به گزارش «ایرنا»، محمدرضا باهنر روز دوشنبه در نشست خبری در محل ساختمان مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، با بیان اینکه نظام تصمیم گرفته است که مذاکرات ادامه پیدا کند، درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: ایران در موضوع هسته‌ای به تعهدات خود عمل کرده است و این موضوع را مجامع بین‌المللی تایید کرده‌اند ولی تحریم‌ها از سوی آمریکا تشدید شد.  دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: هدف جمهوری اسلامی فقط مذاکره نیست، بلکه مذاکره برای حصول نتیجه و رفع همه تحریم‌ها است. بنابراین موافق مذاکره بدون نتیجه نیستیم.  باهنر افزود: با بازگشت تحریم‌ها، ایران از تعهدات هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرد. بنابراین ایران در چارچوب حفظ عزت و مصلحت و منافع ملی در مذاکره حاضر شده است.

وی با تاکید بر رفع همه تحریم‌ها علیه کشورمان و فشار این تحریم‌ها در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا یادآور شد: اروپا باید تکلیف خود را معلوم کند. می‌خواهد تحت زورگویی آمریکا باشد و منافع بلند‌مدت را فدای منافع کوتاه‌مدت کند و با کشوری که زیر تعهد خود می‌زند می‌خواهد چه کند؟

  لزوم رعایت اسناد بالادستی

وی ادامه داد: مذاکره‌کنندگان موظف به رعایت اسناد بالادستی هستند و همچنین ایران براساس مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی خواستار برداشته شدن تمامی تحریم‌ها است. قصد ما تفاهم است منتها در راستای منافع و حقوق قطعی جمهوری اسلامی. تحریم‌ها حتما باید به شکل کامل لغو شود تا ما نیز به تعهدات خود ذیل برجام بازگردیم.

این فعال اصولگرا با بیان اینکه اروپایی‌ها کمی باید مدبرانه‌تر و عاقلانه‌تر رفتار کنند و باید تکلیف خود را در قبال برجام روشن کنند، تصریح کرد: آنچه مسلم است ما با دید کاملا محتاطانه و براساس تجربه گذشته در مذاکرات حاضر شویم.

همچنین به گزارش «ایسنا»، باهنر تصریح کرد: تا ۲۰۳۰ یا حتی ۲۰۲۶ بر مبنای پیش‌بینی شرایط اقتصاد جهانی و تحلیل‌های کارشناسی آمریکا در اقتصاد جهانی جای خود را به چین خواهد داد و در این زمینه باید دید که اروپا چه می‌خواهد بکند.

باهنر در توضیح اظهارنظر اخیرش که گفته بود؛ «اینکه ما بگوییم همه تحریم‌ها باید برداشته شود تا ما مسائل هسته‌ای را حل کنیم، فکر نمی‌کنم به نتیجه برسد» و مغایرت این اظهارنظر با سیاست قطعی نظام گفت: ما در جریان مذاکرات با۱+۵ مساله‌مان لغو تحریم‌هایی بود که درباره فعالیت‌های هسته‌ای علیه کشور وضع شده بود. طبیعی است که قدم اول در مذاکرات وین، لغو تحریم‌های برجامی است. به هر حال مساله‌ای که وجود دارد این است که این دفعه ما با آگاهی و تجربه قبلی وارد مذاکرات شده‌ایم و بالطبع مسائل را باید جدی‌تر و دقیق‌تر دنبال کنیم. به بیان دیگر این‌بار خارج شدن یک کشور باید هزینه‌هایی را به طرف مقابل تحمیل کند یا طرف‌های دیگر باید به نوعی آسیب‌های خارج شدن یک کشور را جبران کنند.

  جبهه‌های ژله‌ای ما را به جایی نمی‌رساند

وی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره شرایط اصولگرایان و احتمال تجمیع شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان اظهار کرد: اگر کسی در مخیله‌اش نظام تک‌حزبی است که این در چارچوب جمهوری اسلامی نمی‌گنجد و این نظام جمهوریت را تمام و کمال پذیرفته است. وقتی ما مردم‌سالاری را قبول کردیم این کارکرد احزاب است که به مردم‌سالاری شکل می‌دهد، البته ما احزاب زیادی داریم، ولی طبق قوانین جدید به ۱۳۰ تا ۱۴۰ حزب رسیدیم و البته برخی از آنان فقط یک مجوز در جیب یک خانم یا آقا هستند و برخی دیگر هم که فعال هستند در انتخابات با همراهی چند حزب دیگر ائتلاف می‌کنند که خاصیت ژله‌ای دارد و در هر دوره یک اسم جدید پیدا می‌کند مثل شانا و جمنا و امثال آن.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: به اعتقاد من اگر چند حزب فراگیر شکل نگیرد این جبهه‌های ژله‌ای ما را به جایی نمی‌رساند. شورای ائتلاف و شورای وحدت باید با هم یکی شوند و در آن طرف هم اصلاح‌طلبان و آن بخشی که هنجارشکن نیستند باید به یک حزب فراگیر برسند. البته در اصولگرایی هنوز در زمینه یکی‌شدن شورای وحدت و شورای ائتلاف روند کامل خود را طی نکرده است و تفاوت نظراتی در برخی موارد بین این دو وجود دارد که امیدواریم در نهایت به یکی‌شدن این دو برسد.

  روسیه و چین منافع خود را دنبال می‌کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره موفقیت دولت سیزدهم در پروژه‌هایی مثل واکسیناسیون و عضویت در سازمان منطقه‌ای شانگهای با وجود اظهارات دولت سابق مبنی بر عدم امکان ورود به چنین عرصه‌هایی به دلیل نپیوستن به FATF اظهار کرد: دولت‌ها و مجالس که روی کار می‌آیند همه‌شان نقاط ضعف و قوتی دارند. حساسیت دولت‌ها با هم متفاوت است، برخی به دنبال توسعه سیاسی می‌روند برخی به دنبال افزایش یارانه‌ها می‌روند برخی سیاست خارجی را اصل قرار می‌دهند و برخی دیگر تمرکز خود را روی سازندگی در کشور گذاشتند. وقتی هم و غم یک دولت می‌شود برجام، بالطبع همه مسائل کشور را به این موضوع پیوند می‌زند. اگر دولتی بر رابطه با غرب تاکید کند طبیعی است که از رابطه با شرق باز می‌ماند، البته می‌دانیم که روسیه و چین هم منافع خود را دنبال می‌کنند و ما هم در ارتباط با هر کشوری باید به دنبال تامین منافع ملی خود باشیم.

  واکنش به انتصابات فامیلی

همچنین به گزارش «ایلنا»، باهنر درخصوص انتصابات فامیلی، خانوادگی و غیرتخصصی در وزارتخانه‌ها گفت: مساله انتصابات فامیلی به آن صورت که مطرح می‌شود نیست، از ابتدای آغاز به کار دولت تاکنون حدودا ۳۰۰ انتصاب انجام شده است، از این میان اگر ۵-۴ مورد فامیلی بوده باشد که نمی‌توان گفت این دولت را فامیلی و خانواده‌ها اداره می‌کنند.