عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین اظهار نظر خود روز گذشته با بیان اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز در شورای نگهبان تا‌یید نشده است، تا‌کید کرد: تا‌ زمانی که نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت به شورای نگهبان نرسد، ما نمی‌توانیم این طرح را رد یا تا‌یید کنیم. از سوی دیگر، وزارت کشور نیز درباره این قانون اصلاحی و احتمال ملاک قرار گرفتن آن برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو نظر خود را اعلام کرده است. جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات شرطی را درباره این موضوع مطرح کرده و گفته است که اگر اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تا‌ روز ثبت‌نام نامزدهای این انتخابات نهایی نشود، دیگر ملاک اجرا نخواهد بود. نمایندگان مجلس یازدهم‌ در اولین سال فعالیت این دور از پارلمان، در طرحی به اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری پرداختند که بخش عمده آن به تعریف مصادیق رجل سیاسی و مذهبی باز می‌گردد. شورای نگهبان در آخرین اعلام نظر خود در ۲۲ فروردین ماه امسال، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را به دلیل باقی ماندن برخی ایرادات مطرح شده از سوی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ تشخیص داد و به مجلس بازگرداند. اصل ۱۱۰ قانون اساسی درباره وظایف و اختیارات رهبری است. نمایندگان نیز در هفته‌ای که گذشت‌، برای جلب نظر شورای نگهبان تغییراتی در مواد مورد ایراد صورت دادند و دوباره این مصوبات را به این شورا فرستادند که البته هنوز این شورا نظر نهایی خود مبنی بر تا‌یید یا مغایرت این مصوبات با قانون و شرع را اعلام نکرده است.  سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است ۲۸ خردادماه امسال و هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار شود. در این انتخابات، هشتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب خواهد شد.

میتینگ انتخاباتی وجود ندارد

آنچه می‌تواند به نحوی برگزاری این انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد، وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا است که این روزها ایران را به سمت و سوی وضعیت قرمز و سیاه کشانده است. البته برگزار‌کنندگان انتخابات موضوع کرونا و همچنین دستورالعمل‌های بهداشتی را در برگزاری این دور از انتخابات مد‌نظر قرار داده‌اند. یکی از مصادیق آن ممنوعیت برگزاری هر نوع میتینگ انتخاباتی است. رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌و‌گوی خود با شبکه خبر با اشاره به مساله مهم و خطیر تبلیغات انتخاباتی در شرایط کرونایی گفت: در این خصوص تجربه برگزاری انتخابات در سراسر دنیا مورد بررسی قرار گرفته و ستاد انتخابات وزارت کشور تمامی تمهیدات لازم در جهت رعایت اصول بهداشتی را پیش‌بینی کرده است. او با بیان اینکه مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری طبق قانون از هفتم تا‌ روز ۲۶ خرداد ماه خواهد بود، تا‌کید کرد: در گذشته میتینگ‌ها و همایش‌های انتخاباتی را داشتیم که در این دوره یا نخواهیم داشت یا اینکه به صورت حداقلی خواهد بود. عرف افزود: برنامه اصلی ستاد بر این است که تبلیغات در فضای مجازی و رسانه‌ها به خصوص صدا‌و‌سیما دنبال شود.

ثبت‌نام حضوری داوطلبان ریاست‌جمهوری

عرف همچنین زمان آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری را از ۲۱ اردیبهشت به مدت ۵ روز اعلام و تا‌کید کرد: با توجه به اهمیت بالای انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری حضوری و در محل تعیین شده وزارت کشور خواهد بود.

تایید صلاحیت ۹۰ درصدی

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین درباره وضعیت ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر نیز از تا‌یید صلاحیت ۹۰ درصد از این نامزدها خبر داد و تا‌کید کرد افرادی که تا‌یید نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به هیات نظارت، مراتب اعتراض خود را اعلام کنند.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه روند ثبت‌نام داوطلبین شوراهای اسلامی روستا بسیار رضایت‌بخش و امیدوارکننده بود، گفت: در این دور از ثبت‌نام، با ۲۴۶ هزار و ۴۷۹ نفر داوطلب، رکورد ثبت‌نام در انتخابات شوراهای اسلامی روستا شکسته شد. عرف با اشاره به اینکه در این دوره از ثبت‌نام، شاهد حضور بیشتر بانوان در عرصه رقابت‌های انتخاباتی شوراهای روستایی هستیم، گفت: حدود ۷ درصد ثبت‌نام‌کنندگان از بانوان بودند که نسبت به میانگین ۴‌تا‌۵ درصدی دوره‌های گذشته، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

تقاضا برای تعویق انتخابات خبرگان و مجلس

گرچه بر اساس اعلام وزارت کشور انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز قرار است هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در برخی حوزه‌های انتخابیه در ۲۸ خردادماه امسال برگزار شود، اما معاون اجرایی شورای نگهبان از وجود تقاضاهایی برای به تعویق افتادن این دور از انتخابات خبر داده است. بنابر اعلام معاون سیاسی وزیر کشور، در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی که قرار است در ۶ حوزه انتخابیه برگزار ‌شود ۸۷۷ نفر ثبت‌نام و همچنین برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز که در ۴ استان برگزار می‌شود، ۸۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. با این حال محمدحسن صادقی‌مقدم، عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه از گوشه و کنار تقاضاها و پیشنهادهایی مبنی بر عقب انداختن میان‌دوره‌ای انتخابات خبرگان و میان‌دوره‌ای مجلس یا در یک روز برگزار نشدن ارائه می‌شود، به «ایسنا» گفت: به‌طور قطع تغییر در تا‌ریخ انتخابات نیازمند تصمیمات قانون‌گذار است و شورای نگهبان نمی‌تواند این تغییرات را ایجاد کند.