احتمال افزایش فوتی‌ها در هفته جاری

همچنین به موجب این گزارش، روز گذشته ۱۶۶بیمار جان خود را از دست دادند و ۳هزار و ۸۶۶نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در همین حال روز گذشته پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از احتمال افزایش میزان مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا، از هفته جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد مراجعات سرپایی و بستری بسیار زیاد است و حتی میزان مراجعات از پیک قبلی هم بیشتر شده است. در عین حال به‌نظر می‌رسد ویروس در گردش بیشتر دلتا است. طبرسی تاکید کرد: مهم این است که هرچه سریع‌تر زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم که متاسفانه در این زمینه هم اقدامی انجام نمی‌دهیم. نه واکسیناسیون را به‌سرعت انجام می‌دهیم و نه در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس اقدامی انجام می‌دهیم. در حال حاضر می‌بینیم که تهران از قبل هم شلوغ‌تر است. همه جا باز است. همه محدودیت‌ها روی کاغذ است و در عمل محدودیتی را شاهد نبودیم.

افرایش میزان بستری در تهران

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران نیز با اشاره به روند افزایشی کرونا در استان تهران، گفت: پیش‌بینی می‌کنم تا انتهای هفته باز هم شاهد افزایش رشد آماری در شاخص‌های بستری و مراجعه سرپایی باشیم. وی افزود: شاخص مرگ‌و‌میر تهران هنوز چندان متناسب با میزان مراجعه سرپایی افزایش نداشته است.

زالی افزود: این موضوع می‌تواند به علت تاثیر تاخیر در آمار مرگ‌و‌میر نسبت به آمار بستری و مراجعه سرپایی باشد یا اینکه شاید در خیز پنجم کرونا چون سویه دلتا غالب است، فقط سرایت‌پذیری افزایش یافته باشد؛ زیرا برخی منابع علمی می‌گویند ممکن است ویروس منجر به افزایش مرگ‌و‌میر نشود و تنها مبتلایان را افزایش دهد.وی در ادامه گفت: قطعا شرایط تهران طی دو هفته آتی رو به بهبود نمی‌رود. پیش‌بینی می‌کنم تا انتهای هفته باز هم افزایش رشد آماری در شاخص‌های بستری و مراجعه سرپایی را خواهیم داشت و هفته آینده در مورد شاخص مرگ‌و‌میر قدرت اظهارنظر و تحلیل بیشتری خواهیم داشت، ولی تاکنون عمده‌‌ترین افزایش‌ها در شاخص مراجعان سرپایی و در وهله دوم بستری بخش عادی و سپس بستری بخش ویژه رخ داده است.

واردات ۷ میلیون واکسن در هفته آتی

در کنار اعلام شرایط کرونایی کشور از سوی مقامات وزارت بهداشت، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که هفته آینده حدود ٢میلیون و ۹۰۰هزار دز واکسن به دستمان می‌رسد و پنج‌شنبه هم محموله دیگری وارد خواهد شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی گفت: خوشبختانه با تامین واکسن ما تا دیروز ٨میلیون و ٨٠٠هزار دز واکسن توزیع کرده‌ایم. ۴٧٠ هزار دز واکسن برکت هم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع خواهد شد. هفته آینده هم حدود ٢میلیون و ۹۰۰هزار دز واکسن به دستمان می‌رسد. پنج‌شنبه هم یک محموله واکسن وارد خواهد شد و درمجموع در این هفته و هفته آینده ۷میلیون دز واکسن وارداتی خواهیم داشت.

اهدای واکسن ازسوی ژاپن

در همین حال، توشیمیتسو موتِگی وزیر امور خارجه ژاپن روز گذشته اعلام کرد که کشورش در مجموع ١١میلیون دز واکسن آسترازنکا را برای اهدا به ١٥کشور در نظر گرفته است که در آینده نزدیک آنها را ارسال خواهد کرد.

به گفته این مقام ژاپنی، این واکسن‌ها که ساخت ژاپن هستند، قرار است به ایران، تایوان، کامبوج، فیجی، لائوس و کشورهای مختلف دیگر از طریق کواکس ارسال شوند. به گزارش «ایسنا‌»، رضا زبیب مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه نیز در این ارتباط در توییتی نوشت: ژاپن امروز اعلام کرد ۹/ ۲میلیون دز واکسن به جمهوری اسلامی ایران هدیه می‌کند. بنابر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۵میلیون و ۱۰۲هزار و ۳۰۱نفر دز اول واکسن کرونا و ۲میلیون و ۱۶۹هزار و ۶۷نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۷میلیون و ۲۷۱هزار و ۳۶۸دز رسید.

ادامه وضعیت بحرانی در سیستان و بلوچستان

ازسوی دیگر در ادامه وضعیت بحرانی در سیستان‌وبلوچستان، روز گذشته نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم با اشاره به حضور وزیر بهداشت در این استان مدعی شد بسیاری از بیماران پیش از حضور وزیر بهداشت به انحای مختلف از بیمارستان‌ها ترخیص شدند. آنچه مشخص است این است که بخشی از مدیران تلاش می‌کنند واقعیت را انکار کنند که این موضوع باعث استمرار وضعیت موجود می‌شود. به گزارش انتخاب به نقل از «ایسنا‌»، معین‌الدین سعیدی گفت: بسیاری از شهروندان در روستاها بر اثر کرونا فوت می‌شوند و به علت نبود کیت تشخیص، نام آنها جزو فوتی‌های کرونایی ثبت نمی‌شود. از طرف دیگر در این خطه افراد بدون شناسنامه حضور دارند که فوت آنها ثبت و ضبط نمی‌شود. همه این موضوعات باعث شد که وزیر بهداشت مصوبات مهمی در مورد استان سیستان داشته باشند.