ادامه ماراتن دفاع وزرا

 اما وزرای پیشنهادی بهداشت و کار به دنبال حواشی که پس از معرفی آنها از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ایجاد شد، بررسی صلاحیت‌شان را نیز حاشیه‌ساز کرد.  منتقدان بهرام عین‌اللهی در خارج از مجلس شورای اسلامی معرفی او را به دلیل مواضع پیشین او در مورد واردات واکسن خارجی کرونا در تضاد با سلامت مردم می‌دانند. همچنین عدم ارائه برنامه مشخص برای مهار کرونا یکی دیگر از دلایل مخالفت با اوست.  از سوی دیگر مخالفان حضور حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معتقدند او از تجربه لازم برای اداره یک وزارتخانه برخوردار نیست. در این میان مخالفت او با برجام و FATF، نزدیک بودنش به جبهه پایداری و برخی از اظهارات او که این روزها بارها در فضای مجازی بازنشر شده است یکی دیگر از دلایل مخالفت با اوست. در این میان اظهارنظر او درباره سبک طراحی پارکینگ خانه‌ها در کره‌جنوبی به این دلیل که ماشین آمریکایی وارد پارکینگ نشود و سخنان او در مناظره اقتصادی با فرهاد نیلی در صداوسیما؛ در ۲۸اردیبهشت سال جاری که در آن گفته بود ایران به لحاظ باز بودن اقتصاد از چین بازتر است، بارها از سوی منتقدان انتخاب او از سوی رئیس‌جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مخالفت روبه‌رو شده است. از همین رو روز گذشته هر دو وزیر پیشنهادی، مخالفان جدی در میان نمایندگان مجلس داشتند. از آنجا که در آغاز جلسه صبح روز گذشته مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت ابتدا مورد بررسی قرار گرفت، مهدی عسگری نماینده مردم البرز، فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مخالفت با او سخن گفتند و خواستار توجه ویژه او به طب سنتی در درمان بیماری‌ها حتی درمان کرونا شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج در مجلس در مخالفت با عین‌اللهی خطاب به وی اظهار کرد: در بسیاری از بخش‌های برنامه‌تان نشانی از وضع مطلوب دیده نمی‌شود و مشخص نیست که چطور در این ۴ سال می‌خواهید کشور را به وضع مطلوب برسانید.  از سوی دیگر عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت خواستار ایجاد زیرساخت‌های جدید در حوزه علوم پزشکی شد و با بیان اینکه چین که بالاترین آمار کرونا را داشت اما اعلام کرده ۹۲ درصد کرونا را با طب سنتی مهار کرده است، گفت: ۱۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای کرونا برداشت کردیم اما یک دلار هم خرج طب سنتی نکردیم.  فتح‌الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ نیز در مخالفت با او با اشاره به جان باختن بیماران کرونایی در کشور گفت: آقای عین‌اللهی دختر و داماد شما آقای دکتر رضایی و سرکار خانم ندا عین‌اللهی که در سال ۹۵ از استان گلستان فارغ‌التحصیل شده‌اند برابر سند محضری موظف بودند که ۴۸ ماه در مناطق مورد نیاز خدمت کنند اول اینکه محل خدمت آنها در دماوند تعیین شد و ثانیا بعد از ۵/ ۲ سال به تهران منتقل شدند که ان‌شاءالله هیچ رانت و پارتی در این زمینه وجود نداشته فقط سوال این است که چرا با وجود اینکه شهرستان‌ها به‌شدت به این نیروها نیاز دارند هر دو بزرگوار به تهران منتقل شده‌اند آن هم دقیقا در زمانی که شما به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس معرفی شده‌اید. البته او نیز خواستار ارائه برنامه از سوی عین‌اللهی درباره طب سنتی شد.

 تاکید عین‌اللهی بر اهمیت واکسیناسیون

بعد از اظهارات موافقان و مخالفان، بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت در دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت خود گفت که تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام می‌کنیم و با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها این واکسیناسیون را انجام خواهیم داد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: امروزه در دنیا ثابت شده مهم‌ترین عامل جلوگیری از کرونا واکسیناسیون است و کشورهایی که توانسته‌اند واکسیناسیون را به مقدار زیادی انجام دهند میزان مرگ‌و‌میرشان کاهش یافته است و یکی از برنامه‌های اصلی ما واکسیناسیون است و ۱۲۰میلیون دز واکسن لازم داریم و ناچار به واردات هستیم و از همه آنهایی که می‌توانند واکسن وارد کنند استفاده خواهیم کرد. وزیر پیشنهادی بهداشت همچنین گفت: من هیچ کار غیرقانونی نکردم. درباره طرح فرزندم در سال ۹۵ بنده مسوولیتی نداشتم و آنها هر جا خدمت کردند مربوط به بنده نبود.

