پیش از این همتی نامزد ریاست‌جمهوری در آخرین مناظره تلویزیونی، مدعی ارسال نامه هشدارآمیز در مورد سقوط سال گذشته بورس و بی‌توجهی وزیر اقتصاد شده بود. او همچنین درباره نقش بانک‌مرکزی در بورس گفته بود: باید بگویم مدت‌ها قبل از این ریزش بورس، به رئیس‌جمهور و رهبری نامه خصوصی نوشتم و هشدار دادم مردم را دعوت به بورس نکنید. همتی همچنین تصریح کرده بود که بانک‌مرکزی در موضوع بورس نقشی نداشته است.درهمین راستا روز گذشته سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره رئیس سابق بانک‌مرکزی با موضوع ریزش بورس و هشدار او در این زمینه که دولت به آن توجه نکرده است و حتی مردم را برای بازار بورس تشویق کرده است گفت: در هر موضوعی به‌خصوص اختصاص هرکسی می‌تواند نظر دیگری داشته باشد. وجود دیدگاه‌های مختلف امری طبیعی است، مهم تصمیم‌گیری نهایی براساس خرد جمعی است. البته معمولا دستگاه‌ها از نگاه وظایف تخصصی خود دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند.

بنابراین اینها هیچ نقطه ضعفی نیست و نقطه قوت است. اگر در هر ستادی بروید و یک مساله اقتصادی مطرح کنید چند نوع نظر دارند.به گزارش «ایرنا» وی افزود: در مورد تامین کسری دولت از بورس و رقم‌های اعلام شده در مناظرات یک دروغ و جعل واقعیت صورت گرفته است. چنین رقم‌هایی درست نبود. برخی آگاهانه یا ناآگاهانه فروش اوراق را نیز در محاسبه وارد کرده‌اند؛ حتی با مدنظرگرفتن فروش اوراق، عدد فضایی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی، نادرست است  و در مورد سهام پالایش یکم که مستقیم به دولت تعلق داشت و بنابر درخواست دولت به فروش رفته بود؛ تصمیمات جبرانی نیز اتخاذ شد که در مسیر نهایی شدن قرار دارد. ما در مساله بورس شادابی بورس و وجود و سلامت اقتصاد ایران به بورس تصمیم غلطی نبوده است. همه کارشناسان گفتند در میان‌مدت بورس بهترین مکان است.

سیاست دولت درباره بازارسرمایه

سخنگوی دولت همچنین در ادامه گفت: اولا در ستاد اقتصادی دولت همه دیدگاه‌ها آزادانه مطرح و سپس تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد. این موضوع فقط مختص دولت نیست، بلکه در تمامی شوراها و ستادهای همه قوا تصمیمات اینگونه اتخاذ می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه وجود دیدگاه‌های مختلف امری طبیعی است، اظهار کرد: دوست عزیزم آقای همتی هم بر همین اساس دیدگاه‌های خاص خود را در جلسات همیشه مطرح می‌کردند. مهم تصمیم‌گیری نهایی براساس خرد جمعی است. البته معمولا دستگاه‌ها از نگاه وظایف تخصصی خود دیدگاه‌های متفاوتی ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه استراتژی براساس موقعیت یک اصل است، گفت: من اگر در وزارت رفاه بودم در موضوعات رفاهی طور دیگر نظر می‌دادم، بنابراین در مسائل اقتصادی ایجاب می‌کند که همه مثل هم بحث نکنند  اظهارات رئیس‌کل بانک‌مرکزی  هم می‌تواند بر همین اساس باشد.

سخنگوی دولت گفت: علاوه بر این در تمام دولت‌ها اختلاف نظرهای کارشناسی درباره مسائل اقتصادی وجود داشته است که موضوع عجیبی نیست. این دیدگاه‌های مختلف نقطه ضعف هیچ سیستمی نیست. اتفاقا شخص رئیس‌جمهوری در جلسات به صحبت‌های افراد در جلسه گوش می‌کنند و از تمامی نظرات مثبت در تصمیم‌گیری‌های کلان استفاده می‌کنند.

