واکنش به حواشی قیمت واکسن

وی تصریح کرد: گاهی وقت‌ها  تشویق‌های معنوی وجود دارد که با مسائل مادی قابل قیاس نیست. دانشمندانی که این همه تلاش شبانه‌روزی کردند برای اینکه به واکسن رسیدند حالا شما میلیاردها هم به آنها پول می‌دادید و آنها را تشویق می‌کردید، تا اینکه رهبر معظم انقلاب خودشان گفته‌اند می‌خواهم از این واکسن استفاده کنم و این تشویق خیلی بزرگی است. رئیس‌جمهوری بیان کرد: این قدردانی و سپاس بزرگی است از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و همه عزیزانی که در این زمینه تلاش کردند. این تشویق برای همه واکسن‌های داخلی است که توسط رهبر معظم انقلاب انجام گرفت و ما از ایشان سپاسگزاری و قدردانی می‌کنیم.

واکنش به قیمت واکسن داخلی

رئیس‌جمهوری همچنین دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به  حواشی ایجادشده درباره قیمت واکسن کوو برکت گفت: ما هم در حال خرید واکسن و هم در حال تولید آن هستیم. قیمت واکسن خارجی هم مختلف است و کمتر یا بیشتر از ۱۰ دلار است. قیمت واکسن داخلی را هم وزارت بهداشت براساس هزینه‌ها و سود آن محاسبه می‌کند. جای خیلی دعوا و نزاع هم نیست که قیمت واکسن چقدر باشد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هنوز قیمت دقیقی مشخص نشده است، گفت: اما بنای ما برای تعیین قیمت ریال است نه ارز. دوگانه بیخودی در این زمینه به‌وجود آمده که برخی به آن دامن می‌زنند.

اشاره رئیس‌جمهوری  به واکنش‌هایی است که طی چند روز گذشته در فضای مجازی برسر تفاوت قیمت واکسن داخلی و نمونه‌های خارجی آن در گرفته است. در روزهای گذشته انتشار یک قرارداد بین شرکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت که قیمت هر دز واکسن کرونای برکت را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود، به شدت بحث‌برانگیز شد.

در این میان انتشار توییتی از سوی کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو که منتقدان سیاست‌های این وزارتخانه در زمینه قیمت بالای واکسن داخلی کرونا را به نوعی «پفیوز» خوانده بود با واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

انتقاد از منتقدان تولید واکسن داخلی

به گزارش «ایرنا» روحانی دربخش دیگری از سخنانش تصمیم به تولید واکسن داخلی را درست عنوان کرد و گفت: خیلی‌ها نامه نوشتند که تولید واکسن داخلی وقت تلف کردن است؛ چراکه تولید واکسن به این زودی‌ها نیست و در زمان کوتاه نمی‌شود ساخت. بعضی‌ها هم می‌گفتند باید آنها را تشویق کنیم که ما راه دوم را که هم تشویق و هم کمک بود، انتخاب کردیم.

رئیس‌جمهوری افزود: زمانی که شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان تحقیقات خود را برای تولید و ساخت واکسن آغاز کردند، عده‌ای به میدان آمدند که نباید واکسن خارجی بخریم که گفتیم این حرف هم نادرست است. گفتیم از هر جایی که وزارت بهداشت اجازه داد و اطمینان پیدا کردیم و دنیا هم اعتماد پیدا کرد، واکسن خارجی را در حد توان خریداری می‌کنیم. بنابراین در «کواکس» هم ثبت‌نام کردیم و پیش‌پرداخت دادیم.

روحانی ادامه داد: این تصمیمات استراتژیک و حساسی بود که اتخاذ شد چراکه عده‌ای در کشور مخالف خرید واکسن از خارج بودند و می‌گفتند که باید داخل را تقویت کنید. ما دیدیم که واکسن‌های خارجی نسبت به واکسن‌های داخلی زودتر دست ما را می‌گیرد و ساخت واکسن داخلی زمان می‌برد. وی گفت: نخستین واکسن خارجی تزریق‌شده در ایران ۲۱ بهمن سال ۹۹ بود یعنی ۶ماه پیش ما واکسن خارجی استفاده کردیم که بعد از این مدت به واکسن داخلی رسیدیم. به نظر شما آیا می‌توانستیم در این مدت ۶ ماه کاری انجام ندهیم و افراد زیادی از بین بروند؟

روحانی با بیان اینکه نخستین گروهی که واکسن را دریافت کردند، مدافعان سلامت بودند، گفت: وقتی مدافعان سلامت واکسن را دریافت کردند در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی آرامش به‌وجود آمد چراکه آنها در خط مقدم بودند و با محیط آلوده سروکار داشتند که کار بسیار درستی بود.

مجوز تزریق برای دو واکسن ایرانی

وی خاطرنشان کرد: با وجود واکسن داخلی باز هم به واکسن خارجی نیاز داریم چراکه واکسن داخلی به اندازه کافی نیست. البته ممکن است تا چند ماه دیگر به نقطه‌ای برسیم که نیاز به واکسن خارجی نداشته باشیم. زمانی که رسیدیم دیگر وارد نمی‌کنیم. شاید شرایطی پیش بیاید که حتی بتوانیم واکسن صادر کنیم.

روحانی با بیان اینکه در زمینه تولید واکسن کرونا به نتایج خوبی دست یافتیم، گفت: پلت‌فرم برکت با پلت‌فرم پاستور متفاوت است، اما هر دو به یک نتیجه رسیدند و هر دو مجوز تزریق دارند. پلت‌فرم‌های دیگر همانند اسپوتنیک داخلی فخرا و رازی هم ممکن است هفته‌ها و ماه‌های آینده وارد بازار شود.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: واکسن کرونا با تنوع خوب و پلت‌فرم‌های متفاوت وارد بازار شده و این کار بسیار خوبی بود. علاوه‌بر این ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن از کواکس خریدیم که مقدار کمی وارد شده و ۱۰ میلیون دز از کشور دیگری خریداری کردیم که سازمان هلال احمر واسطه بوده است.

میزان نیاز کشور به واکسن

وی با اشاره به خرید واکسن از کشورهای چین و روسیه گفت: کشور ما ده‌ها میلیون دز واکسن نیاز دارد. اگر ۶۰ میلیون نفر در کشور بخواهند واکسینه شوند نیاز به ۱۲۰ میلیون دز واکسن داریم و اگر دز سومی هم در ماه‌های آینده مورد نیاز باشد  به۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نیاز کشور به واکسن کرونا  ۱۸۰ تا ۲۰۰میلیون دز است، گفت: در حال حاضر در حال خرید واکسن خارجی هستیم و در داخل هم کار تولید در دستور کار شرکت‌های داخلی قرار دارد.

وی ادامه داد: خیلی امیدوار هستم که تا پایان این دولت -که ۴۰ چند روز بیشتر باقی نمانده- بتوانیم واکسن را به افرادی که سن بالا دارند و افرادی که شرایط شان به گونه‌ای است که زندگی‌شان پرریسک است، تزریق کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: زمانی که دولت را تحویل می‌دهیم نه فقط دو واکسن، بلکه ان‌شاءالله ۴،۵ واکسن داخلی ما هم کاملا آماده تحویل به بازار باشد و شرایط جوری باشد که مردم با تزریق این واکسن آرامش پیدا کنند.