رییس اداره شیر مادر وزارت بهداشت از راه‌اندازی بانک شیر مادر در کشور خبر داد و گفت: بدین ترتیب شیر اضافه مادر به صورت خام یا پاستوریزه یا منجمد نگهداری می‌شود.

دکتر فریور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که در این بانک حتی امکان ذخیره شیر مخصوص نوزادان نارس هم وجود دارد، اظهار کرد: برای ذخیره از شیر مادران سالم داوطلب استفاده می‌شود. وی افزایش تعداد شیرخواران تغذیه شده با شیر مادر و اجرای تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ ماهگی را از سیاست‌های کشور‌ برای ترویج تغذیه با شیر مادر برشمرد و افزود: افزایش بیمارستان‌های دوستدار کودک و این که همه بیمارستان‌های دارای بخش زایمان صاحب لوح دوستدار کودک باشند، افزایش آگاهی پرسنل برای کمک به اجرای ۱۰ اقدام بیمارستان‌های دوستدار کودک و آموزش مادران و خانواده‌ها از برنامه‌های کشوری است. دکتر فریور با اشاره به ضرورت آگاهی مادران و خانواده‌ها با مزایای شیر مادر از ابعاد مذهبی، علمی و فرهنگی گفت: چنانچه شیر مادر برای تغذیه شیرخوار کافی نباشد، شیر دایه و یا شیر تهیه شده از بانک شیر مادر جایگزین مناسبی خواهد بود. رییس اداره شیر مادر وزارت بهداشت با اشاره به سرمایه‌گذاری جهانی بر روی شیر مادر، ادامه داد: آمارهای جهانی حاکی از آن است که تغذیه با شیر مادر سالانه جان یک‌میلیون کودک را از مرگ نجات می‌دهد و شیر مادر عاملی برای ارتقای سطح سلامت کودکان محسوب می‌شود.

وی با بیان این که پیشگیری از سوء تغذیه و چاقی کودک از دیگر فواید تغذیه با شیر مادر است، گفت: کارشناسان توصیه می‌کنند که در ۶ ماه اول تولد تغذیه انحصاری با شیر مادر رعایت شود. رییس اداره شیر مادر وزارت بهداشت در ادامه توضیح داد: پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن حاد و عفونی، بیماری‌های آلرژیک، قلب و عروق و عفونت‌های دستگاه گوارش، تنفسی و ادراری از مزایا و فواید تغذیه با شیر مادر است. دکتر فریور با بیان این مطلب که افزایش ضریب هوشی کودک از آثار تغذیه با شیر مادر است، بیان کرد:‌ به علت پیوند عاطفی و روابط مناسب بین مادر و کودک، تربیت کودک سهل‌تر انجام و امکان بروز اختلالات رفتاری، بزهکاری نوجوانی و اعتیاد در بزرگسالی کاهش می‌یابد.

رییس اداره شیر مادر وزارت بهداشت تغذیه با شیر مادر را تضمین‌کننده سلامت جسم و روان کودک دانست و یادآور شد: برای تاثیرگذاری تغذیه با شیر مادر در پرورش کودک به تغذیه با شیر مادر تغذیه پرورشی لقب داده‌اند.

وی با بیان این که مادران شیرده هم از فواید این روش تغذیه‌ای بی بهره نیستند، ‌گفت: کاهش احتمال بروز سرطان پستان، تخمدان، شکستگی ناشی از پوکی استخوان در سالمندی و جلوگیری از اضافه وزن از فواید این روش تغذیه‌ای برای مادران شیرده است. رییس اداره شیر مادر وزارت بهداشت، آغاز تغذیه با شیر مادر را از اتاق زایمان دانست و افزود: تماس مستقیم پوست مادر و نوزاد در ایجاد آرامش نوزاد موثر است. دکتر فریور با بیان این که تغذیه شیرخوار باید بر اساس خواست و نیاز او باشد، گفت: دفعات تغذیه با شیر مادر نباید کمتر از ۸ بار در شبانه روز باشد. به گفته وی، افزایش دفعات مکیدن سینه توسط شیرخوار و رفع استرس و حفظ آرامش از راه‌های افزایش شیر مادر است. رییس اداره شیر مادر وزارت بهداشت ادامه داد: استفاده از پستانک، شیشه و بطری احتمال آلودگی و بیمار شدن کودک و پس زدن سینه مادر را افزایش می‌دهد.

دکتر فریور در خاتمه با اشاره به این که هیچ ضرورتی برای اعمال محدودیت تغذیه مادر شیرده وجود ندارد، یادآور شد: مادرانی که به روش سزارین زایمان کرده‌اند هم می‌توانند نظیر سایر مادران، نوزادان خود را شیر دهند.