسب نوع تخلف بار اول جریمه نقدی و پس از تکرار، حبس در نظر می‌گیرند.

مظفری به آمار عملکرد ۳ ماه اول سال جاری بهداشت محیط اشاره کرد و گفت: در ۳ ماه اول سال‌‌جاری ۹۵۰ مورد بازدید از سوهان‌ پزی و سوهان فروشی‌ها انجام شد که ۷۴ متخلف به دادگاه معرفی شدند و ۴ سوهان ‌پزی نیز پلمب شد.

سرهنگ مرادی، رییس اداره نظارت بر اماکن عمومی‌استان قم در پاسخ به این سوال در مورد علت عدم برخورد جدی نیروی انتظامی‌با فعالیت واحد‌های سوهان ‌پزی فاقد پروانه در قم، اظهار کرد: اماکن خود به تنهایی نمی‌‌تواند با فعالیت سوهان پزی‌های فاقد پروانه برخورد کند.

وی ادامه داد: مجمع امور صنفی تولیدی قم باید لیست واحد‌های فاقد پروانه در سطح استان را به اماکن اعلام کند تا اماکن طبق قانون ثبت به پلمب این واحد‌ها اقدام کند.

مرادی تصریح کرد: مجمع امور صنفی روزانه ۱۰ الی ۱۲ واحد صنفی فاقد پروانه را به اماکن معرفی می‌کند و اگر لیست واحد‌های فاقد پروانه از سوی مجمع امور صنفی اعلام شود، نیروی انتظامی‌آمادگی برخورد با این واحد‌ها را دارد.

محمد حسین صفایی، رییس اتحادیه صنف سوهان و حلوا به مشکلات سوهان‌ پزی‌‌ها اشاره کرد و گفت: افزایش قابل ملاحظه تعداد سوهان پزان و فروشندگان مجاز و غیرمجاز سوهان در قم، کنترل را از دست اتحادیه خارج کرده است.

وی افزود: تا سال ۸۰ تعداد اعضای این اتحادیه ۲۵۰ واحد بود اما اکنون این تعداد به ۴۶۰ واحد رسیده است و علاوه بر این بیش از ۱۰۰ واحد نیز بدون پروانه در اماکن غیر بهداشتی مشغول به فعالیت هستند.

صفایی از فروش سوهان‌‌های بی ‌کیفیت اظهار تاسف کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که در سال گذشته وجود داشت تنها حدود ۵۰ واحد تولید کننده سوهان موفق به کسب کد بهداشتی برای محصولات خود شدند، اما امسال با هماهنگی‌های به عمل آمده این مشکل برطرف شده است و اعضای اتحادیه ملزم به گرفتن کد بهداشتی هستند.