روحانی: «دلتا» وارد عمق کشور شده است

تلاش زیادی شد و تاخیر هم انجام شد ولی درنهایت این ویروس به کل کشور نفوذ کرد. روحانی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ورود ویروس هندی به کشور همه اقدامات نظارتی و کنترلی در مرزهای کشور انجام شده است، گفت: متاسفانه مسیرهای غیر‌مجاز به ورود ویروس به کشور کمک کرده است.  رئیس‌جمهوری با اشاره به افزایش سریع بیماران سرپایی در کشور گفت: این علامتی برای اضافه شدن تعداد بیماران بستری‌ است. بستری‌ها هم علامتی برای فوتی‌ها می‌شود. وی اضافه کرد: با همه تمهیدات به پیک پنجم وارد یا نزدیک شدیم. اگرچه این پیک هنوز سراسری نیست و هنوز هم می‌شود جلوی افزایش و گسترش این پیک را گرفت که به تلاش همگانی در سراسر کشور نیاز دارد.  همزمان علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با بیان اینکه ویروس کرونا دلتا در کل کشور در حال گردش است، گفت: در ایران نیز در استان‌های مختلف ردپای ویروس دلتا کرونا وجود دارد و با قدرت بالا سرایت می‌کند. وی با بیان اینکه در ایران نیز ۲۵ استان روند صعودی دارند و تقریبا اکثر شهرهایشان درگیر می‌شود، افزود: در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و بیشترین شهرهای درگیر کرونا در استان‌های کرمان ۱۶ شهر، فارس ۱۳ شهر، تهران ۱۳ شهر، مازندران ۱۳ شهر، هرمزگان ۱۲ شهر، سیستان و بلوچستان ۱۰ شهر، بوشهر هشت شهر، یزد هشت شهر، گلستان، گیلان و اصفهان ۵ تا ۶ شهر و برخی از استان‌ها نیز یک یا دو شهر هستند.

میزان رعایت پروتکل‌ها

رئیسی با ابراز نگرانی از عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: متاسفانه با هشدارهایی که داده می‌شود میزان رعایت پروتکل‌ها حدود ۶۶ درصد است که بسیار جای تاسف دارد و نیاز است که مراقبت بیشتری انجام دهیم و پروتکل‌ها اگر زیر ۸۵ درصد رعایت شود قطعا کارساز نخواهد بود. حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز روز گذشته با بیان اینکه گزارش رعایت پروتکل‌ها امیدوار‌کننده نبود، گفت: ۸۵ درصد مردم باید پروتکل‌ها را مراعات کنند، اما آمار و ارقام ۶۶ درصد و خیلی پایین است و از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌ها را مراعات کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت فاصله بگیریم.

تشدید نظارت بر مراکز تجمع

در همین حال به‌دنبال انتقادها از عدم‌بسته شدن مراکز تجمعی در کشور به‌رغم شیوع دلتا کرونا، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تشدید نظارت‌ها بر مراکز تجمع و همچنین تعطیل بودن این مراکز در شهرهای قرمز نظیر رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، باشگاه‌های بدنسازی و استخرها و... تاکید کرد. رئیسی با بیان اینکه رستوران‌ها از نقاط شناخته‌شده سرایت کرونا هستند، گفت: در جلسه روز شنبه ستاد مقرر شد که روی این مراکز دقت بیشتری شود.

رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در این خصوص گفت: در مراکز قرمز و نارنجی در رعایت پروتکل‌ها باید دقت بیشتری انجام شود و باشگاه‌های بدنسازی، سینماها، بازارها و سالن‌های سرپوشیده، نمایشگاه‌های عمومی، شهربازی‌ها، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. رستوران‌ها اگر بیرون‌بر باشند مشکلی نیست اما جاهای سربسته مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

وضعیت تهران و سیستان و بلوچستان

در این میان به‌دنبال ورود ویروس دلتا به تهران، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران بر آمادگی بیش از پیش بیمارستان‌ها برای مواجهه با موج پنجم کرونا تاکید کرد.  ازسوی دیگر حمید سوری، نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان، در تشریح آخرین وضعیت کرونا در این استان تصریح کرد: خوشبختانه اقداماتی که انجام شده تا حد زیادی، دغدغه‌های کادر بهداشت و درمان را در این استان کاهش داده است. در حال حاضر نیازهای دارویی رفع شده و کمبودی در بیمارستان‌ها از نظر تجهیزات و لوازم وجود ندارد. او همچنین از آغاز واکسیناسیون انبوه علیه کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد.  با این حال روز گذشته اسماعیل حسین‌زهی، عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان وضعیت کرونا در استان را حاد توصیف کرد و گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت حضور دارند اما با امکانات و زیرساخت‌هایی که وجود ندارد، کرونا در منطقه حاد شده و به‌رغم این شرایط گزارش‌های غلطی به وزیر ارائه می‌دهند و وزیر می‌گوید ۴۰۰ تخت بیمارستان خالی است.  همچنین به گفته هادی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل از تست‌های کرونا که در منطقه سیستان و بلوچستان انجام می‌شود حدود ۵۵ درصد آنها مثبت است.

