سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر اینکه دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها در حوزه نفت و مالی آمادگی نشان داده و اینکه آیا این موضوعات به‌صورت رسمی به شما منتقل شده و پاسخ ایران چیست؟ اظهار کرد: در موضع ما درباره رفع تحریم‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته، همه تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود و هیچ تفاوتی بین تحریم‌ها نیست و همه باید راستی‌آزمایی شود. او تاکید کرد: طرح گام به گام و تدریجی را نمی‌پذیریم و در دستورکارمان نیست. آمریکا باید به تعهداتش عمل کند و هر چه کمتر از این مانع بازگشت آمریکا به چارچوب برجام خواهد شد و ایران آمادگی دارد بعد از راستی‌آزمایی به تعهداتش ذیل برجام عمل ‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: تعهدات آمریکا ذیل برجام روشن است و کمیسیون برجام مجرایی است که می‌تواند این تعهدات را به آمریکا یادآوری کند. موضوع اینجا این که چه چیزی سهل‌تر است، نیست، موضوع این است که چه چیزی منافع ملی جمهوری اسلامی را به‌صورت حداکثری تامین می‌کند و فکر می‌کنیم مسیری که می‌رویم تا موقعی که آمریکا به تعهداتش به‌صورت موثر و قابل راستی‌آزمایی عمل نکرده، هیچ جایی در میز برجام نخواهد داشت و ما این سیاست را تا آخر ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: موضع ما کاملا شفاف و روشن است. اول از همه متن برجام باید بدون کم و کاست با همان ادبیات اجرایی شود. ما با سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم. اینکه آمریکا چگونه می‌خواهد تعهدات خودش را انجام دهد، موضوع دولت آمریکاست. آن‌چه مهم است باید لغو تحریم‌ها به‌صورت موثر باشد و در عمل و نه روی کاغذ اتفاق بیفتد و ما بتوانیم راستی‌آزمایی کنیم. این راستی‌آزمایی باید توسط نهادها و بخش‌هایی که عملا می‌توانند تایید کنند که لغو تحریم‌ها اتفاق افتاده چه در حوزه بانکی، پولی، بیمه‌ای، حمل‌ونقل و کشتیرانی و در تمامی ابعاد و چه تمام بخش‌های پتروشیمی، نفت و صنعت همه باید تایید کنند که این تحریم‌ها به‌صورت موثر مرتفع شده است.

در نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه به‌صورت حضوری در وین برگزار شد، قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد. در این نشست، روسای هیات‌های مذاکره‌کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی درخصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند. در این نشست، کشورهای مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو درخصوص ترتیبات عملی موردنیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود. هیات‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌و‌گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد. معاون وزیر امورخارجه ایران در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد: هیات ایرانی هر زمان که روند گفت‌و‌گوها به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌و‌گوها را متوقف خواهد کرد.

سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن

همزمان یک روزنامه اسرائیلی گزارش کرد که مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در سفر آتی خود به واشنگتن درصدد است اطلاعات حساسی را درباره ایران در اختیار همتای آمریکایی خود قرار دهد. روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» با اشاره به سفر آتی «مئیر بن‌شابات» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به واشنگتن و دیدار با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، گزارش کرد این نشست قرار است در سفارت اسرائیل در واشنگتن برگزار شود و بسیار کوتاه و به اندازه تنها چند ساعت بیشتر نخواهد بود و پس از آن بن‌شبت فورا به فلسطین اشغالی بازمی‌گردد.

طبق این گزارش، بن‌شابات و سالیوان در چندماه گذشته چند نشست مجازی درباره ایران برگزار کرده‌اند و ظاهرا در نشست جدیدشان قرار است اطلاعات حساسی به اشتراک گذاشته شود که نمی‌توان این اطلاعات را به‌صورت آنلاین پخش کرد. از طرف دیگر آن‌طور که اسرائیل هیوم گزارش کرده است «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی «موساد» نیز قرار است برای دیدار با «ویلیام برنز» رئیس «سیا» و دیگر مقام‌های ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا، هفته جاری به واشنگتن پرواز کند.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه گزارش خود در توصیف اهداف سفر هیات صهیونیست به واشنگتن نوشت که این دو مقام ارشد صهیونیستی امیدوارند که در سفر آتی خود به واشنگتن، تلاش‌ها برای احیای برجام را متوقف کنند یا اینکه حداقل بتوانند اقداماتی را انجام دهند تا مواردی به برجام افزوده شود که این توافق تا حدودی مورد قبول تل‌آویو قرار بگیرد.

پنج‌شنبه هفته گذشته، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در جریان مذاکرات وین درخصوص برجام، جلسه‌ای را برای تثبیت راهبرد این رژیم درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار کرد. بنا به گفته یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی، در صورتی که ایران در مذاکرات جدی درخصوص یک توافق هسته‌ای بهبودیافته مشارکت کند، اسرائیل نیز موضع خود را درباره اینکه این توافق باید به چه شکلی باشد، مطرح خواهد کرد.

یکی دیگر از مقام‌های رژیم صهیونیستی به اسرائیل هیوم گفته است که نمایندگان رژیم اسرائیل به‌رغم مخالفت کلی با توافق هسته‌ای ایران، احتمالا توصیه‌های کلیدی را به همتایان آمریکایی خود ارائه خواهند کرد و یکی از این پیشنهادها آن است که واشنگتن باید از لغو یک‌باره تحریم‌های ایران خودداری کند. طبق این گزارش، موضع رژیم صهیونیستی این است که لغو تحریم‌های ایران باید به‌صورت تدریجی و همگام با بازگشت ایران به تعهدات برجامی صورت گیرد.

بنابر گزارش اسرائیل هیوم، مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنین پیشنهاد استفاده از بازرسی‌های «هر زمان و هر مکان» از تاسیسات هسته‌ای ایران را ارائه خواهند داد و صهیونیست‌ها می‌خواهند بندی به برجام اضافه شود تا به بازرسان اجازه دهد بدون اطلاع قبلی به سایت‌های هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشند.