Untitled-1

 روزهای سیاه کرونایی ایران تمام نمی‌شود. روز‌های سیاهی که از روز 17مرداد با افزایش آمار جان‌باختگان کرونا به 542نفر در یک روز آغاز شد و روز گذشته با ثبت مرگ 709نفر دیگر ادامه یافت. پیش از این روز 31مرداد با مرگ 684نفر در یک روز، سیاه‌ترین روز کرونایی ایران نام گرفته بود، اما قربانی شدن 709نفر دیگر به دلیل ابتلا به ویروس دلتا در کشور نشان داد که ویروس کرونا در سایه عدم مدیریت این بیماری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تاختن خود ادامه خواهد داد و در صورت ادامه وضع موجود باید در انتظار روزهای تلخ‌تری هم باشیم. در همین حال آمار روز گذشته مبتلایان به این بیماری نیز بیانگر اوج‌گیری مجدد این بیماری در کشور است. بر این اساس طی 24ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۴۸۷ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۷ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

 اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور در حالی است که برخی مقامات وزارت بهداشت طی روزهای گذشته از کاهش نسبی مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری بیماران خبر می‌دادند و آن را نشانه عبور از پیک پنجم کرونا توصیف می‌کردند. اما بررسی آماری دو روز گذشته نشان می‌دهد که ویروس دلتا مشابه علائم بیماری‌اش نیز متفاوت با سوش‌های گذشته عمل می‌کند و نمی‌شود روی کاهش چند روزه آمارها حساب باز کرد و به گذر از سهمگین‌ترین پیک کرونا در ایران دل‌‌خوش کرد.  پیش از این نیز ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استناد به یک برآورد بین‌المللی هشدار داده بود اگر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌اعتنایی شود، تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت دوازدهم نیز چند روز پیش نسبت به اوج‌گیری مجدد کرونا با ورود احتمالی مهاجران افغان به کشور هشدار داده بود.   مرگ‌های کرونایی در کشور بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، ۲۸ مرداد از مرز 100هزار نفر عبور کرد. این درحالی است که گزارش‌های غیررسمی ‌از مرگ نزدیک به 200هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا در کشور ا‌ز زمان شیوع کرونا در ایران از اسفند ماه 98حکایت می‌کند.

    ابتلای 10بیمار به قارچ سیاه

اما این تمام ماجرا نیست. خبرها از ورود بیماری «قارچ سیاه» به کشور و ابتلای برخی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان امام‌خمینی به آن حکایت می‌کند. به گفته محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام‌خمینی، بیش از ۱۰ بیمار کرونایی مبتلا به عفونت قارچ سیاه در این بیمارستان بستری هستند که داروی آن موجود نیست. به گزارش «ایرنا»، وی با اشاره به شایع شدن این بیماری در کشور و ۱۰ مورد بستری آن در بیمارستان امام‌خمینی تهران، درباره درمان این بیماری عفونی می‌گوید: درمان اصلی عفونت بیماری قارچ سیاه، استفاده از داروی «آمفوتیریسین بی» است که متاسفانه در کشور کمبود جدی آن مشاهده می‌شود یا در مواردی اصلا موجود نیست تا آنجا که برای ۱۰ بیمار‌ بستری شده در بیمارستان نتوانستیم تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه هموطنان و همراهان بیماران به‌شدت از این موضوع نگران و ناراحت هستند، گفت: به‌رغم تلاش‌های درمانی که برای این بیماران صورت می‌گیرد اما به دلیل اینکه «آمفوتیریسین بی» دارویی فوق‌العاده برای درمان این عفونت است اما مهیا نیست، احتمال از دست دادن بیماران افزایش یافته است.

صالحی با تاکید بر اینکه در صورت درمان نشدن «قارچ سیاه» بیمار کور می‌شود و بینایی خود را از دست می‌دهد، اظهار می‌کند: قارچ سیاه نخست در هندوستان شایع بود اما با انتشار ویروس کرونا در جنوب شرق آسیا هم شایع شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: میزان ابتلا به قارچ سیاه با شیوع کرونا در هند بسیار افزایش یافت و در واقع یک عفونت قارچی است که در بین بیماران کرونایی شناسایی شده و به سرعت در حال گسترش است.

