به گزارش «ایسنا»، وی افزود: قرارمان این بود که اگر فاز یک و دو انسانی را به خوبی پاس کنند و فاز سه را شروع کنند و مقداری پیش برویم، مانند همان کاری که چینی‌ها، روس‌ها، آمریکا و انگلیس و هند انجام دادند و فاز سه را برای مطالعات بالینی بردند در کشورهایی مثل امارات و...، چرا ما این کار را برای واکسن خودمان در کشور خودمان انجام ندهیم. وزیر بهداشت گفت: امروز سالم‌ترین و بی‌ضررترین واکسن بومی را در اختیار داریم؛ چه واکسن پاستور که با انتقال دانش فنی است و چه واکسن برکت و.... بنابراین توانستیم در کمتر از یک‌سال به مجموعه‌های باعظمت واکسن‌ساز دنیا بپیوندیم و راه ۲۰ساله را یک‌ساله طی کنیم. همان‌طور که رمدسیویر را بچه‌های ما ۶۰ روزه ساختند. وی گفت: خوشبختانه واکسیناسیون علیه کووید در کشور به خوبی پیش می‌رود و ان‌شاءالله تا پایان خرداد ماه گروه‌های هدف شامل جمعیت بالای ۶۰ سال و بیماران صعب‌العلاج و خاص را واکسینه می‌کنیم. ۸۵ درصد مرگ‌های ما، در این افراد است که با واکسینه شدن آنها حداقل از ۸۰ درصد مرگ‌ها جلوگیری خواهیم کرد و سپس با ترکیب واکسن ایرانی و وارداتی وارد فاز واکسیناسیون سایر گروه‌ها می‌شویم. نمکی تصریح کرد تا پایان بهار واکسن های تولید داخل را در کنار واکسن های وارداتی خواهیم داشت.

صدور مجوز مصرف داوطلبانه ۲ واکسن ایرانی

همزمان سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی اعلام کرد با توجه به نتایج مطلوب و موفقیت‌آمیز فازهای اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور ایران و واکسن کوو ایران برکت و ایمنی و ایمنی‌زایی مطلوب این دو واکسن و نتایج اولیه فاز سوم کارآزمایی بالینی آنها، به‌زودی مجوز مصرف داوطلبانه این دو واکسن صادر می‌شود. کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با «ایرنا» هم گفت: شرایط برای تولید این واکسن‌ها به صورت انبوه در کشور فراهم است و به‌زودی مجوز تولید انبوه این واکسن‌ها نیز صادر می‌شود و به‌نظر می‌رسد با صدور مجوز مصرف وسیع و داوطلبانه این دو واکسن طی روزهای آینده، در همین خرداد ماه فراخوان عمومی برای ثبت‌نام افراد داوطلب و تزریق داوطلبانه این واکسن‌ها اجرایی شود. محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو نیز پیش‌بینی کرد که تولید واکسن کرونا در تیر ماه به ۳ میلیون دز رسیده و از شهریور ماه این عدد به ۱۰ میلیون دز در ماه افزایش یابد. به گفته جهانپور، میزان اثربخشی و ایمنی‌زایی هر دوی این واکسن‌ها بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است.

واردات واکسن بخش‌خصوصی نهایی شد

ازسوی دیگر رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از نهایی شدن خرید و واردات واکسن کرونا از سوی بخش‌خصوصی خبر داد. ناصر ریاحی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره نوع واکسن خریداری شده از سوی بخش‌خصوصی نیز گفت: در گام نخست یک میلیون دز واکسن آسترازنکا خریداری شده که به کشور وارد خواهد شد. در گام بعدی که بلافاصله پس از این قرارداد پیگیری می‌شود، سه میلیون دز واکسن سینوفارم چین خریداری می‌شود که البته به شرط حمل مقطعی، مذاکرات بر سر آن ادامه دارد.

واکسن‌های بیشتری در راه است

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کلاب‌هاوس اعلام کرد که روز شنبه حجم قابل‌توجهی واکسن کرونا به کشور وارد می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیسی افزود: در تلاشیم تا آخر خرداد افراد بالای ۶٠ سال را واکسن بزنیم؛ طبق آمار ٧۴ درصد مرگ‌ومیر در افراد بالای ۶۵ سال است. در همین حال براساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون سه میلیون و ۶۴۳ هزار و ۳۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵۲۲ هزار و ۷۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۶۳ دُز رسید. در کنار این خبرها از روند واکسیناسیون علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران اخبار مربوط به مرگ ناشی از تزریق واکسن کرونا را تکذیب کرد.

۲۱۷ فوتی جدید کرونا در کشور

همزمان با ادامه واکسیناسیون کرونا در کشور، در شبانه‌روز گذشته ۲۱۷ تن دیگر به‌دلیل کرونا جان باختند. همچنین به گزارش وزارت بهداشت براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۳۸۸ نفر از آنها بستری شدند.

کاهش فوت‌شدگان کرونایی تهران

در این میان به گفته پیروز حناچی، شهردار تهران با نزول آمار تلفات کرونایی، تعداد فوتی‌های روزانه در تهران از ۱۶۰ نفر به ۴۰ نفر کاهش داشته است.

آغاز ممنوعیت سفر از امروز

از سوی دیگر با توجه به تعطیلات آخر هفته و امکان موج دیگر کرونا در کشور، محدودیت سفرهای بین‌استانی از امروز در کشور به مدت ۶ روز (تا دوشنبه هفته دیگر) اعمال خواهد شد. به گزارش وزارت بهداشت درحال‌حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. از همین رو سفر بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر امروز تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد بدون توجه به رنگ‌بندی شهرها ممنوع خواهد بود. در کنار این محدودیت براساس گزارش بابک دین‌پرست، دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، از آخرین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، در بازه زمانی ۲۹ اردیبهشت تا ۵ خرداد ماه در کشور، ۷۱ درصد بوده است.