 نظر مخالفان عبدالملکی

دومین وزیری که روز گذشته مجلس صلاحیت او را بررسی کرد، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. از جمله مخالفان جدی او در مجلس عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده تهران بود که روز گذشته در مخالفت با او گفت: وزیر پیشنهادی کار اشراف به محل ورودش به عنوان وزیر و سکاندار اجرایی این حوزه ندارد. به گزارش «ایسنا»، روح‌الامینی در ادامه تصریح کرد: وزارت کار جای سیاست‌گذاری، تئوری‌بافی و نظریه‌پردازی نیست. به عنوان یک داور موفق در مسابقه تلویزیونی «میدان» خوب درخشیدند. وی افزود: آقای عبدالملکی به عنوان یک فرد فعال دارای استعداد، پختگی لازم و اشراف ندارد و سوال من این است که در حوزه ساده‌ای مثل صنعت دارو که ۶۰ درصد آن متعلق به شستا و تامین اجتماعی هست، در یک سال و نیم گذشته درباره دارو و واکسن چه شده است و در یک سال و نیم آینده چه خواهد شد؟

وی گفت: گفته می‌شود بعضی‌ها شب قبل از ارائه کابینه یک جای دیگری بودند اما صبح برای یک وزارتخانه دیگری معرفی شدند من به نظرم تفاوت ابعاد کار با محیط کار مانند کمیته امداد و حوزه بسیار متفاوت است.

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مجلس نیز دیگر مخالف جدی او با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه مشخصی برای اداره این وزارتخانه ندارد، گفت: آقای رئیسی ما توقع دیگری در معرفی کابینه پیشنهادی از شما داشتیم. کسانی که معرفی شدند افرادی لایق، عالی و در نوع خود شایسته هستند، اما انگار آنها جابه‌جا معرفی شدند.

به گزارش «ایسنا» چنارانی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی عبدالملکی گفت: ۳۰ صفحه از برنامه‌ها تصویر است و بخشی از آن هم به بیان چالش‌ها، معضلات و راهکارهای تئوری و نظری پرداخته شده که با سرچ در اینترنت می‌توان آن را پیدا کرد. به گزارش «ایلنا» وی افزود: خیلی‌ها با ما تماس گرفتند که صحبت نکنید، اگر وزیری مخالف نداشته باشد چطور می‌خواهد برنامه‌های خود را به مردم ارائه کند؟

موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان نیز رای اعتماد به وزیر پیشنهادی کار را ظلم به این جوان، مجلس و دولت دانست. به گزارش «ایرنا» وی افزود: مشاوران عبدالملکی به او مشاوره غلط می‌دهند و اگر قرار باشد در آینده نیز این‌گونه مشورت دهند چه اتفاقی می‌افتد. وی گفت: وقتی او می‌گوید اگر شما در ایران بگردید مثل من پیدا نمی‌شود و وقتی عنوان می‌کند اگر من را انتخاب نکنید نفر بعدی را هم من انتخاب می‌کنم؛ اینها درد است برای اینکه فردی بخواهد بزرگنمایی کند و بگوید من به رئیس‌جمهوری و دیگران نزدیکم و بخواهد از این فرصت‌ها سوءاستفاده کند، واقعا وای به حال وزارتخانه.

 دفاع وزیر پیشنهادی کار

به دنبال سخنان نمایندگان، حجت‌الله عبدالملکی در دفاع از خود نخستین گامش را فسادزدایی از مجموعه‌های اقتصادی بیان کرد و گفت که موضوع اشتغال یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌های بنده است. وی تاکید کرد: تمام مدیران مفسد و رانتی در اسرع وقت‌ شناسایی و اخراج می‌شوند و مدیران متخصص و انقلابی جایگزین خواهند شد.

او همچنین در نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: اظهاراتی که در نطقم داشتم درباره برخورد با رانت و فساد زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، مبارزه با کسانی است که با هدف سوءاستفاده خود را منسوب به بیوت علما می‌کنند.

 ۳ وزیر پیشنهادی بدون مخالف

در ادامه جلسه دیروز مجلس در نوبت عصر صلاحیت سید‌جواد ساداتی‌نژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی شد که مخالفان برنامه او را معمولی و برخی اغراق‌آمیز توصیف کردند. سپس مجلس وارد بررسی صلاحیت امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری شد که هیچ مخالفی در مجلس نداشت و با موافقت حداکثری کمیسیون قضایی و حقوقی همراه بود. بررسی صلاحیت امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز ادامه دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر مجلس شورای اسلامی بود. که آنها نیز همچون وزیر پیشنهادی دادگستری مخالفی نداشتند و طبق آیین‌نامه مجلس، موافقان هم صحبت نکردند.

 احتمال تغییر زمان جلسه رای اعتماد

پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی انجام می‌شود. پیش از این قرار بود جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی امروز سه‌شنبه صورت گیرد که ظاهرا به دلیل طولانی شدن جلسات به روز چهارشنبه موکول شده است. در همین ارتباط روز گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از احتمال تغییر جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی خبر داد و گفت: با توجه به روند بررسی صلاحیت‌ و برنامه‌های وزرای پیشنهادی این روند تا چهارشنبه ادامه دارد و رأی‌گیری درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی احتمالا همان روز انجام شود.