در همین حال محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره قارچ سیاه گفت: «موکورمایکوزیس» یا «قارچ سیاه» یک عفونت قارچی جدی است که فرصت‌طلب بوده و در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نقص ایمنی بدن و... دارند شایع است.

وی درباره چگونگی ورود این بیماری به بدن انسان اظهار کرد: قارچ سیاه در افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان به مدت طولانی بستری می‌شوند نیز دیده شده و این عفونت از طریق بینی، دهان و چشم وارد بدن شده و خوردن غذای آلوده نیز در بروز قارچ سیاه نقش دارد.

گویا با اشاره به اینکه این عفونت از حدقه چشم به مغز سرایت کرده و می‌تواند ریه‌ها و دستگاه گوارش را نیز درگیر کند، افزود: یکی از این علائم، حمله قارچی به رگ‌های خونی است که منجر به تشکیل لخته‌های خون و مرگ بافت اطراف آن به دلیل از دست دادن خون‌رسانی می‌شود. اگر بیماری مغز را درگیر کند، در این صورت علائم ممکن است شامل سردرد یک طرفه در پشت چشم، درد صورت، تب و گرفتگی بینی باشد که به ترشحات سیاه و سفید و سینوزیت حاد همراه با تورم چشم تبدیل می‌شود.

به گفته وی، همچنین دیگر علائم بیماری قارچ سیاه ریوی شامل تب، سرفه کردن، درد قفسه سینه و تنگی نفس است و می‌تواند به صورت تاول یا زخم و ضایعات پوستی ظاهر و ناحیه آلوده سیاه شود.

هرچند قارچ سیاه ارتباط مستقیم با بیماری کرونا ندارد، اما بیماران دچار نقص ایمنی و دیابت کنترل نشده که به مدت طولانی در بیمارستان‌ها بستری هستند در معرض خطر ‌قارچ سیاه ‌قرار می‌گیرند.

   هشدار درباره شیوع کووید-‌۲۲

در کنار ورود دستیار جدید کرونا به ایران و قربانی شدن جان‌های دیگر بر اثر ابتلا به «قارچ سیاه» متخصصان در انگلیس درباره شیوع کووید-‌۲۲ هشدار داده‌اند؛ بیماری که از ترکیب سویه‌های مختلف ویروس کرونای عامل عفونت کووید-‌۱۹ ایجاد می‌شود.

به گزارش «ایسنا»، متخصصان هشدار داده‌اند که کووید-‌۲۲ می‌تواند به مراتب مرگبارتر از «دلتا» باشد. نشریه «سان» در گزارشی در این باره آورده است، دکتر «سای ردی» استاد ایمونولوژی در سوئیس هشدار می‌دهد که جهان باید برای ظهور گونه جدیدی از بیماری در سال آینده میلادی آماده باشد و بسیار محتمل است که سویه‌های «دلتا»، «بتا» و «گاما» با هم ترکیب شوند و شرایطی به مراتب وخیم‌تر را رقم بزنند.

 این درحالی است که جهان و به ویژه کشورهای آسیایی همچنان مشغول دست و پنجه نرم کردن با سویه دلتا هستند و خبرها نیز از ورود ‌ویروس لامبدا به 52کشور و احتمال ورودش به ایران در پاییز امسال حکایت می‌کند. روز دوشنبه نیز علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران نسبت به میزان سرایت‌پذیری این سویه جدید کرونا و احتمال ورودش به کشور هشدار داده بود.

   میزان واکسن‌های تزریق شده

همه اینها در شرایطی است که به گفته سازمان جهانی بهداشت، واکسیناسیون گسترده کرونا در دنیا تنها راه مقابله با ویروس کرونا و جهش‌های آن است. از همین رو ایران نیز با افزایش واردات واکسن کرونا به کشور سرعت واکسیناسیون را نیز بالا برده است، هر چند این سرعت همچنان با سرعت گسترش کرونا در کشور و آمار قربانیان دلتا در کشور همخوانی ندارد. بر همین اساس به گزارش «ایسنا» در شبانه‌روز گذشته، بیش از ۵۷۲ هزار دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

همچنین بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی ‌و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دز رسیده است.