انجام تست کووید در بازگشت از کربلا

به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، قاسمی روز یکشنبه در حاشیه دیدار از فرودگاه امام خمینی گفته بود درباره تست کرونای زائران هنگام بازگشت، مقرر شد برای تسریع در تخلیه و انتقال زائران، این تست به صورت چشمی و بدون انجام تست پی‌سی‌آر انجام شود. در پی این اظهارات، احمد وحیدی، وزیر کشور یکشنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما تاکید کرد که همه زائران ایرانی در بازگشت از مراسم اربعین حسینی هنگام ورود به کشور از مرزهای هوایی و زمینی باید تست  PCR بدهند. به گزارش «ایرنا» وی افزود: با استقرار دوستان ما از وزارت بهداشت و درمان قرار است همه زائران ایرانی که از مرز هوایی یا زمینی وارد کشور می‌شوند تست PCR داشته باشند و توصیه ما این است که با توجه به اعتبار ۷۲ ساعته این تست، هموطنان ما در عراق این تست را انجام دهند تا هنگام ورود به کشور معطل نشوند. وزیر کشور همچنین تاکید کرد: باید تست از زائرین در مرزهای زمینی و فرودگاه‌ها از سوی مسوولان به صورت دقیق انجام شود.

  قرنطینه افراد مشکوک

از سوی دیگر به گزارش «ایسنا»‌ احمد محمدی‌فر دبیر و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز اعلام کرد که از همه زوار هنگام بازگشت به کشور تست کرونا گرفته شده و افراد مشکوک نیز قرنطینه خواهند شد.

  لزوم کنترل زیستی زائرین

در همین حال روز گذشته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره ورود بدون کنترل زیستی زائرین اربعین هشدار داد. به گزارش «ایسنا» سردار غلامرضا جلالی با اشاره به ضرورت تقویت مرزبانی زیستی در مقابل شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: حتی در شرایط واکسیناسیون با گستره بالا نیز نباید رویکرد بهداشت‌محور و انضباط اجتماعی در برابر شیوع ویروس کرونا تضعیف شود. وی با تاکید بر اینکه هنوز سطح واکسیناسیون در کشور ما به حالت مطلوب نرسیده است، گفت: تجربه کشورهای موفق نیز نشان می‌دهد ردیابی ویروس و کنترل هوشمند بیماری در کنار موضوع واکسیناسیون باید مورد توجه باشد. وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین الزامات در موضوع مدیریت و مقابله با شیوع ویروس کرونا، مرزبانی زیستی و نظارت دقیق بر نحوه تردد مسافران خصوصا از کشورهای دیگر است، گفت: بنابراین در بحث پیاده‌روی اربعین نیز ضرورت دارد تا به دقت موضوع بازگشت زائرین عزیز و وضعیت سلامت آنها مورد پایش قرار گیرد.  جلالی با تاکید بر اینکه زائرین اربعین برای بازگشت به کشور چه از مرز هوایی و چه مرز زمینی باید تحت بررسی و آزمایش پی‌سی‌آر قرار گرفته و افراد با تست مثبت باید تحت قرنطینه هوشمند باشند، اظهار کرد: در غیر این صورت امکان بروز موج جدید پاندمی در کشور وجود دارد. وی از مسوولان امر به ویژه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا درخواست کرد تا با جدیت بیشتری به این موضوع توجه کنند.

  مرگ یک نفر و زخمی شدن ۳۶نفر

اما موضوع نحوه بازگشت زائران اربعین از عراق و لزوم انجام تست کرونا تنها حاشیه مراسم امسال نبود. هرچند امسال دولت عراق برای برگزاری مراسم اربعین با ورود هوایی ۶۰ هزار زائر ایرانی با شرایط خاص موافقت کرد و با وجود رایزنی‌های صورت گرفته توسط مقامات ایران، نظرش را برای افزایش تعداد زائران تغییر نداد، اما هجوم زائران ایرانی به سمت مرزهای مشترک دو کشور، طی روزهای گذشته تا حدی معادلات عراق و ایران را برای حضور مشتاقان ایرانی حضور در مراسم اربعین امسال تغییر داد. این درحالی بود که از چند روز پیش اعلام شده بود که زائران اربعین برای سفر به عراق باید تنها از طریق سفر هوایی به این کشور سفر کنند، اما روز جمعه و شنبه برخی از مرزهای ایران و عراق از جمله مرز شلمچه و مهران شاهد حضور گسترده زائرانی بود که بدون توجه به قوانین ‌عراق و پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا خواستار عبور از مرز بودند. فیلم‌های منتشر شده از حضور زوار ایرانی در مرزها نیز بیانگر این نکته بود که زائران بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک ساعت‌ها در انتظار دریافت ویزا برای ورود به عراق بودند. موضوعی که نگرانی از ابتلای آنها به کرونا را هنگام بازگشت از عراق افزایش داده است. هرچند به گفته مقامات تاکنون موردی از کرونا در میان زائران گزارش نشده است.  در این میان نحوه ورود برخی از این زائران به عراق برای حضور در مراسم اربعین با وجود مقررات اعلام شده از سوی مقامات ایران و عراق نیز حاشیه‌ساز شده است. همچنان‌که به گزارش اقتصاد آنلاین، روز دوم ماه جاری عبور یک زائر ایرانی اهل تهران از بیراهه‌های مرز مهران و برخوردش با مین جنگی منجر به قطع شدن پای راستش شد. البته این تمام ماجرا نیست. به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، تجمعات زائران در پشت مرزهای عراق منجر به کشته شدن یک نفر و مجروحیت ۳۶زائر شده است. به گزارش انتخاب، او همچنین در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی روی مین رفتن یک نفر را تایید کرده است.

  ورود مجلس به نحوه اعزام زائران

در پی این حوادث، روز گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت که مجلس نحوه اعزام زائران امام حسین (ع) در روز اربعین را مورد بررسی قرار خواهد داد، چرا که اقدامات انجام شده باعث دلخوری آنها شده است. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه قطعا مجلس به این موضوع ورود کرده و نقش نظارتی خود را ایفا می‌کند، گفت: هفته آینده هم در جلسات کمیسیون‌های تخصصی این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  دستور رئیس‌جمهور

روز یکشنبه هم ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت، بر ضرورت خدمتگزاری و حفظ کرامت زائران ابا عبدالله الحسین (ع) تاکید کرد و گفت: وزارت کشور به عنوان دستگاه محوری در ساماندهی سفر اربعین، وظیفه دارد بر حسن عملکرد همه دستگاه‌های ذی‌ربط در ستاد اربعین نظارت کند تا با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده هیچ‌گونه مشکلی برای بازگشت زائران ایجاد نشود.

  مرزهای زمینی برای بازگشت

در همین حال به گفته رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، بر اساس برآوردها بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی وارد خاک عراق شده‌اند. به گزارش «ایرنا» وی درباره علت بسته بودن مرزهای زمینی هم توضیح داد: این موضوع از سوی کشور عراق مطرح شد و اعلام کرد اجازه تردد از مرزهای زمینی داده نمی‌شود و همچنان هم بر موضع بسته بودن این مرزها تاکید دارد و می‌گوید توافق ما برای بازگشت زائران آن هم فقط از مرز مهران است. از سوی دیگر وزیر کشور گفت: دو مرز زمینی شلمچه و مهران برای بازگشت زائران ایرانی در نظر گرفته شده است و زائرین حسینی می‌توانند از این مسیر وارد کشور شوند.