به گزارش «ایرنا» توکلی افزود: وضعیت بالینی بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی موید این موضوع است که نوع دلتای ویروس کرونا به تهران نیز نفوذ کرده است.

وی ادامه داد: هرچند امکان بررسی بیماران از لحاظ ابتلا به این ویروس جهش‌یافته هندی، وجود ندارد، اما شواهد موجود بر این موضوع دلالت دارد که رفتار فعلی ویروس در بیماران متناسب با دلتا یا همان ویروس جهش‌یافته هندی است. توکلی اظهار کرد: علائم اولیه ویروس جهش‌یافته هندی موسوم دلتا، شبیه سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلودرد و احتقان بینی مهم‌ترین علائم اولیه ابتلا به کرونای هندی به‌شمار می‌رود.

هشدار استاندار تهران به متخلفان

از شنبه هفته جاری شهر تهران و برخی از شهرهای دیگر استان تهران مانند دماوند و فیروزکوه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که از چند روز پیش رکورد بیماران بستری در تهران شکسته شده است. در همین راستا از روز گذشته در تهران و دیگر شهرهای قرمز به مدت دو هفته ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های دوم، سوم و چهارم در نظر گرفته شده است. با این حال گزارش‌های میدانی از شهر نشان می‌دهد هیچ کدام از مشاغل موردنظر تعطیل نشده‌اند و دورکاری کارمندان نیز عملی نشده است.

در همین ارتباط انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران با بیان اینکه هر تجمع بالای ۱۵ نفر که در استان تهران صورت بگیرد غیر‌قانونی است و به شدت برخورد می‌کنیم، گفت: هر دستگاه اجرایی که مصوبه ۷۰ درصدی دورکاری کارکنان را رعایت نکند، نقض قانون کرده است.

افزایش شهرهای قرمز

همزمان براساس گزارش اپلیکیشن ماسک زیرمجموعه وزارت بهداشت که روز گذشته منتشر شد، ظرف تنها سه روز بر شمار شهرهای قرمز افزوده شده است. افزایشی که حکایت از شتاب گرفتن موج پنجم شیوع ویروس کرونا در کشورمان دارد. موجی که در سایه شیوع نسخه دلتا که از هند به کشورمان رسیده شکل گرفته و حالا تقریبا همه نقاط کشور را در بر گرفته است. به گزارش تابناک، با این به‌روزرسانی از امروز شمار شهر‌های قرمز از ۹۲ به ۱۲۰ شهر افزایش خواهد یافت؛ تغییر وضعیتی که شامل قرمز شدن ۱۵ مرکز استان دیگر است. براساس گزارشی که منتشر شده، شمار شهر‌های قرمز به ۱۲۰ رسیده، تعداد شهرستان‌های نارنجی از ۱۸۳ به ۱۸۲ کاهش یافته و از ۱۷۳ شهرستانی که وضعیت زرد داشتند، تنها ۱۴۶ شهرستان در این وضعیت مانده‌اند و اوضاع در مابقی آنها وخیم‌تر شده است.

درخواست نماینده چابهار از وزیر بهداشت

وضعیت کرونا در استان سیستان و بلوچستان نیز همچنان بحرانی است. در همین راستا روز گذشته معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» ضمن تشریح وضعیت شیوع کرونا، کم‌آبی و قطعی مکرر برق در استان سیستان و بلوچستان از دیدارش با رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و از وزیر بهداشت خواست تا به سیستان و بلوچستان سفر کند.

ازسوی دیگر حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و رئیس گروه واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت، درباره علل شکل‌گیری طغیان بیماری در استان‌های جنوبی کشور، با تاکید بر اینکه به‌نظر می‌رسد واریانت‌های غالب در استان سیستان و بلوچستان واریانت دلتا و آفریقای جنوبی باشد، تصریح کرد: همین امر نشان می‌دهد واریانت‌های ذکر شده از مناطق شرقی وارد شده‌اند و مناطق میانی و شمالی کشور تحت‌تاثیر آن چیزی هستند که در سایر مناطق کشور رخ می‌دهد. در واقع با سفر به این مناطق دامنه گسترش بیماری افزایش می‌یابد.

احتمال ورود محموله جدید واکسن

در همین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت تا کنون ۴میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۷۶ نفر دز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۵ دز رسیده است. میزانی که با توجه به پیک پنجم کرونا در کشور و شیوع ویروس دلتا به هیچ عنوان برای مقابله با کرونا کفایت نمی‌کند.

در همین ارتباط روز گذشته جعفرصادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت گفت: واکسن اکنون عمدتا از خارج از کشور تامین می‌شود و در واکسن داخلی نیز هنوز بنیاد برکت به اندازه نیاز ما واکسن تولید نکرده است، ما مجبوریم تا زمانی که نسبت به رسیدن واکسن به دستمان مطمئن نباشیم، اقدام نکنیم. به گزارش «ایسنا» وی گفت: به احتمال زیاد روز چهارشنبه ممکن است محموله‌ای با تعداد قابل توجه واکسن به کشور برسد که اگر وارد شود ان‌شاءالله برای هفته بعد گروه سنی جدید یعنی ۶۵ تا ۶۹ سال را اعلام می‌کنیم.

شرط واکسیناسیون سنین ۵۰ سال به بالا

تبریزی درباره واکسیناسیون گروه‌ سنی ۵۰ سال به بالا در استان‌های با درگیری بالا از جمله سیستان و بلوچستان گفت: استان‌های با ریسک بالایی مشمول این تصمیم می‌شوند که شیوع بیماری از نوع واریانت دلتا را دارند. استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر و هرمزگان مدنظر هستند که در صورت تامین واکسن برای این مناطق یک گروه سنی بیشتر اعلام می‌کنیم تا برای دریافت واکسن مراجعه کنند؛ یعنی در واقع به شرط تامین واکسن برای استان‌های ذکر شده ۲ گروه سنی اعلام می‌کنیم. وی تاکید کرد: نوبت‌دهی الکترونیک از طریق سامانه salamat.gov.ir در حال انجام است و چه جامانده‌ها از دریافت دز اول واکسن و چه کسانی که باید دز دوم را تزریق کنند نوبت‌دهی شده و فراخوان می‌شوند.

او در بخش دیگری از این سخنانش گفت: ان‌شاءالله از اواسط مردادماه واکسیناسیون گروه‌های شغلی پرخطر را آغاز می‌کنیم و با معلمان، مدیران مدارس و استادان دانشگاه‌ها کار را آغاز خواهیم کرد و سپس به سراغ گروه‌های شغلی حساس دیگر هم می‌رویم.

روند افزایشی مبتلایان به کرونا

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۳۳ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این مدت ۱۴۶ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.