Untitled-1 copy

سرانجام لیست پیشنهادی کابینه سیزدهم روز گذشته از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه شد. پیش از این قرار بود رئیس‌جمهور لیست وزرای پیشنهادی‌اش را روز پنج‌شنبه 14مرداد همزمان با مراسم تحلیفش به مجلس ارائه کند، اما در نهایت لیست 19وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم ظهر روز گذشته به صورت رسمی برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان مردم به مجلس ارسال شد. در کنار اینها تاکنون معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با صدور احکامی از سوی رئیس‌جمهوری منصوب شده‌اند.

۱۴ مردادماه مراسم تحلیف سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم برگزار شد و از آن زمان طبق ماده ۱۸۸ آیین‌نامه داخلی، رئیس‌جمهور دو هفته برای اعلام اسامی وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت و رای اعتماد فرصت داشت که در واقع روز گذشته با ارسال اسامی وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس، زودتر از موعد قانونی‌اش اقدام به معرفی کابینه مورد نظرش برای کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی کرده است.

 در همین حال به گزارش «ایسنا» روز گذشته سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه این اسامی رسما در جلسه روز شنبه هفته آینده اعلام وصول خواهد شد، گفت: طبق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه رئیس‌جمهور دو هفته بعد از مراسم تحلیف فرصت اعلام اسامی وزرا را دارد که با تاکید رهبری بر تسریع در شکل‌گیری دولت اسامی یک هفته زودتر اعلام شد که ما تشکر می‌کنیم.

به گفته موسوی پس از اعلام وصول فهرست وزرا در جلسه شنبه آینده کمیسیون‌های تخصصی به مدت یک هفته این فهرست را بررسی کرده و بعد جلسات رای اعتماد در مجلس برگزار خواهد شد. موسوی گفت که جلسات رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا خواهد بود.  نماینده مردم تهران همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: هفته آینده کار بررسی برنامه وزرای پیشنهاد‌ی دولت سیزدهم در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز می‌شود.

وی افزود: کمیسیون‌ها هفته‌ آینده در دو نوبت صبح و عصر به بررسی برنامه وزرای پیشنهاد‌ی کابینه آقای رئیسی خواهند پرداخت.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: پس از اتمام کار بررسی برنامه وزرا در کمیسیون‌ها، کار رأی اعتماد به وزرای پیشنهاد‌ی در صحن مجلس از روز شنبه 30 مرداد ماه آغاز خواهد شد.

پیش از این اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از ایجاد سامانه‌ای برای ثبت و بررسی دقیق کارنامه، برنامه و اطلاعات وزرای پیشنهادی در مجلس خبر داده بود.

   نکته‌های مهم لیست پیشنهادی وزرا

اما لیست وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور، حاوی نکات قابل توجهی است. بررسی سوابق وزرای پیشنهادی رئیسی نشان می‌دهد سه تن از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای حضور در کابینه سیزدهم از جمله سید‌اسماعیل خطیب برای تصدی وزارت اطلاعات، حسین باغ‌گلی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سابقه حضور در آستان قدس رضوی را داشته‌اند. همچنین برخی از وزرای معرفی شده دارای سابقه وزارت یا سابقه کار اجرایی در دولت‌های نهم و دهم هستند.در این میان علی‌اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو، وزیر صنایع و معادن در دولت‌های نهم و دهم بود.

سید‌جواد ساداتی‌نژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سابقه معاونت پارلمانی وزارت علوم در دولت دهم را در کارنامه خود دارد، رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز وزیر نفت دولت دهم بوده است.

عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ نیز سابقه عضویت در کارگروه فناوری اطلاعات دولت نهم و دهم در کارنامه کاری‌اش ثبت شده است.

برخی از وزرای پیشنهادی دیگر نیز حداقل هر کدام دارای یک سابقه اجرایی در دولت‌های نهم یا دهم هستند. همچنین می‌توان از حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولد سال ۱۳۶۰ شهرری و دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان است به عنوان جوان‌ترین وزیر پیشنهادی رئیسی به مجلس یادکرد.

 

گردنه دیپلماتیک خیز صنعتی

رونمایی از تیم اقتصادی رئیسی