تغییر شکل پذیرش بیماران کرونایی

آن‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرده است این یک میلیون نفر شامل افراد باقی مانده از واکسن قبلی در گروه پزشکی، پیراپزشکی و گروه‌های بهداشت و درمان و رزیدنت‌ها، انترن‌ها، دانشجویان پزشکی که در بیمارستان‌ها، دانشجویان پرستاری، علوم آزمایشگاهی و همه کسانی که در کادر بهداشت و درمان با بیمار مواجهه و خطر ابتلا دارند، هستند.

فراخوان به افراد پرخطر

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: بر این اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی مجدد فراخوان خواهند داد. با اینکه ما لیست افراد پرخطر را داریم، اما از امروز فراخوان می‌کنند تا از امروز بیماران پرخطر مانند افراد مبتلا به سرطان، افرادی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی دریافت می‌کنند و بیماران صعب‌العلاج و خاص ثبت نام کنند و ما ان‌شاءالله تا قبل از مرحله دوم، واکسیناسیون این گروه مرحله اول را تا حداکثر هفته اول اردیبهشت‌ماه به اتمام خواهیم رساند. وزیر بهداشت تصریح کرد: امیدوارم که مرحله دوم را هم بتوانیم در اردیبهشت‌ماه طبق جدولی که اعلام کردیم، انجام دهیم. به گفته وزیر بهداشت این یک میلیون دُز واکسن کرونا دربازه زمانی ۵روزه تزریق خواهد شد.

شیوه جدید پذیرش بیماران

در همین حال به‌دنبال موج چهارم کرونا در کشور و پر شدن ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌ها، شیوه جدید پذیرش بیماران در مراکز درمانی آغاز شده است. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با توصیف فوق بحرانی بودن وضعیت فعلی بیماری در کشور شیوه جدید پذیرش بیماران را به‌دلیل مراجعات زیاد بیماران تشریح کرد. مردانی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: مراکز مراقبت‌های حاد تنفسی و مراکز سرپایی درمان کرونا در مجتمع‌های بیمارستانی ایجاد شده است که بیمار مبتلا به کرونا به‌دلیل پر بودن تخت‌های بستری به آنجا مراجعه کرده و داروهای حیاتی همچون رمدسیویر به بیمار تزریق می‌شود و بیمار را به خانه می‌فرستند؛ چون دیگر بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیمار ندارند. وی افزود: این مراکز در بیمارستان‌های تهران ایجاد شده و بر اساس بخشنامه، بیمارستان‌های شهرستان‌ها هم می‌توانند این کار را انجام دهند. در این شیوه تمام داروهای درجه یک با دفترچه بیمه و قیمت مناسب به بیمار ارائه می‌شود تا دارو را از بازار آزاد تهیه نکنند؛ چون ممکن است سلامت این داروها در بازار آزاد زیر سوال باشد. اکنون دیگر وقت انتخاب بیمارستان و دکتر خاص نیست، انتخاب شاید امکان‌پذیر نباشد و باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند. این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: کلیه افرادی که نیاز به درمان بستری دارند ولی جایی برای بستری شدن آنها وجود ندارد در این مراکز پذیرش و بستری می‌شوند، آزمایش یا عکس‌های لازم از او گرفته می‌شود و در صورت نیاز درمان‌های بیمارستانی را برایشان انجام می‌دهیم‌. اگر در منزل امکانات اکسیژن و تزریق وجود داشته باشد مابقی داروها را در خانه به او می‌دهیم و اگر این امکان وجود نداشته باشد می‌تواند روز بعد مجددا به مرکز درمانی مراجعه کرده و دارو دریافت کرده و برود. با این کار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در روز که نیاز به بستری دارند را به شکل سرپایی مدیریت می‌کنیم. تخت‌های بیمارستانی کاملا پر هستند و اگر مثلا فرزند خود من بیمار شود جایی برای او نیست‌.

فاجعه کرونایی در ایران

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم معتقد است که وضعیت کنونی ایران را باید فاجعه توصیف کرد زیرا بیمارستان‌ها جای بستری بیماران را ندارند. به گزارش انتخاب محرز در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی فراز، در تذکری خطاب به افرادی که در انتظار واکسن هستند گفت: مردم فکر می‌کنند با واکسن زدن مشکل حل می‌شود؛ ولی این‌طور نیست واکسن فقط جلوی مرگ‌و‌میر را می‌گیرد و از ابتلای دوباره به ویروس‌ جلوگیری نمی‌کند.

غافل‌گیری ۴۰۳۰

موج چهارم شیوع ویروس کرونا همچنین سامانه ۴٠٣٠ که پاسخگوی سوالات مردم در خصوص کرونا است را با اختلال مواجه کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این سامانه با اختلالاتی مواجه شده است و مردم کمتر می‌توانند با کارشناسان درباره موضوعات مربوط به کرونا صحبت کنند و دقایق زیادی باید پشت خط بمانند.

۳۹۸ نفر دیگر جان باختند

آمارهای روزانه وزارت بهداشت هم از افزایش بیماران مبتلا به کرونا و بستری آنهاحکایت می‌کند. براین اساس روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۹۰۱ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

صدور مجوز برای سه شرکت خصوصی

اما درشرایطی که کشور با موج چهارم کرونا دست و پنچه نرم می‌کند موضوع واردات واکسن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسوولان است. در همین راستا به‌دنبال درخواست دولت از بخش خصوصی برای واردات واکسن، روز گذشته سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از صدورمجوز برای سه شرکت بخش خصوصی برای واردات واکسن خبرداد.

واکسن کرونای پولی؛تایید یا تکذیب؟

ازسوی دیگر به‌دنبال انتشار خبری مبنی‌بر امکان خرید واکسن کرونا برای افرادی که نمی‌خواهند منتظر بمانند، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، واکسیناسیون کرونا در کشوردر قالب پرداخت هزینه و خارج از نوبت را تکذیب کرد و گفت: هر واکسن مجاز از هر جا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید-۱۹ به‌صورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.

به گزارش «ایسنا» وی یکشنبه شب تاکید کرد: وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی تحت هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن را که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد را تکذیب می‌کند.

به‌رغم تکذیب این خبر روز گذشته سید حیدر محمدی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه شاید افرادی بخواهند واکسن را زودتر تزریق کنند، گفت: از همین رو ما به شرکت‌ها گفتیم تا واکسن را وارد کنند تا بعد به شکل پولی در داروخانه‌ها به فروش برسد. وی گفت: در حال حاضر هنوز واکسنی به این شکل که گفتم وارد کشور نشده است و اگر واکسن از بخش خصوصی وارد شد، اعلام می‌کنیم تا اگر کسی می‌خواهد برود و از داروخانه تهیه کند.

هشدار به متخلفان تزریق واکسن

در همین حال به گزارش «ایرنا» سعید نمکی روز گذشته در چهاردهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه واکسن کرونا را به زحمت در این اوضاع بحرانی تهیه کرده‌ایم که به افراد بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون کووید-۱۹ تزریق شود تاکید کرد: هر یک مورد اگر خارج از ضابطه باشد، حتما مورد بازخواست و معرفی به مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.