خیز صعودی کرونا و چرخش «دلتا» در کشور عكس: president.ir

وی با تاکید بر اینکه اساسا حضور طولانی ویروس در بخشی از کشور و انتقال به بخش دیگر به‌طور طبیعی با یک جهش مواجه است، گفت: ویروس در استانی می‌ماند و به استان دیگر منتقل می‌شود که خود آن به معنی جهش داخلی است. اگر بخواهیم به‌طور کلی از ویروس فاصله بگیریم باید در داخل کشور در استان‌های مختلف از آن جدا شده باشیم. ضمن اینکه کشورهای همسایه و به‌طور کلی جهان هم باید شرایط مناسبی از نظر عدم شیوع کرونا داشته باشند.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما همه تلاش خود را انجام می‌دهیم و مرز را کنترل می‌کنیم تا ویروس جهش‌یافته کمتر وارد شود، اظهار کرد: همه این کارها در سرعت ورود موثر است، اما به هر حال ویروس از جایی وارد کشور می‌شود.

روحانی ادامه داد: در استان‌ها تلاش می‌کنیم که سفری انجام نشود، اما با فاصله زمانی از استانی به استان دیگر دومرتبه شاهد انتقال ویروس هستیم. همه این تلاش‌ها انتشار و شیوع را به تعویق می‌اندازد؛ اما اصل انتشار و انتقال و حتی جهش را متاسفانه در سراسر کشور به‌صورتی شاهد هستیم.

چرخش دلتا در تمام کشور

ازسوی دیگر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در حاشیه جلسه روز گذشته ستاد ملی کرونا که با حضور رئیس‌جمهور و سایر اعضا برگزار شد با بیان اینکه ویروس دلتا در حال چرخش است و می‌شود گفت که تقریبا همه استان‌ها را درنوردیده، گفت: شیوع ویروس و مبتلایانی که الان هستند و نوع ابتلا مشخص است که ویروس غالب دارد دلتا می‌شود و اکثر استان‌های کشور را درگیر کرده است. وی گفت: در حال حاضر ۱۶۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر نیز در وضعیت زرد هستند. رئیسی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت بسیاری از استان‌های کشور قرمز است یا حداقل یک تا دو شهر قرمز دارند و برخی استان‌ها هم تعداد بسیار زیادی شهر قرمز دارند. همچنان بیماری در جنوب کشور، در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان رو به افزایش است. گرچه که این بیماری در سایر نقاط کشور هم رو به گسترش است.

میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور

رئیسی دربخش دیگری از سخنانش گفت که میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۵۰ درصد و به ۴۸ درصد رسیده است. موضوعی که روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم به آن اشاره کرد و گفت: به‌طور متوسط در کشور ۴۸ درصد به پروتکل‌ها عمل می‌شود که این رقم خیلی پایین است. توقع این است پروتکل ۸۵ درصدی و ۹۰ درصدی در کشور عمل شود.

اشباع تمام بیمارستان‌های تهران

همزمان رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی‌(ره) تهران با بیان اینکه در حال حاضر شرایط بیمارستان‌ها خیلی خوب نیست؛ از اشباع شدن تقریبا تمام بیمارستان‌های شهر تهران خبر داد و گفت: معمولا دو هفته بعد از آغاز اپیدمی آمار فوتی‌ها افزایش می‌یابد.حمید عمادی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: در حال حاضر به تعداد زیادی از بیماران به‌صورت سرپایی دارو می‌دهیم؛ یعنی داروی رمدسیویر که یک داروی بیمارستانی بود که معمولا باید بیمار بستری می‌شد و این دارو را دریافت می‌کرد، اما اکنون به‌دلیل افزایش تعداد بیماران بستری، حجم زیادی از بیماران به‌صورت سرپایی این دارو را دریافت کرده و در اورژانس بیمارستان با انجام مراقبت‌های لازم دارو را به بیمار تزریق کرده و بعد بیمار به خانه بازمی‌گردد.

افزایش آمار رسمی مبتلایان

ازسوی دیگر آمار رسمی و غیررسمی مبتلایان به کرونا نیز در حال افزایش است. در این میان بسیاری از مردم به‌واسطه علائم کرونا به پزشک مراجعه کرده و تست نمی‌دهند که در نتیجه در آمار رسمی کرونا قرار نمی‌گیرند.

