طرح مانع‌زدایی از صنعت برق کشور هم در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. این طرح از سوی کمیسیون انرژی مجلس به‌منظور مدیریت خاموشی‌ها تهیه شده است. البته هنوز جزئیاتی از این طرح اعلام نشده است. پس از خاموشی‌های گسترده در هفته‌های اخیر، اعتراض به بی‌برقی‌ها به خانه ملت رسید و محور صحبت‌های نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز شد. در این جلسه که نماینده وزارت نیرو نیز حضور داشت، گزارشی ازسوی کمیسیون انرژی مجلس در همین رابطه ارائه شد. برآیند اظهارات نمایندگان مجلس حاکی از آن بود که خاموشی‌های اخیر علاوه‌بر عللی که پیش از این از سوی وزارت نیرو عنوان شده از جمله افزایش مصرف، کاهش تولید و خشکسالی، به مدیریت نادرست و عدم سرمایه‌گذاری کافی در این بخش برمی‌گردد.  از این رو در جلسه علنی روز گذشته، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت سرمایه‌گذاری و سیاستگذاری درست در بخش برق و انرژی‌های تجدید‌پذیر تاکید کرد.

محمدباقر قالیباف پس از ارائه گزارش کمیسیون انرژی در مورد قطعی برق گفت: موضوع خشکسالی و عدم بارندگی نه‌تنها در کشور ما بلکه در منطقه و سطح جهان وجود دارد، در کشور ما نیز در برخی استان‌ها بیشتر و در برخی کمتر است و همه باید دست به دست هم بدهیم که این مشکل را حل و فصل کنیم. با تصمیماتی که گرفته شد مشکلات برق خانگی در بحث قطعی برق حل و فصل شد، برق بخشی از صنعت قطع شد و به سمت بخش خانگی آمد، البته ما مشکلاتی در بخش سیمان و میلگرد پیدا کردیم که با دادن برق شبانه این مشکلات نیز حل می‌شود.

رئیس مجلس اضافه کرد: ما باید به سمت سیاستگذاری درست و سرمایه‌گذاری و قوانینی برویم که زیرساخت‌های کشور را خصوصا در بخش برق و انرژی‌های تجدیدپذیر تقویت کند. در بودجه ۱۴۰۰ تصمیم خوبی برای حوزه برق، عدالت در مصرف برق، قیمت‌گذاری و سرمایه‌گذاری گرفته شد که اگر به آن سمت حرکت کنیم مشکلات حل می‌شود. البته نارسایی‌هایی وجود دارد و در برخی از استان‌ها این فشار بیشتر است، دولت دارد در این باره تدبیر می‌کند و پیگیری‌هایی صورت گرفت. رها‌سازی ۱۵۰ مترمکعب آب در ثانیه از سد کرخه و دز در دستور کار قرار گرفت که مشکل بخش کشاورزی و همچنین هور حل و فصل شود. امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق در زیرساخت‌ها این مشکلات حل و فصل شود.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این جلسه تاکید کرد گرمای بی‌سابقه، رشد ۲۰ درصدی مصرف و کاهش شدید توان نیروگاه‌های برق‌آبی از جمله عوامل خاموشی‌ها بوده و با تدابیر انجام شده و همکاری صنعتگران و تمام بخش‌ها مدیریت‌ خاموشی‌ها در دستور کار است. به گفته او، در سال جاری به جز افزایش مصرف ناشی از مشترکان با رشد قابل‌توجهی در مصرف صنعت و همچنین مصرف بالای ماینرها مواجه هستیم. همه این عوامل باعث شد نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مصرف را تجربه کنیم. در حالی که در طول دو سال گذشته تنها ۲ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم. علاوه‌بر این، به ازای هر یک درجه افزایش دما بیش از ۳۵ درصد معادل۱۵۰۰ مگاوات میزان مصرف افزایش می‌یابد. واحدهای نیروگاهی که تعمیرات آنها در فروردین‌ به اتمام رسیده بود تا حد امکان وارد مدار شدند. فشار زیادی نیز به نیروگاه‌های آبی وارد شد. به‌رغم اینکه حجم مخازن نیروگاه‌های آبی در ابتدای سال با سال پیش برابر بود، اما با توجه به کاهش بارش‌ها حجم مخازن نیز نسبت به سال قبل کاهش یافت و ۷۵۰۰ مگاوات از توان تولید نیروگاه‌های تولید کاسته شد. سید‌محمد مولوی نماینده مردم آبادان نیز نسبت به وضعیت خوزستان انتقاد کرد و دلیل آن را بی‌برنامگی دانست. شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان پرداخت بدهی سرمایه‌گذاران خصوصی برق را موجب حل مشکلات شبکه برق عنوان و بر ضرورت تعیین تکلیف وزارت انرژی در دولت آینده تاکید کرد. او با اشاره به طلب ۵۱ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی سرمایه‌گذار در بخش برق گفت: تا زمانی که این بدهی تعیین تکلیف نشود، صنعت برق آماده سرمایه‌گذاری نیست. سارا فلاحی نماینده مردم ایلام هم عنوان کرد: در خصوص خاموشی‌های اخیر، هفته گذشته جلسه‌ای در کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی تشکیل دادیم و دو علت اصلی آن خشکسالی و افزایش مصرف مطرح شد.

