افزایش در تعداد و فروش
به‌رغم برخی پیش بینی‌هایی که با توجه به تغییر و شناور شدن بلیت سینماها از اوایل تیرماه امسال، در خصوص احتمال کاهش تماشاگران در سالن‌های سینمایی کشور به عمل می‌آمد، نتیجه مطالعات و بررسی‌های دقیق در دو مقطع مشابه یک ماهه، قبل و بعد از این تغییرات، نشانگر افزایش شمار بینندگان آثار سینمایی در سالن‌های پایتخت بوده است.

به گزارش ایسنا، این مطالعه یک ماه قبل از افزایش قیمت بلیت (از هفتم خرداد ماه ‌١٣٨۵) تا یک ماه بعد از افزایش قیمت بلیت (تا ششم مرداد ماه) را در بر می‌گیرد.
اما پیش از بیان دقیق جزئیات اعلام دو نکته ضروری به نظر می‌رسد.
اول اینکه در دو مدت مشابه اعلام شد، هشت فیلم ایرانی و چهار اثر سینمایی خارجی بر پرده سینماهای پایتخت در حال اکران بوده است.
نکته دیگر اینکه افزایش قیمت بلیت سینماها عموما مشمول سینماهایی با درجه ممتاز بوده است.
در این بررسی فروش فیلم‌های آتش‌بس، سوغات فرنگ، چند می‌گیری گریه کنی، به آهستگی، انتخاب، باغ‌های کندلوس، ازدواج به سبک ایرانی، یک‌تکه نان، شغال و فیلم‌های خارجی شامل آثار تاجر ونیزی، تانگی، ناپولا، یوروش به زندگی، در مقطع اول مورد مطالعه آثار اکران شده از هفتم خرداد ماه تا ششم تیرماه ‌٨۵ (قبل از افزایش قیمت بلیت) بررسی شده است و در مقطع دوم مورد مطالعه، فیلم‌های روی پرده از هفتم تیرماه تا ششم مرداد ماه (یک ماه پس از افزایش قیمت) آتش بس، سوغات فرنگ، چند می‌گیری گریه‌کنی، به آهستگی انتخاب، باغ‌های کندلوس،
ازدواج به سبک ایرانی، یک تکه نان، شغال، شام عروسی، زن بدلی، طبل بزرگ زیر پای چپ و فیلم‌های خارجی شامل عناوین تاجر ونیزی، تانگی، ناپولا، یورش به زندگی، دره گرگ‌ها و پنهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

میزان تاثیر افزایش بهای ورودی به سینماها- تهران

pic1

شمار بینندگان در مقطع اول (قبل از افزایش قیمت بلیت) شامل ‌۵۵٩/٨٠۴ نفر و در مقطع دوم شامل ‌٩٧٠/٠۵٢/١ نفر بوده است که درصد تغییر رشدی در حدود ‌٩/٣٠ را اعلام می‌کند. فروش سینماهای پایتخت نیز نشانگر درصدی تغییری در حدود ‌۵/۴٧ است که این افزایش نیز با توجه به فروش در مقطع اول ‌٠۶٧/۶٠۴/۶ (واحد هزار ریال) و در مقطع دوم (بعد از افزایش قیمت) ‌٠٣١/٧۴١/٩ به ثبت رسیده‌ است.
همچنین مطالعه و تطبیق دو مقطع زمانی یاد شده نشانگر افزایش فروش ‌٢/۴۴درصدی فرهنگسراها از ‌٠٠۶/٣۵٠ به ‌۶٢٩/۵٠۴ (هر واحد هزار ریال ) است.
همان گونه که بررسی تطبیقی فوق نشان می‌دهد، ‌افزایش نسبی قیمت بلیت ورودی سالن سینماها نه تنها موجب کاهش تعداد تماشاگران از گردونه دیدن آثار سینمایی نشده که حدود سی و یک‌درصد افزایش در «تعداد تماشاگر» و چهل و هفت‌درصد در «میزان فروش»، شده است. بی‌تردید چنین رویکردی از سوی تماشاگران در صورتی می‌تواند تداوم داشته باشد که شیوه اداره مدیریت سالن‌ها، کیفیت سالن‌ نمایش، ایمنی، کیفیت نمایش تصویر و صدا، رفاه و خدمات جنبی همچنان ارتقا یابد.