مسعود یونسیان در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: در زمینه میزان تاثیر واکسن‌‌‌ها در پیشگیری از مرگ، از آنجا که هیچ مورد مرگی گزارش نشده است، نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. البته همه مطالعات در دنیا نشان داده‌‌‌اند که بیشترین قدرت واکسن‌‌‌ها در وهله اول پیشگیری از مرگ است، بعد پیشگیری از ابتلا به فرم شدید و بعد هم ابتلا به فرم خفیف.  وی در عین حال جزئیات گزارش میدانی مطالعه انجام‌شده درباره عوارض چهار واکسن کرونای تزریق‌شده در کشور را تشریح کرد. یونسیان با اشاره به مطالعه عوارض چهار واکسن تزریق‌شده در ایران، شامل اسپوتنیک، آسترازنکا، سینوفارم و برکت در هفت‌دانشگاه علوم‌پزشکی شاهرود، مشهد، گیلان، سنندج، بیرجند، کرمان و سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع تاکنون ۹۳‌هزار نفر را به عنوان نمونه بررسی کرده‌ایم. رئیس کمیته راهبری مطالعات عوارض واکسیناسیون وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ مرگی را در این ۹۳‌هزار نفر نتوانستیم به واکسن منتسب کنیم، افزود: دو مورد عارضه جدی مشاهده شد که آن را به واکسن منتسب می‌‌‌کردند، اما یک تشنج و یک لخته خونی بوده که هر دو بهبود یافتند و عارضه کشنده‌‌‌ای نبوده است.  وی گفت: البته باید توجه داشته باشیم که وقتی می‌‌‌گوییم واکسن‌‌‌ها عارضه جدی ندارند، به این معنا نیست که هر کس واکسن زد، سرش هم درد نمی‌گیرد، بلکه به این معناست که در تعادل و ترازوی بین منفعت و عارضه، کفه منفعت آن‌قدر غلبه می‌کند که کفه عوارض به چشم نمی‌‌‌آید. به گفته یونسیان، گزارش نهایی این مطالعه بعد از تکمیل آن به صورت مدون و مکتوب با تمام جزئیات ارائه می‌شود.

  فوت هزاران سالمند در صورت انجام‌ندادن واکسیناسیون

در همین حال، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز گفت: ‌‌‌ اگر در گروه سنی بالای ۷۵سال واکسیناسیون انجام نمی‌‌‌شد، در موج پنجم ده‌‌‌ها هزار نفر از این گروه سنی بیشتر فوت می‌‌‌کردند. علی شریفی زارچی، با تاکید بر اینکه واکسیناسیون ریسک فوت ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: این دقیقا چیزی است که بر اساس گزارش‌های ما به‌روشنی ارائه شده است.

وی افزود: ‌درصد اثرگذاری واکسن، تابع سن و شرایط موج بیماری در کشور است و ‌درصد اثرگذاری واکسن در سنین ۲۵ تا ۵۰ سال با مثلا ۵۰ تا ۷۵ سال متفاوت است‌‌‌ و صرفا اعلام یک عدد، ساده‌‌‌انگاری است. به گفته وی، تاثیر واکسن کرونا تابع سن و شرایط موج کروناست.

شریفی‌زارچی با بیان اینکه اگر بخواهید تاثیر واکسیناسیون بر فوت را مشاهده کنید، باید در نظر بگیرید که اگر در گروه سنی بالای ۷۵سال واکسیناسیون انجام نمی‌‌‌شد، در موج پنجم ده‌ها هزار نفر از این گروه سنی بیشتر فوت می‌‌‌کردند و درصورت ‌عدم تزریق واکسن تلفات کرونا سه‌برابر می‌‌‌شد.

  تزریق دز یادآور برای همه در ۱۴۰۱

از سوی دیگر، محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۵‌درصد جامعه هدف، هنوز واکسن نزده‌اند، گفت: برای ۱۴۰۱ احتمالا نیاز باشد به همه مردم یک‌نوبت دز یادآور تزریق کنیم‌‌‌ که با ظرفیت تولید داخل پیش‌بینی می‌کنیم نیازی به واردات نباشد.

  جزئیات واردات ۷/ ۱۴۸میلیون دز واکسن

در همین حال، تازه‌‌‌ترین گزارشی که از سوی گمرک ایران به سازمان غذا و دارو در خصوص وضعیت واردات واکسن اعلام شده است نشان می‌دهد، از نیمه بهمن‌‌‌ سال گذشته تا ۲۶آبان‌ماه امسال، ۱۴۸میلیون و ۷۸۴‌هزار و ۳۰۸دز واکسن کرونا از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شده است.

بر اساس این گزارش، ۱۳۱میلیون و ۴۹۸‌هزار و ۸۹۸دز سینوفارم از چین، یک‌میلیون و ۴۴۹‌هزار و ۶۰۰دز آسترازنکا از چین، ۴میلیون و ۹۱‌هزار و ۲۰۰دز اسپوتنیک از روسیه، یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار و ۸۰۰دز آسترازنکا از کره‌جنوبی، یک‌میلیون و ۴۵۲‌هزار دز آسترازنکا از ایتالیا، یک‌میلیون و ۴۴۲‌هزار دز آسترازنکا از هلند، یک‌میلیون و ۱۲۵‌هزار دز بهارات از هند، یک‌میلیون دز آسترازنکا از اتریش، یک‌میلیون دز آسترازنکا از لهستان، ۹۶۳‌هزار دز آسترازنکا از روسیه و ۱۵۰‌هزار دز آسترازنکا از یونان طی ۸۴ مرحله وارد ایران شده است.

  عبور از مرز ۱۰۰میلیون دز

در همین راستا بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۵۶میلیون و ۱۳۵‌هزار و ۵۲۴نفر دز اول، ۴۳میلیون و ۳۹۶‌هزار و ۲۹۶نفر دز دوم و ۶۴۳‌هزار و ۱۷نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بر این اساس مجموع واکسن‌‌‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰۰میلیون و ۱۷۴‌هزار و ۸۳۷دز رسید. همچنین در شبانه‌روز گذشته ۵۴۶‌هزار و ۶۵۲دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون پوشش کامل واکسیناسیون علیه کرونا در گروه هدف در کشور به ۵۲‌درصد رسیده است.

  مازندران رتبه نخست واکسن

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، استان مازندران با واکسیناسیون ۶۰درصدی در رتبه نخست واکسیناسیون کرونا در کشور قرار داشته و استان سیستان‌وبلوچستان با پوشش واکسیناسیون ۲۹درصدی پایین‌ترین میزان واکسیناسیون به نسبت جمعیت را به خود اختصاص داده است.

  فوت ۱۲۵بیمار دیگر

در این میان، هنوز مرگ‌های کرونایی بر پله سه‌رقمی حرکت می‌کند. براین اساس در طول ۲۴ساعت گذشته، ۱۲۵بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی ۶‌هزار و ۲۵۱بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۹۷۶ نفر از آنها بستری شده‌اند.