در همین خصوص و در سفر ۲۲ اردیبهشت‌ماه محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به دمشق و رایزنی انجام‌شده با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و وزیر امورخارجه این کشور، موافقت مقامات سوری برای افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حلب، حاصل شد و در پی آن وزارت امورخارجه جمهوری عربی سوریه به‌طور کتبی با این موضوع موافقت کرد. ظریف پس از دیدار با بشار اسد و وزیرخارجه سوریه در جمع خبرنگاران گفت که با موافقت بشار اسد و وزارت خارجه سوریه سرکنسولگری ایران را در حلب افتتاح خواهیم کرد. امیدوارم این اقدام باعث گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین ایران و سوریه شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۲۲ اردیبهشت‌ماه و در پاسخ به دعوت همتای سوری خود به دمشق سفر و با بشار اسد و فیصل المقداد دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین با رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق دیدار کرد. موضوعات روابط دوجانبه به‌ویژه همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و همچنین پیگیری گشایش سرکنسولگری‌ ایران در لاذقیه از جمله موضوعات مطرح‌شده از سوی ظریف در دیدار با رئیس‌جمهور و وزیرخارجه سوریه بود.

این تحول درحالی است که روزنامه رای‌الیوم ۱۴اردیبهشت در گزارشی از دیدار هیات عربستانی با بشار اسد و معاونش در دمشق خبر داد. این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک سوریه نوشت: هیات عربستانی به ریاست خالد الحمیدان، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان به دمشق رفته و با بشار اسد و علی المملوک، معاون رئیس‌جمهور در امور امنیتی دیدار کرد.

میدل‌ایست‌نیوز هم گزارش داد که عربستان و سوریه بر سر بازگشایی سفارت عربستان در دمشق به‌عنوان گام نخست ازسرگیری روابط توافق کردند. این منابع اشاره کردند که هیات عربستانی به مقامات سوریه گفته‌، عربستان از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور در کنفرانس سران کشورهای عربی در الجزایر استقبال می‌کند.

این گشایش در روابط سوریه و عربستان بعد از گمانه‌زنی‌ها درباره دیدارهای هیات‌های عربستانی و ایرانی است. ولیعهد سعودی اخیرا در مصاحبه‌ای از تمایل کشورش به برقراری روابط قوی با ایران سخن گفت و برای ایران به‌عنوان کشور همسایه آرزوی شکوفایی کرد.

اختلاف عربستان و سوریه پیرامون روابط قوی و استراتژیک دمشق با تهران است که از سال ۲۰۱۱ و بعد از تحولات بهار عربی، ریاض با همراهی دولت‌های عربی به حمایت‌های مادی و تسلیحاتی از معارضان و تروریست‌ها پرداختند اما اکنون به‌نظر می‌رسد با ورود ایران به مذاکرات ازسرگیری توافق برجام، عربستان کاملا در مواضع‌ خود بازنگری کرده و رهبران آن درصدد بهبود روابط با محور ایران و سوریه و عادی‌سازی روابط بین تهران و ریاض هستند تا به نوعی خروج عربستان از بحران جنگ یمن را در اسرع وقت تسهیل کنند.

در این زمینه جورجیو کافیرو، مدیر اجرایی موسسه «گلف استایت آنالیتیکس» در این خصوص معتقد است که سعودی‌ها باید در معاملات خود با سوریه عملگرا باشند. کاملا روشن است که دولت سوریه در شرف سقوط نیست و من فکر می‌کنم عربستان این واقعیت را به‌خوبی درک کرده و می‌داند که گزینه‌ای جز برقراری روابط نزدیک با سوریه ندارد. با وجود امتناع کشور‌های غربی از تعامل با دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه می‌بینیم که کشور‌های عربی کم‌کم به سمت احیای روابط با سوریه پیش می‌روند.

کافیرو افزود: مهم است که بدانیم دولت بشار اسد پیروزی خود را روی زمین ثابت کرده است. همچنین تحلیلگران سیاسی بر این باورند که دلخوری عربستان از دولت جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا را نمی‌توان در تغییر سیاست خارجی عربستان بی‌تاثیر دانست. بر این اساس محمد بن‌سلمان ممکن است با نزدیک شدن به سوریه درصدد تعمیق روابط با روسیه نیز باشد.