ربیعی تصریح کرد: مسائل اقتصادی جزو پیچیده‌ترین مسائل هر کشوری محسوب می‌شود و بر همین اساس کارشناسان و مسوولان راهکارهای مختلفی برای حل مشکلات اقتصادی ارائه می‌دهند. درخصوص بازار سرمایه نیز با استفاده از نظر کارشناسان و به صورت جمعی تصمیم‌گیری می‌شود. سیاست دولت فقط حمایت و تقویت بازار سرمایه بوده که تا روز آخر هم ادامه خواهد داشت.

دلیل انصراف دولت از پاسخ به اتهامات

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا دولت در مناظرات از ۸ دقیقه‌ خود برای دفاع مقابل تهمت‌های کاندیداهای انتخابات استفاده نکرد و چه تهمت‌هایی نیاز به پاسخگویی داشت، گفت: معتقد بودیم که دو قانون است که براساس آن به ما اجازه می‌دهد به مواردی که علیه دولت گفته شده است، پاسخ دهیم.

در جریان رقابت‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و مناظره‌های اول و دوم، دولت طی نامه‌ای به صداوسیما خواستار تعیین وقت برای پاسخگویی به این اتهامات شده بود. به‌دنبال آن صداوسیما به دولت فرصت داد به مدت ۸ دقیقه پیش از مناظره سوم ازخود دفاع کند. اما درنهایت قبل ازمناظره سوم شورای اطلاع‌رسانی دولت از انصراف دولت از این فرصت خبر داد و اعلام کرد طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری درخواست فرصت برای تبیین و روشنگری برای حدود ۳۰ مورد احصا شده در مناظره‌های انتخاباتی را داشت، که در کمال تعجب فقط ۴ مورد از اتهامات ناروا توسط هیات نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری وارد دانسته شده و برای پاسخگویی به این موارد نیز صرفا ۸ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است که با توجه به زمان در نظر گرفته شده برای پاسخگویی و محورها عملا ایجاد شفافیت و نیز معیاری برای قضاوت مردم فراهم نمی‌شود.

درهمین ارتباط روز گذشته علی ربیعی دراین خصوص گفت: همان‌طور که در اطلاعیه شورای اطلاع‌رسانی دولت آمده بود دولت موارد متعدد توهین، اتهام، افترا را احصا کرد انتظار داشت که براساس قانون انتخابات و همچنین ماده ۳۰ قانون اساسنامه صداوسیما فرصت پاسخگویی داده شود که متاسفانه تنها در ۴ مورد غیرمهم آن هم به شکل محدود و به صورت ضبط قبلی و کنترل شده فرصت پاسخگویی داده شد.

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: مساله تحریم برای ما مهم بود و مایل بودیم نیم‌ساعت در مورد آن صحبت کنیم و چون عملا ایجاد شفافیت و معیاری برای قضاوت مردم فراهم نمی‌شد، دولت ترجیح داد از ظرفیت‌های رسانه‌ای دیگر استفاده کند. من در یک جزوه تقریبا ۳۰۰ صفحه‌ای همه مشکلات را تدوین کردم و دوستان من در مرکز بررسی‌های ریاست‌جمهوری پاسخ آنها را آماده کرده‌اند و ارسال هم کردیم که استفاده شود. البته ما هم انتظار داشتیم که قبل از مناظره‌ها و بعد از مناظره‌ها به ما فرصت داده شود که داده نشد.

وی تاکید کرد: آنچه مشخص است تخریب،‌ له کردن دولت و نادیده‌انگاری هشت سال و نادیده انگاری نتیجه ۲۴ میلیون رای جفا بود. بعضی‌ها هیچ حرفی نداشتند جز این که بخواهند یک طرفه دولت را بزنند. هیچ کسی با سلب دیگران بالا نرفته است. این اتفاقات از سوی برخی برادران گرانقدر ما رخ داد که هرچه بود گذشت.

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد سخنان یکی ازنامزدها مبنی برتوصیف برجام به چک بی‌محل، واین که امکان تعامل با جهان وجود دارد و این دولت نتوانسته با کشورها ارتباط برقرار کند و عراق را هم مثال زده است گفت: متاسفم که برخی با اظهارنظرهایشان نشان می‌دهند که هیچ درک درستی از روابط بین‌الملل و اقتصاد به هم پیوسته جهانی ندارند. همین کشور عراق که مثال زده بودند، به‌عنوان کشوری که دوست، همسایه و برادر ما بوده و هست و پیوستگی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زیادی با آنها داریم، موقع خرید واکسن کرونا، بدون اجازه آمریکا پولمان را انتقال نداد.