جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز دیروز نسبت به شیوع ویروس جهش‌یافته هندی در مناطق جنوبی کشور و حتی در مواردی در پایتخت ابراز نگرانی کرد. در همین راستا سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اراک گفت: استان‌های جنوبی دچار بحران شده‌ و چندین شهر به رنگ قرمز درآمده‌اند و دیر یا زود استان ما نیز دچار بحران خواهد شد. وی با بیان اینکه لازم است تدبیر‌های لازم اندیشیده شود و باید خود را آماده برخورد با این موج کنیم، اظهار کرد: از هفته گذشته میزان مراجعان سرپایی به مراکز درمانی در حال افزایش است. همچنین در حال حاضر ۲۲شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵شهر در وضعیت نارنجی و ۲۵۱شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت کرونا در تهران

ازسوی دیگر روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کاهش میزان بستری‌ها در مراکز درمانی اعلام کرد: سیر نزولی کرونا در پایتخت متوقف شده است.

وی تاکید کرد: تهران و سایر شهرستان‌ها وضیعت نارنجی دارند که البته از اوایل هفته سوم خرداد کاهش نزولی بیماری در تهران متوقف شده و سرعت کاهش بیماری کندتر شده است.

به گفته وی، در هفته چهارم خردادماه نسبت به هفته سوم خردادماه ۳/ ۳درصد رشد در مراجعات سرپایی داشتیم که زنگ خطر جدی برای ما تلقی می‌شود.

زالی ادامه داد: میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در تهران کماکان سیر ثابتی دارد و در ۲۴ساعت گذشته ۸هزار و ۷۴۷بیمار به‌صورت سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند.  وی خاطرنشان کرد: ۷۱۹بیمار جدید در ۲۴ساعت گذشته شناسایی شده‌اند که ۱۶۲نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.  وی افزود: به‌نظر می‌رسد کانون‌های مختلفی در تهران هر چند وقت یک‌بار تعدادی از بیماران را دارند. الان نقشه درگیری بیماری در هر پنج حوزه جغرافیایی شهر تهران فعال است و تقریبا در حال حاضر کلیه شهرستان‌های استان تهران نارنجی هستند.

زالی تاکید کرد: تنها شهرهای بهارستان، ملارد و قدس زرد هستند، اما شهر تهران این هفته هم نارنجی بود و پیش‌بینی می‌کنیم رنگ نارنجی هفته دیگر هم برقرار باشد.

انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران نیز روز گذشته از افزایش ۸درصدی بستری در بخش عادی بیمارستان‌های استان تهران در هفته چهارم خردادماه خبر داد.

افزایش مجدد میزان مبتلایان

روند سینوسی موارد ابتلا به کرونا روز گذشته نیز ادامه داشت. براساس آنچه وزارت بهداشت از روند شیوع کرونا در ایران، از اول خرداد تا اول تیر گزارش داد، میزان موارد ابتلا از روز اول ماه گذشته از ۸هزار و ۵نفر به ۴هزار و ۹۰۷نفر در روز ۱۷ خرداد رسیده و پس از آن، این روند مجددا سیر افزایشی یافته و بین ۶هزار تا ۱۱هزار نفر در روز در نوسان بوده است.

ازسوی دیگر به گفته سیما سادات‌لاری، در هفته چهارم خردادماه شاهد کاهش ۲/ ۲درصدی در موارد بستری مثبت و کاهش ۶/ ۸درصدی در تعداد فوت‌شدگان بیماری نسبت به هفته ماقبل در کشور بوده‌ایم.

بررسی آمارهای وزارت بهداشت همچنین نشان می‌دهد که طی ۱۰روز اخیر (۲۳ خرداد تا اول تیر ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۴۴۵نفر در ایران مبتلا و بین ۵ تا ۶ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۵۴۸نفر بهبود یافته‌اند. طبق اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا تا ظهر روز گذشته ۳میلیون و ۱۱۷هزار و ۳۳۶نفر را در ایران به‌طور قطعی و البته براساس آمار رسمی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۸۳هزار و ۲۱۷نفر را به کام مرگ کشانده است.

در همین حال طی ۲۴ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱هزار و ۷۱۶بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۲۷۸نفر از آنها بستری شدند. در این مدت ۱۱۶بیمار کووید-۱۹ نیز جان خود را از دست دادند.

روند واکسیناسیون در کشور به‌دلیل کمبود دز دوم واکسن‌های سینو‌فارم و اسپوتنیک‌وی کند شده است. از دو روز گذشته واکسیناسیون دز دوم مجددا آغاز شده است، اما روند تزریق دز اول واکسن کرونا همچنان متوقف شده است. در همین حال براساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴میلیون و ۴۰۳هزار و ۷۵۳نفر دز اول واکسن کرونا و ۹۷۲هزار و ۸۷۱نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵میلیون و ۳۷۶هزار و ۶۲۴دز رسیده است.

زمان دریافت مجوز واکسن پاستوکووک

در همین راستا، سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای تسریع در واردات واکسن کرونا و میزان کارآیی واکسن تولید داخل گفت: از اول بر دو استراتژی تامین واکسن از طریق واردات و تولیدات داخل تاکید کردیم که این استراتژی‌ها کاملا درست بود. وی ادامه داد: واکسن کوویران‌برکت از این هفته وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید-۱۹ شده است، واکسن پاستوکوَوک نیز از این هفته مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهد کرد و البته واکسن اسپوتنیک تولید داخل از هفته آینده وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود. به گزارش «ایرنا»، ربیعی ادامه داد: تا پایان تابستان علاوه‌بر واردات، حداقل ۳۰میلیون دز واکسن برکت، ۳میلیون دز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دز اسپوتنیک تولید داخل خواهیم کرد و از آن بعد به‌ترتیب شاهد تولید واکسن‌های دیگر ایرانی خواهیم بود. سخنگوی دولت گفت: برای ۲۷۰میلیون دز واکسن اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰درصد برنامه، ۱۲۰میلیون دز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تامین خواهد شد.

پرداخت هزینه خرید ۱۶میلیون دز واکسن کوواکس

ازسوی دیگر وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با عراق از واریز هزینه خرید ۱۶میلیون دز واکسن کوواکس برای کشور خبر داد. رضا اردکانیان گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده، از منابع ارزی موجود در بانک تجارت عراق مبلغ ۱۱۵میلیون فرانک سوئیس به حساب بانک سوئیسی برای دریافت ۱۶میلیون دز واکسن کوواکس واریز شد. وزیر نیرو هشتم خرداد از صدور مجوز برای تامین منابع ارزی ایران در عراق برای خرید ۱۶میلیون دز واکسن کوواکس و انتقال این مبلغ به یک بانک اروپایی خبر داده بود.