انتصاب رئیس جدید سازمان صداوسیما

 سرانجام پس از مدت‌ها گمانه‌زنی درباره رئیس جدید سازمان صداوسیما، روز گذشته مقام معظم رهبری با صدور حکمی پیمان جبلی را به ریاست صداوسیما منصوب کرد. پیش از این نورنیوز، سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از احتمال انتخاب جبلی به عنوان جانشین عبدالعلی علی‌عسگری خبر داده بود. خبری که روز گذشته با صدور حکمی از سوی رهبری تایید شد و به این ترتیب علی عسگری پس از گذشت پنج سال و چهار ماه از دوره مسوولیتش در سازمان صداوسیما با ساختمان شیشه‌ای خیابان ولیعصر تهران خداحافظی کرد. به این ترتیب از امروز پیمان جبلی ۵۵ساله سکان سازمان را به دست خواهد گرفت تا مطابق حکم مقام معظم رهبری بر روی مواردی همچون «ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید به صورت ویژه کار کند.

جبلی دانش‌آموخته دکترای فرهنگ و رسانه از دانشگاه امام صادق‌(ع) است. آن‌طور که «ایرنا» درباره سوابق وی نوشته است او در سال ۱۳۴۵ در خانواده‌ای مذهبی در محله شمیرانِ تهران به دنیا آمده است و سال‌ها کارمند صداوسیما بوده و مسوولیت‌های مختلفی در بخش‌های سیاسی در بخش خبر رسانه ملی از جمله معاونت برون مرزی صداوسیما، عضویت در هیات علمی دانشگاه صداوسیما، معاونت سیاسی صداوسیما، دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیری اخبار خارجی و داخلی تلویزیون، سردبیری اخبار سراسری شبکه ۲ سیما، مدیرکلی اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکلی اخبار شبکه العالم و مدیریت دفتر شبکه العالم در بیروت را بر عهده داشته است.

جبلی علاوه بر سوابقش در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی، طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ سفیر ایران در تونس بوده‌ است. او همچنین معاونت رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی این مسوولیت توسط سعید جلیلی را نیز بر عهده داشته است.

سازمان صداوسیما از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی توسط افراد مختلفی در قالب سرپرست و در مقاطعی با حضور شورای پنج‌نفره یا سه‌نفره اداره می‌شد و محمد هاشمی‌رفسنجانی نخستین نفر به عنوان رئیس این سازمان بود که در سال ۶۸توسط مقام معظم رهبری منصوب شد. او پیش از آن مدیرعاملی سازمان صداوسیما را برعهده داشت. هاشمی‌رفسنجانی پس از انتصاب به عنوان رئیس سازمان صداوسیما ا‌ز دوم شهریور ۶۸ تا ۲۴بهمن ۷۲ به مدت ۴سال رئیس این سازمان بود.  پس از او علی لاریجانی از ۲۴ بهمن ۷۲ تا خرداد ۸۳ به مدت ۱۱سال ریاست صداوسیما را برعهده گرفت. عزت‌الله ضرغامی نیز از‌ ۳خرداد ۸۳ تا ۱۷ آبان ۹۳ به مدت ۱۰سال، محمد سرافراز از ۱۷ آبان ۹۳ تا ۲۲اردیبهشت ۹۵ به مدت دو سال و علی عسگری از ۲۲اردیبهشت ۹۵ تا روز گذشته به مدت ۵سال هدایت سکان رسانه ملی را در دست داشتند.

در این بین محمد سرافراز را می‌توان تنها رئیس صدا‌وسیما دانست که قبل از پایان دوره ریاستش، کناره‌گیری کرد. او از زمان ریاست محمد هاشمی‌رفسنجانی بر سازمان صدا‌و‌سیما در این سازمان حضور داشت و دوره‌ای در معاونت برون‌مرزی صداوسیما فعالیت می‌کرد. با این حال می‌توان از سرافراز به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین مدیران صداوسیما یاد کرد. حواشی که پس از پایان دوران کاری‌اش در صدا‌وسیما نیز ادامه داشت. سرافراز در شهریور ۱۳۹۸، یعنی سه سال پس از کناره‌گیری‌اش از ریاست صداوسیما، با انتشار کتابی با عنوان «روایت یک استعفا» به بیان مطالبی درباره رویدادهای دوران ریاستش بر سازمان و  دلایل استعفایش پرداخت.