می‌گویند باید الگوی مصرف مردم را اصلاح کنیم، اما سوال این است که نهادهای دولتی نیز الگوی مصرفی درستی دارند؟ خلیل بهروزی‌فر، نماینده مردم فومن و شفت نیز از عدم اجرای تعهدات دولت در خصوص افزایش تولید برق تا سقف ۲۵ هزار مگاوات براساس برنامه ششم توسعه انتقاد کرد. به گفته او، قطعی برق همراه با خشکسالی و شرایط بحرانی در تامین آب شرب، کشاورزی و صنایع بزرگ فشار را بر مردم دو‌چندان کرده و در اکثر روزها مردم در سطح کشور و به‌ویژه روستاها در تامین آب شرب با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار علت قطعی برق را نبود هماهنگی میان بخش‌های مختلف دولت دانست و گفت با این وضعیت احتمال خاموشی در زمستان هم وجود دارد پس باید دولت تدبیر کند. محمدحسن آصفری نماینده اراک اظهار کرد: از روزی که قطعی برق در کشور شایع شد، قیمت سیمان از کیسه‌ای ۱۵ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و قیمت فولاد نیز چند برابر شد، چرا دولت و دستگاه قضایی نباید به این موضوع ورود کنند؟ آیا کارخانه‌های سیمان یا فولاد برای ذخیره‌سازی تولیدات خود فاقد هرگونه انبار بوده‌اند که یک‌شبه قیمتشان به این میزان افزایش پیدا می‌کند؟ عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس هم با اشاره به مشکلاتی که صاحبان صنایع سیمان و فولاد به‌دلیل قطعی برق با آن روبه‌رو هستند از دولت خواست نسبت به پرداخت و جبران خسارات وارده به این حوزه اقدام کند. به گفته او اکنون که دولت تصمیم به قطعی برق صنایع گرفته، حتما برای جبران خسارت آنها نیز فکری داشته باشد؛ چراکه صاحبان صنایع هم باید حقوق و بیمه تامین اجتماعی کارگران خود را پرداخت کنند و اجازه تولید هم ندارند. سیدالبرز حسینی، نماینده مردم خدابنده نیز با اشاره به افزایش قیمت سیمان، تعطیلی پروژه‌ها و خشکسالی نیز گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور لازم است گزارشی از وضعیت استان‌ها در مجلس ارائه شود. در حوزه انتخابیه بنده بسیاری از روستاها با مشکلات آب شرب مواجه بوده و کشاورزی آنها نیز به‌دلیل کمبود آب در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است.