زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری با تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌ها برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها افزود: در مسیر مقابله و غلبه بر بیماری کرونا، حساس بودن نسبت به رعایت موارد بهداشتی ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. همچنان باید از اجتماعات و هر آنچه امکان ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، دوری کرد.

  افزایش شهرهای آبی

همزمان با اعلام زمان بازگشایی مراکز آموزشی، آخرین نقشه کرونایی کشور که روز گذشته از سوی اپلیکیشن ماسک منتشر شده است، از افزایش شمار شهرهای آبی به موازات افزایش شهرهای قرمز حکایت می‌کند. به این ترتیب ۲۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

این درحالی است که تا ظهر روز جمعه، ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار داشتند.

به گزارش «ایرنا» بر اساس اعلام وزارت بهداشت، اکنون شهرستان‌های جلفا و مرند در استان آذربایجان‌شرقی، اشنویه، چایپاره و پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی، استهبان و سرچهان در استان فارس، بانه و دیواندره در استان کردستان، پاوه، جوانرود، روانسر و سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه، چرداول و دره‌شهر در استان ایلام، سبزوار در استان خراسان‌رضوی، دامغان و شاهرود در استان سمنان، آبیک در استان قزوین، شهربابک در استان کرمان، پلدختر در استان لرستان و مهریز در استان یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

  تکذیب بروز موج ششم کرونا در کشور

دراین میان درشرایطی که شهرهای قرمز درحال افزایش است و اکثر کارشناسان نسبت به موج ششم کرونا در کشور هشدار می‌دهند، وزارت بهداشت روز گذشته آغاز موج ششم ویروس کرونا را در کشور تکذیب کرد.

به گزارش «ایرنا»، وزارت بهداشت با انتشار جدول روند بستری کرونا از ۹۰ روز قبل تاکنون اعلام کرد: بر خلاف آنچه ادعا شده روند بستری در اکثر استان‌های کشور نزولی است و هنوز نمی‌توان نسبت به شروع خیز ششم کرونا در کشور اظهارنظر کرد.

  شروط وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس

اما درحالی‌که روز گذشته رئیس‌جمهوری زمان بازگشایی مدارس را اعلام کرد، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را پیش‌شرط بازگشایی مدارس خواند و گفت: نباید تزریق واکسن ما را از اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل کند. درباره کرونا با پاندمی جهانی روبه‌رو هستیم و واکسیناسیون باید همزمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

محسن فرهادی در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: مدرسه برای آغاز فعالیت باید کلاس‌هایش خلوت باشد و فاصله یک‌و‌نیم تا دو متری دانش‌آموزان در کلاس حفظ شود. درعین حال تهویه در کلاس از اولویت‌های اصلی است.

 او درباره فعالیت بوفه مدارس‌ نیز اظهار کرد: قرار است بوفه‌ها فعلا راه‌اندازی نشود و بچه‌ها از خانه خوراکی با خود همراه داشته باشند؛ البته ساعت حضور دانش‌آموزان هم کاهش پیدا کرده است و قرار است تنها برای رفع اشکال و دروس خاص به مدرسه بروند. در این زمینه نیز خود مدرسه  دروس خاصی را که دانش‌آموزان برای آن به مدرسه می‌آیند، انتخاب می‌کند.

 تاریخ آغاز آموزش حضوری دانشجویان

ازسوی دیگر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم با تاکید بر اینکه اختیار بازگشایی و آغاز آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵ آبان به دانشگاه‌ها واگذار شده است، گفت: سیاست ما این است که به مرور دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بر اساس شرایط و امکانات خود برای حضور آنها برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه و سیاست وزارت علوم درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این است که به مرور دانشجویان در این مراکز حضور فیزیکی داشته باشند.

وزیر علوم تاکید کرد: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را صادر کرده است؛ اما همان‌طور که عنوان شده است دانشگاه‌ها بر اساس شرایط و امکانات خود، حضور دانشجویان را اولویت‌بندی می‌کنند.

 مشکل خدمات رفاهی برای دانشگاه‌ها

علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها توانمندی‌ها و امکانات متفاوتی دارند، گفت: اینکه دانشگاه‌های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می‌شود. از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری است.  بنابراین با توجه به تنوع این محدودیت‌ها برنامه‌ریزی برای آغاز آموزش حضوری بر عهده دانشگاه‌هاست که باید مدل خود را ارائه کنند. وی با بیان اینکه در شرایطی که تضمین سلامت دانشجویان و استادان مهیا باشد آموزش حضوری را انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید این برنامه‌ریزی را سامان دهند که جهت‌گیری به سمت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها؛ ولی در چارچوب برنامه‌ریزی استانی باشد.

  درصد دریافت دز اول واکسن در دانش‌آموزان

درهمین حال، علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه ۶۵درصد دانش‌آموزان در سنین ۱۲ تا ۱۸سال دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، زالی درباره بازگشایی مدارس و وضعیت واکسیناسیون کرونا در دانش‌آموزان اظهار کرد: ما در استان تهران تقریبا بالغ بر یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر دانش‌آموز داریم و بر اساس آخرین آمار موجود، به‌طور میانگین حدود ۶۵درصد دانش‌آموزان در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این آمار رو به افزایش است.

وی ادامه داد: در برخی شهرستان‌های بخش شرقی استان تهران این عدد نزدیک به صددرصد و در شمیرانات این عدد به ۹۰درصد رسیده است.

  میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران

زالی افزود: بر اساس بازدید‌های میدانی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط مختلف تهران متفاوت و از ۴۸درصد تا ۶۶درصد متغیر است.

 مرگ کرونایی ۱۲۸نفر دیگر

درهمین ارتباط طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور ۶هزار و ۸۰۹ بیمار جدید کووید-۱۹ شناسایی شدند که یک‌هزار و ۸۳ نفر از آنها بستری شدند. همچنین دراین بازه زمانی ۱۲۸ بیمار نیز به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

  چهار استان درصدر واکسیناسیون

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۸۵میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. بر این اساس حدود ۶۱درصد جمعیت کشور حداقل یک دز واکسن کرونا و ۳۷درصد نیز هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمار واکسیناسیون کرونا در ایران به تفکیک استان‌های مختلف نشان می‌دهد ‌استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی و آذربایجان شرقی در صدر جدول واکسیناسیون دز اول قرار دارند.

در استان تهران هم پوشش نوبت اول واکسن کرونا در کل جمعیت، ۶۵درصد و پوشش دز دوم ۴۲درصد است.

موج پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد. در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از ۱۰۰ و ۱۲۰هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید.