درگذشت پدر معنوی «حزب‌الله»

سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور از انقلابیون قدیمی و یکی از یاران نزدیک امام خمینی(ره) بود. با تبعید امام(ره) به ترکیه و پس از آن به نجف اشرف، محتشمی‌پور هم در سال ۱۳۴۵ راهی نجف شد و در حوزه علمیه این شهر در محضر امام(ره) به ادامه تحصیل دروس حوزوی پرداخت.  محتشمی‌پور در عراق چندین‌بار توسط رژیم بعث عراق دستگیر شد و آخرین‌بار چند روز پیش از سفر امام به پاریس هنگامی که برای فراهم‌کردن مقدمات اقامت امام و همراهانشان در سوریه مامور شده بود، در فرودگاه بغداد دستگیر و برای همیشه از عراق اخراج شد. پس از آن در پاریس به امام پیوست و مسوول ارتباطات دفتر امام در نوفل‌لوشاتو شد. با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، محتشمی‌پور تا سال ۱۳۵۹ به‌عنوان یکی از اعضای دفاتر امام در تهران و قم به فعالیت پرداخت و در سال ۱۳۵۹ از سوی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به‌عنوان عضو هیات منتخب ایشان برای بررسی وضعیت بنیاد مستضعفان و نماینده امام، عضو شورای سرپرستی سازمان صداوسیما و مدیر صدای جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

موسس هسته‌های مقاومت در فلسطین

محتشمی‌پور در سال ۱۳۶۰ به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران راهی سوریه شد و تا سال ۱۳۶۴ در دمشق خدمت کرد. او در دوران سفارتش گروه‌های اسلامی به‌ویژه حزب‌الله لبنان و نیز هسته‌های مقاومت را در فلسطین تشکیل داد، از همین‌رو بسیاری از او به‌عنوان یکی از موسسان حزب‌الله لبنان و پدر معنوی این جریان یاد می‌کنند. براساس گزارش‌ها در سال ۱۳۶۲ او پس از یک سوء‌قصد که به صورت بسته انفجاری در محل ماموریتش در دمشق کار گذاشته شده بود از ناحیه چشم، گوش و هر دو دست آسیب دید و یک دست او از مچ قطع شد. عملیاتی که گفته می‌شود از سوی رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی شده بود. بعد از این واقعه امام(ره) در پیامی خطاب به‌ وی گفت از حادثه ناگوار که توسط ایادی استکبار جهانی برایتان اتفاق افتاد، متاثر گردیدم، ان‌شاءالله هرچه زودتر سلامتتان را بازیافته و در سنگر اسلام و انقلاب به نفع مستضعفان و مظلومان جهان به مبارزات سخت خود ادامه دهید.  درهمین حال به‌دنبال درگذشت او روز گذشته روزنامه جروزالم‌پست نیز در خبری فوری نوشت: علی‌اکبر محتشمی‌پور وزیر کشور سابق ایران که در تاسیس حزب‌الله لبنان نقش بسزایی داشت به‌دلیل ابتلا به کووید-١٩ درگذشت.

از وزارت تا نمایندگی مجلس

با تشکیل دولت دوم میرحسین موسوی در سال ۱۳۶۴، او به‌عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی شد و با گرفتن رای اعتماد از مجلس دوم، تا سال ۱۳۶۸ وزارت کشور را بر عهده داشت. با انشعاب در جامعه روحانیت مبارز و تشکیل مجمع روحانیون مبارز در سال ۱۳۶۶، محتشمی‌پور که به جناح چپ جریان‌های سیاسی جمهوری اسلامی گرایش داشت به این گروه سیاسی پیوست و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز شد. محتشمی‌پور در سال ۱۳۶۸ پس از پایان وزارت به‌عنوان یکی از مشاوران سیاسی رهبر انقلاب اسلامی برگزیده شد و در همان سال به‌عنوان نماینده مردم تهران به مجلس سوم شورای اسلامی راه‌یافت و به‌عنوان رئیس کمیسیون دفاع و دبیرکل گروه بین‌المجالس در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. با تشکیل دولت سیدمحمد خاتمی در سال ۱۳۷۶، محتشمی‌پور به‌عنوان مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور برگزیده شد و در انتخابات مجلس ششم بار دیگر به‌عنوان نماینده مردم تهران راهی پارلمان شد و این‌بار ریاست فراکسیون اکثریت (جبهه دوم خرداد) را بر عهده گرفت.

توقیف روزنامه محتشمی‌پور

 او در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ مدیر مسوول مجله توقیف شده «بیان» بود که در جریان توقیف مطبوعات درسال ۷۹ روزنامه بیان  هم توقیف شد.

رئیس کمیته صیانت ازآرای میرحسین موسوی

محتشمی‌پور در انتخابات سال ۱۳۸۴ رئیس ستاد انتخابات مهدی کروبی بود و در انتخابات سال‌۱۳۸۸ ریاست کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی را به عهده گرفت و پس از وقایع انتخابات ۸۸، کم‌کم به حاشیه سیاست ایران رفت و ایران را به مقصد عراق ترک کرد و در سال‌های گذشته به مدت ۱۰سال در نجف اشرف زندگی می‌کرد. در بخشی از اطلاعیه دفتر محتشمی‌پور پس از درگذشت وی نیز آمده است: او طی ده سال آخر عمر پربار خویش، در جوار بارگاه نورانی حضرت امیرالمومنین علی بن‌ا‌بیطالب(ع) سکنی گزید و اکنون میهمان وجود مقدس ائمه معصومین علیهم‌السلام خواهد بود (ان‌شاءالله).

اظهارنظرجنجالی

در این بین در عرصه سیاست خارجی برخی سخنان او جنجالی بود. همچنان‌که در ماجرای حمله عراق به کویت، درسال ۶۹ در نطق پیش از دستور خود در مجلس، صدام را مستحق حمایت و پشتیبانی در تهاجم به کشور کویت دانست تا از این باب در برابر آمریکا به‌عنوان استکبار جهانی قد‌علم کند. محتشمی‌پور در این نطق صدام را خالد بن‌ولید و فاتح بزرگی برای مسلمانان دانست و گفت: امروز بحث بر سر گذشته عراق و ایران نیست، امروز کفر جهانی به سرکردگی آمریکا در یک صف برای نابود کردن منابع مسلمین قرار گرفته است، اینکه برخی از افراد ساده لوح یا مرعوب فکر کنند این جنگ برای ما جای نگرانی نیست و مردم نگران نباشند، جای بسی‌تاسف است. او همچنین ریاست مرکزی به نام کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین را برای دوره‌ای برعهده داشت.

پیام‌های تسلیت

 به هر ترتیب به‌دنبال درگذشت سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت وی اظهار کرد: این روحانی مجاهد و عالم وارسته که جزو پیشگامان و همراهان پرتلاش و دلسوز نهضت امام‌خمینی(ره) بود، همه عمر خویش را صرف ترویج نهضت اسلامی و تحقق آرمان بلند انقلاب و نظام اسلامی کرد. سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و جمعی دیگر از چهرهای سیاسی درگذشت او را تسلیت گفتند.