 البته علی‌عسگری را هم می‌توان یکی دیگر از روسای صداوسیما دانست که دوران ریاستش با حواشی همراه بود تا آنجا که چندین بار در سال‌های ۹۶تا‌۹۹ شایعه استعفایش مطرح شد. این شایعات به اندازه‌ای قوت گرفته بود که سال ۹۹ روابط عمومی سازمان صداوسیما در توییتر ناگزیر از تکذیب رسمی این کناره‌گیری شد. مهم‌ترین حاشیه‌های دوران علی عسگری اختلافات سازمان متبوعش با دولت حسن روحانی بود.

همچنین در دوران ریاست او صداو‌سیما اقدام به پخش برنامه‌ها و سریال‌هایی در مخالفت با سیاست‌های دولت دوازدهم کرد که مهم‌ترین آنها پخش «سریال گاندو» بود. یکی دیگر از این برنامه‌ها اظهارات توهین‌آمیز یکی از ‌میهمانان برنامه «زاویه» به رئیس‌جمهوری وقت در بهمن ماه سال ۹۹ بود که به دنبال آن رئیس سازمان صداوسیما به جلسه هیات وزیران دعوت نشد.

   دوره تحقق تمدن نوین اسلامی

 به هر ترتیب روز گذشته دفتر ریاست عبدالعلی علی‌عسگری بر صداوسیما هم به برگ پایانی خود رسید و پیمان جبلی بر صندلی ریاست سازمان نشست. به دنبال صدور حکم ریاست جبلی، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، در پیامی انتصاب او را تبریک گفت و اظهار کرد: امید است با ارائه برنامه‌ها و طرح‌های هوشمندانه، شاهد انجام فعالیت‌های تاثیرگذار و در تراز گام دوم انقلاب در این رسانه فراگیر و تمدن‌ساز باشیم. محمد‌باقر قالیباف رئیس مجلس و جمعی دیگر از مقامات نیز در پیام‌هایی ریاست وی بر صداو‌سیما را به او تبریک گفتند.

 پیمان جبلی نیز در نخستین اظهارنظر پس از انتصاب به ریاست صداوسیما تاکید کرد که «صداوسیما رسانه کسانی خواهد بود که صدای‌شان به جایی نمی‌رسد.» به گزارش «ایسنا» او در این سخنان بر جذب نخبگان جوان در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای تاکید کرد و گفت: این دوره نخستین دوره تغییر و تحول در سازمان پس از صدور بیانیه گام دوم است و شعار صداوسیما در این دوره گام برداشتن برای تحقق تمدن نوین اسلامی است. ‌


حکم رهبر انقلاب برای پیمان جبلی

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: با پایان یافتن دوره مسوولیت آقای دکتر علی‌عسکری در سازمان صداوسیما، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان، در حکمی آقای دکتر پیمان جبلی را به ریاست آن سازمان منصوب‌ و بر مواردی همچون «ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تاکید کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر پیمان جبلی دام‌توفیقه

با پایان یافتن دوره مسوولیت پر تلاش جناب آقای دکتر علی‌عسکری که کوشش خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه آن مدیر مومن و با اخلاص را به همراه داشت، جناب‌عالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی، و تخصص و تجربه طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما، و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظایف رسانه ملی برخوردارید، برای یک دوره پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب می‌کنم.

رسانه ملی، دانشگاهی برای ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.

هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هایی است که باید با ارتقای سرمایه انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید ان‌شاءالله.

وظیفه خود می‌دانم که از تلاش خستگی‌ناپذیر جناب آقای دکتر عسکری در مدت مسوولیت‌شان که حقاً در خور تقدیر است، صمیمانه تشکر کنم و جناب‌عالی را به بهره‌مندی از طرح‌های بلندمدت و ناتمام دوره ایشان توصیه نمایم. توفیقات جناب‌عالی را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای / ۷ مهر ۱۴۰۰