اوج کرونا در انتظار تهران و پنج استان

در همین حال با نزدیک شدن به شب‌های قدر نگرانی‌ها از ازدحام جمعیت و شیوع گونه جدید کرونا در کشور موجب شده تا برخی مقامات وزارت بهداشت خواستار برگزاری مجازی این مراسم شوند. در همین راستا روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: حضور در شب‌های قدر مستحب، ولی مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی واجب است و همه باید آنها را رعایت کنند. روحانی با بیان اینکه امکانات دیجیتالی کشور باید این مراسم را به سمع و نظر مردم برساند، گفت: صداوسیما باید کاری کند که این مجالس را به خانه مردم بکشاند و مردم از این شب پرفیض استفاده کنند و مناجات برای آنها فراهم شود. وی با اعلام اینکه امکان برگزاری مراسم شب‌های قدر برای مناطق قرمز و نارنجی و صرفا در اماکن باز فراهم است، تاکید کرد: مردم در موقع خروج و ورود باید رعایت کنند. یکی از نگرانی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا جهش‌های ویروس کرونا است و این ویروس به‌صورت ثابت باقی نمی‌ماند و به مبارزه خودش برای زنده ماندن و آزار دادنش ادامه می‌دهد. وقتی داروی جدیدی داده می‌شود، جهش می‌یابد. وقتی در شرایطی است که ایمنی بدن بیمار نسبت به آن عکس‌العمل می‌دهد، خود را تجهیز می‌کند تا مقاومت کند. ویروس شکل جدیدی به خود می‌گیرد و هر روز به شکل و یک قیافه و ویژگی‌های وارد عمل می‌شود.به گزارش «ایسنا» وی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه براساس آمارهای امروز، مراعات مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی ۶۱ درصد است، اظهار کرد: این بسیار خطرناک است. این یعنی می‌خواهیم زمان بیشتری در موج چهارم بمانیم و دیرتر خارج شویم. روحانی افزود: ما باید با تشدید نظارت‌ها شاهد نارنجی شدن مناطق قرمز تا پایان هفته باشیم.براساس گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

موج چهارم کرونا و غلبه ویروس انگلیسی

نگرانی از ورود ویروس جهش یافته جدید کرونا به کشور در حالی است که به گفته علیرضا رئیسی موج چهارم در ایران با گونه جهش‌یافته انگلیسی آغاز شد و تقریبا بیش از ۸۰ درصد ویروس‌های شناسایی شده در کشور ویروس جهش‌یافته انگلیسی بوده است .او در همین راستا با توجه به نگرانی‌ها از ورود ویروس هندی، برزیلی و آفریقایی به کشور گفت: استان‌های جنوبی کشور به‌ویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان، با توجه به در معرض خطر بودن در ارتباط با ویروس‌های جهش‌یافته به‌ویژه ویروس آفریقای جنوبی باید بیشتر مراعات کنند.

توقف روند افزایشی کرونا در ۲۵ استان

علیرضا رئیسی در ادامه سخنانش در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، از توقف روند افزایشی کرونا در ۲۵ استان خبر داد و گفت: به‌دنبال اقدامات انجام شده، در ۲۵ استان کشور به یک وضعیت باثبات رسیدیم، گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست، اما روند افزایشی متوقف شده که نشانه خوبی است. در ۱۵ استان روند نزولی آغاز شده و در ۱۰ استان تقریبا به اوج بیماری رسیدیم و انتظار داریم طی این هفته و هفته آینده از میزان ورودی به بیمارستان‌ها کاسته شده و روند نزولی را طی کنیم.

تهران نیازمند مراقبت بیشتر

به گزارش «ایسنا» رئیسی تاکید کرد: ۶ استان هنوز روند نزولی ندارند و نیاز است مراقبت بیشتری انجام دهند؛ گرچه بر اساس شواهد این استان‌ها به قله بیماری نزدیک هستند که با رعایت مناسب پروتکل‌ها یک هفته پس از آن سیر افزایش یابنده بیماری متوقف خواهد شد. این شش استان شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده احتمالا به اوج بیماری برسند و بعد از آن باید شاهد روند نزولی بیماری در این استان‌ها باشیم‌.سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت: ۳۸ درصد مراکز ما هنوز تهویه ندارند و ۳۸ درصد مردم نیز ماسک نمی‌زنند.

زمان‌بندی واکسیناسیون سالمندان

همزمان با قرارداشتن کشور در موج چهارم کرونا، با اتمام واکسیناسیون اولویت اول، روند تزریق واکسن به سالمندان آغاز شده است. علیرضا رئیسی در همین ارتباط روز گذشته اظهار امیدواری کرد که واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال تا پایان این هفته تمام شود و از هفته آینده افراد ۷۵ تا ۸۰ ساله واکسینه شوند و پس از آن کار واکسیناسیون افراد ۶۵ تا ۷۰ ساله آغاز شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت: در زمینه واکسن کرونا، سامانه‌ای طراحی شده و آماده است و به اطلاع مردم خواهد رسید. برای واکسیناسیون به هیچ عنوان نیاز به مراجعه حضوری نیست و همکاران من با واجدین شرایط تماس می‌گیرند.در همین راستا روز گذشته رئیس‌جمهوری نیز گفت: در صورت ادامه روند واردات واکسن ممکن است شرایط به سمتی برود که در نیمه دوم سال وضعیت بهتری داشته باشیم.

میزان واردات واکسن کرونا

در همین حال محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد تا امروز ما حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن وارد کردیم؛ هرچند که طبق برنامه‌ریزی‌های ما باید هفت تا هشت میلیون می‌بود که یک‌چهارم آن محقق شده است. به گزارش «ایلنا» رئیس سازمان غذا و دارو در عین حال گفت: ۶۰ میلیون دُز قرارداد جدید با روسیه بسته شده که تا آخر سال میلادی تحویل داده شود که نمی‌دانیم این اعداد چقدر محقق خواهد شد. به گزارش «ایسنا» او همچنین گفت که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که حدود۲۰۰میلیون دُز واکسن تقلبی کرونا در دنیا توزیع شده است.

زمان تحویل ۳۰ میلیون دُز واکسن برکت

ازسوی دیگر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران، درباره عملیاتی شدن فاز واکسیناسیون عمومی کشور تاکید کرد: بنابر اظهارات دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، نهایتا تا مردادماه حدود ۳۰ میلیون دُز واکسن به دولت تحویل داده می‌شود.

۳۳۲ فوتی جدید کرونا در کشور

اما بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۳۳۲ بیمار کووید-۱۹ در کشور به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۹۰ نفر از آنها بستری شدند.