بررسی آماری کرونا

بررسی میزان ابتلا به کرونا در کشور، از ۱۹ خرداد تا ۱۹ تیر هم نشان می‌دهد، میزان مبتلایان به کرونا در کشور در این مدت به‌تدریج سیر صعودی پیدا کرده تا جایی که ۱۷ تیرماه به بیش از ۲۳ هزار مبتلا در روز رسیده است. همچنین بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر به‌طور متوسط هر ساعت ۶۳۰ نفر در ایران مبتلا و ۶ نفر قربانی کرونا شده‌اند. گزارش وزارت بهداشت نیز حاکی از آن است که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۶۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۱۸ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این مدت ۱۵۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

آمادگی  تزریق روزانه ۵۰۰ هزار نفر

در کنار این هشدارها و تشریح وضعیت نگران‌کننده کشور از نظر شیوع کرونا، رئیس‌جمهوری از آمادگی برای واکسینه کردن روزانه ۵۰۰ هزار نفر از مردم خبر داد و گفت: این امر، امید بسیار و همچنین مصونیت ایجاد می‌کند و خطر مرگ را کاهش می‌دهد.  به گزارش «ایرنا»، وی ادامه داد: هم در واکسن داخلی و هم خارجی دچار مشکل بودیم. در واکسن داخلی همه کمک‌ها را کردیم اما از نظر توانمندی کشور، برای رسیدن به واکسن‌های فراوان و کارهای صنعتی در این زمینه، فاصله داشتیم. فکر می‌کردیم دو ماه زودتر به نقطه امروز برسیم که البته با فاصله رسیدیم. روحانی در عین حال گفت: الان شرایط مناسب است و این هفته و هفته آینده با شرایط بهتری قرار است کارها را پیش ببریم. وی افزود: ما ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که این ۶۰ میلیون جمعیت باید واکسینه شوند که ۶۵ تا ۷۰ درصد می‌شود یعنی بالای ۴۰ تا ۴۲ میلیون نفر باید واکسینه شوند تا این زنجیره قطع شود.  پیش از این، سعید نمکی، وزیر بهداشت روز جمعه اعلام کرده بود که از روز شنبه (دیروز) تزریق روزانه ۴۰۰هزار دز واکسن کرونا با قدرت تمام در کشور شروع می‌شود که البته تا ساعت انتشار این گزارش خبری از آغاز آن اعلام نشد.

زمان آغاز واکسیناسیون ۶۸ سال به بالا

در همین حال سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز روز گذشته درباره واکسیناسیون کرونا گفت: خبر خوب اینکه از این هفته روند واکسیناسیون در کشور بسیار بهتر خواهد شد. میزان قابل‌توجهی واکسن دیروز و امروز به دست ما رسیده و در این هفته هم خبر خوبی هست که واکسن دوباره خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت. علیرضا رئیسی همچنین از آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۶۸سال به بالا از دوشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: از روز دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین‌تر خواهیم آمد و به این ترتیب واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا، از دوشنبه شروع خواهد شد. به گزارش «ایسنا‌» او با بیان این که بدون پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنید تاکید کرد: بیش از ۸۰ مرکز تجمیعی در تهران راه‌اندازی کردیم و مردم با خیال راحت می‌توانند واکسن بزنند.

ورود محموله جدید واکسن

در همین ارتباط روز گذشته رضا زبیب، دستیار وزیر امور خارجه از واردات ۵۰۰ هزار دُز واکسن به کشور خبر داد و تاکید کرد که بامداد امروز هم این مقدار به کشور وارد می‌شود. به گزارش «ایرنا» به گفته او روز گذشته (شنبه) نیز ۵۰۰ هزار دُز واکسن وارد شده است. وی افزود: به این ترتیب از پنج‌شنبه تا یکشنبه، ۲ میلیون دز وارد شده است.

هجوم ایرانی‌ها به مرز ارمنستان

با این حال بحران واکسن در کشور موجب سفر بسیاری از مردم به ارمنستان برای دریافت واکسن شده است. در همین رابطه آن‌طور که خبرگزاری «ایلنا» به نقل از روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران اعلام کرده است، در حال حاضر مرز ارمنستان برای ایرانی‌ها متوقف نیست و پذیرش انجام می‌شود، لطیفی گفت: به یکباره ورود مسافران به مرز ایران و ارمنستان افزایش یافته به طوری که در ۴۸ ساعت گذشته حدود ۱۸۰۰ ایرانی با ورود به مرز نوردوز تقاضای سفر به ارمنستان را داشتند. در همین حال روز گذشته وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد از پاییز امسال واکسن تک ‌‌دُزی جانسون اند جانسون و دو دُزی نواواکس در این کشور ارائه می‌شود. موضوعی که می‌تواند اشتیاق بیشتری را برای سفر ایرانیان به این کشور برای دریافت واکسن ایجاد کند درهمین حال به موجب گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۱۳۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۳۴ هزار و ۶۶۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۰۱ دُز رسیده است.