به گزارش «ایرنا» روحانی با بیان اینکه برای یک انتخابات بسیار مهم آماده می‌شویم گفت: در قدم اول موضوع انتخابات شاهد یک حضور و هیجان خوب و مناسبی بوده‌ایم و کاندیداهایی که برای ثبت‌نام مراجعه کردند، حضور قابل توجهی داشتند به طوری که از جناح‌ها و احزاب و تفکرات مختلف در آن حاضر شدند. روحانی ادامه داد: قدم دوم که در روزهای آینده شاهد خواهیم بود اعلام شورای نگهبان است که این اعلام می‌تواند تشویق‌کننده جامعه برای حضور در انتخابات باشد یا خدای ناکرده کند‌کننده این حرکت باشد و امیدوارم این قدم دوم هم به خوبی در چارچوب قانون اساسی و منافع نظام ما برداشته شود و شاهد ترکیب بسیار خوب و مناسبی باشیم که همه مردم را برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند. رئیس‌جمهوری قدم سوم را دوران تبلیغات عنوان و تصریح کرد: دوران تبلیغات از اوایل هفته آینده آغاز می‌شود و درباره قدم چهارم که حضور مردم پای صندوق است و مهم‌ترین قدم انتخابات هم هست فرصت می‌کنیم چون تا آن روز زمان زیاد است.

وی با تاکید بر اهمیت تبلیغات به عنوان گام سوم گفت: قدم سوم بسیار مهم است. اولا غش در معامله نباید باشد. اگر کالایی به مردم عرضه می‌کنیم این کالا یا برنامه باید منطبق با واقعیت باشد و اگر خدایی ناکرده با دروغ، تهمت و اقدامات غیراخلاقی توام باشد، برای مردم قابل قبول نیست. کسی که آمده برای اینکه سنگین‌ترین بار اجرایی را بر دوش بگیرد اگر بخواهد از یک مسیر ناصواب به یک هدف بلند برسد، این درست نیست.

مردم از کاندیداها برنامه می‌خواهند

رئیس‌جمهوری با تاکید بر مشارکت حداکثری و تامین سلامت مردم گفت:‌ برای انتخابات ضمن درخواست مشارکت حداکثری سلامت مردم را هم توامان می‌خواهیم و این دو باهم در تضاد نیستند. اگر در این هفته‌ها سلامت را خوب حفظ نکنیم، مشارکت کاهش می‌یابد و اگر در هفته اول و دوم خرداد مراقبت نکنیم دچار موج پنجم می‌شویم و مشارکت مردم خراب می‌شود و خدای ناکرده مشارکت پایین می‌آید اما اگر ابتلاها کاهش یافت مردم راحت‌تر پای صندوق‌ها می‌آیند و رای می‌دهند و در این شرایط، افتخار مشارکت حداکثری نصیب ما می‌شود.  رئیس دولت دوازدهم خطاب به مردم گفت:‌ انتخابات مال خودمان است و صندوق آرا از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است جمهوریت ما در سایه حضور در پای صندوق‌های رای است. اگر دروغ رواج یافت، اسلامیت و اگر مشارکت کاهش یافت، جمهوریت صدمه خورده است. همه جا شاهد راست‌گویی، گزارش با واقعیت و بدون تحریف باشیم و برنامه را به مردم ارائه دهیم. فحش که برنامه نمی‌شود. یکی همیشه فحش می‌گوید و اگر از او فحش را بگیری خلع سلاح می‌شود. روحانی تاکید کرد: مردم از کاندیداها برنامه می‌خواهند. نامزدها برنامه خودشان را شرح دهند. امسال دچار خشکسالی هستیم کاندیداها برنامه خود را برای خشکسالی بگویند؛ هنوز با تحریم مواجه هستیم و این گام‌ها باید تکمیل شود و باید برنامه‌اش را در دوران تحریم بگوید. هنوز در شرایط کرونا هستیم و کاندیداها از اینها مهم‌تر استراتژی خود را برای مردم بیان کنند و مردم بفهمند که این نامزد انتخابات، تعاملی است یا تقابلی. دنبال تعامل یا دعوا با جهان است. وی با مهم دانستن استراتژی و راهبرد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: رای مردم یک بار تا چهار سال دیگر یا رای مردم هر روز. هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم با رای مردم است. نامزدی امروز می‌گوید فضای مجازی عالی است و اما فردا که انتخابات تمام شد دنبال فیلتر با دست و پا می‌گردیم. باید بگوییم دنبال چه چیزی هستیم؛ بگوییم که افراط‌گر هستیم یا اعتدال‌گرا. این بسیار مهم است که راهبرد و اصولمان را توضیح دهیم و برنامه را ارائه کنیم و دلسوزی خود را نشان دهیم.

نظرکدخدایی درباره مشروعیت انتخابات

سخنان حسن روحانی در شرایطی است که روز سه‌شنبه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: مردم و انتظارات اجتماعی و سیاسی همیشه تمایل دارند که میزان مشارکت بالا باشد. با این همه، از منظر حقوقی و قانونی مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هیچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند. به گزارش انتخاب وی افزود: مشارکت احتمالی پایین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هیچ مشکل حقوقی ایجاد نخواهد کرد و اعتبار و مشروعیت آن همچنان پابرجاست.

کدخدایی روز گذشته نیز در سخنانی درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصولا در بحث ریاست‌جمهوری احراز صلاحیت و شرایط افراد را داریم و کسانی که صلاحیت آنها احراز نمی‌شود به مفهوم آن نیست که برای پست‌های دیگر صلاحیت نداشته باشند. به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه هنوز به هیچ نظر نهایی در رابطه با صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان نرسیده‌ایم، گفت: مطالب مختلفی نسبت به افراد وجود دارد که باید تک تک آنها بررسی شود. سخنگوی شورای نگهبان همچنین از احتمال تمدید پنج‌روزه بررسی صلاحیت نامزدها خبر داد.