با این حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

میزان واردات واکسن

در کنار این خبرها، گزارش‌ها از افزایش میزان واکسیناسیون در کشور حکایت می‌کند. به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری تاکنون بیش از ۷ میلیون دز واکسن تزریق شده و دو میلیون دز دیگر هم توزیع شده است که به تدریج تزریق خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه در این هفته شش تا هفت میلیون دز دیگر وارد کشور می‌شود، گفت: در مردادماه مقداری تولید دز داخلی هم می‌توانیم استفاده کنیم.

به این ترتیب در یکی، دو هفته‌ آینده حدود ۱۰ میلیون دز در دسترس داشته و تزریق کنیم و اگر در اختیار باشد تزریق آن هم در ظرف دو، سه هفته می‌تواند انجام شود و ان‌شاءالله وعده‌ای که به مردم دادیم که تا پایان این دولت افراد ۶۵ سال به بالا و آنهایی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند از واکسن استفاده کنند، این کار انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: برای موضوع بازگشایی مدارس هم امیدواریم شرایطی باشد که در مهرماه گشایش صورت گیرد، واکسن برای آموزش و پرورش و معلمان هم مدنظر قرار دادند، برای استادان دانشگاه و همچنین برای عشایر و گروه‌هایی که اعلام شده نیز از واکسن استفاده خواهد شد.

ورود ۶ میلیون دز واکسن در هفته جاری

در همین راستا علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز درباره وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور گفت: خوشبختانه وضعیتی که در زمینه واکسیناسیون داریم، میزان واکسیناسیون طی روزهای گذشته روند خوبی گرفته و میزان واکسیناسیون از مرز ۲۵۰ هزار تزریق روزانه هم عبور کرده و امید داریم که همچنان افزایش یابد.

به گزارش «ایسنا» رئیسی گفت: در زمینه تامین برای سنین ۶۰ سال به بالا هم واکسن دز اول هم دوز دوم را به اندازه کافی داریم. تاکنون ۲/ ۱۱ میلیون واکسن بین استان‌ها توزیع شده است. در این هفته هم حدود ۶ میلیون دز واکسن جدید به دستمان می‌رسد که این واکسن‌ها هم توزیع خواهد شد و ان‌شاءالله افراد ۶۰ سال به بالا و گروه‌های پرخطر را قطعا واکسینه خواهیم کرد.

وی همچنین افزود: در برخی استان‌ها هم مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان جنوبی واکسیناسیون را از سنین ۵۰ سال به بالا آغاز کرده‌ایم. رئیسی ادامه داد: جزایر خلیج فارس هم به جز قشم و کیش که بعدا اعلام می‌شود، واکسیناسیون در سایر جزایر در سنین ۱۸ سال به بالا انجام خواهد شد. او همچنین از ورود ۶ میلیون دُز واکسن کووید-۱۹ در هفته جاری خبر داد.

زمان واکسیناسیون عشایر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون عشایر را هم از ماه آینده در افراد ۱۸ سال به بالا آغاز خواهیم کرد و معلمان و استادان هم در مردادماه واکسیناسیون‌شان آغاز می‌شود تا این افراد هم به جمع واکسن‌زده‌ها اضافه شوند.

آخرین رنگ‌بندی کرونایی

اما بر اساس آخرین رنگ‌بندی شهرها در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارد؛ ضمن اینکه هیچ شهری در ایران در وضعیت آبی نیست.

وضعیت نگران‌کننده کرمان و آمل

در همین راستا روز گذشته فرماندار آمل با اعلام اینکه وضعیت کرونایی در این شهرستان بحرانی و در حال خارج شدن از کنترل است، گفت: آمارهای بستری و بیماران سرپایی آمل تقریبا دو برابر شهرهای مشابه استان به لحاظ تراکم جمعیتی است. به گزارش «ایرنا» علیرضا شریعت در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهرستان از وضعیت کرونایی این شهرستان ابراز نگرانی کرد و افزود: متاسفانه آمار بیماران سرپایی در آمل به‌شدت افزایش یافته و از مرز یک‌هزار نفر در روز عبور کرده است. علی زینی‌وند، استاندار کرمان هم وضعیت کرونا در این استان را بسیار نگران‌کننده خواند. همچنین به گفته حمیدرضا رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تندترین شیب کرونا به کرمان اختصاص دارد.