واکنش به شکایت مجلس از روحانی

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه نمایندگان مجلس گزارش استنکاف رئیس جمهوری از قانون را به قوه‌قضائیه ارسال کردند، گفت: در روزهای اخیر نمایندگان مجلس مکاتبات متعددی را در ارتباط با موضوعات مشابه داشتند. او ادامه داد: مطالبه ما از همه متولیان در رده‌های مختلف این است که ماموریت‌های قانونی خود را به نحو شایسته و در زمان مناسب انجام دهند و تاخیر و تعلل نداشته باشند. اسماعیلی همچنین از نمایندگان مجلس تقاضا کرد که علاوه بر مکاتباتی که با قوه‌قضائیه انجام می‌دهند می‌توانند از ابزارهای قانونی در اختیار خود مانند سوال و تحقیق و تفحص بهره بیشتری بگیرند. سخنگوی قوه‌قضائیه تاکید کرد: خیلی دنبال مچ‌گیری نیستیم و بهبود شرایط را تعقیب می‌کنیم. به گفته این مقام قوه‌قضائیه، نمایندگان مواردی را که به قوه‌قضائیه می‌فرستند اگر توام با اسناد و مدارک و دلایل و بررسی‌های کارشناسانه باشد ما را هم در فرآیند رسیدگی کمک می‌کند تا سریع‌تر رسیدگی کنیم و هم رسیدگی ما از اتقان بیشتری برخوردار می‌شود. اسماعیلی گفت: آنچه طبق قانون بر عهده قوه‌قضائیه است، انجام می‌دهیم و برخی رسیدگی‌ها، تشریفات و آیین رسیدگی خاص خود را دارد و هر رسیدگی باید در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی باشد.

پرونده «نامداری» جنایی نیست

سخنگوی قوه‌قضائیه در توضیح  وضعیت پرونده ‌آزاده نامداری‌ گفت: تا امروز بررسی‌های قضایی و پزشکی قانونی جنایی بودن این موضوع را منتفی می‌داند و پرونده جنایی نیست و با توجه به بررسی‌ها در سایر جهات در فضایی مبتنی‌بر نظر پزشکی قانونی، قاضی پرونده تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد و اجازه دهیم که فضای جامعه آرام باشد و اکنون که جنایتی در کار نبوده باید نظر پزشکی قانونی ارائه شود.

آخرین وضعیت پرونده محمد امامی

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده امامی نیز گفت: از منظر دادگاه، پرونده توام با نقایص بود و دادگاه تصمیم گرفت تا موارد نقص پرونده را به جای ارجاع به دادسرا توسط دادگاه برطرف و پرونده مسیر قضایی را  طی کند. او ادامه داد: اکنون روزهای پایانی رفع نقص پرونده است و با رفع نقایص جلسات ادامه می‌یابد.  اسماعیلی توضیح داد: دادگاه هم غیرعلنی نیست و علنی است و بارها گفتیم بین علنی بودن دادگاه و انتشار جزئیات دادگاه تفاوت است و ما در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی اقدام می‌کنیم.

احتمال فیلترینگ «کلاب هاوس»؟

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال فیلترینگ شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» گفت: این موضوع را بخشی از حوزه فضای مجازی کشور می‌دانیم و از رهاشدگی فضای مجازی گله داریم. او ادامه داد: همان‌طور که مرزهای آبی و دریایی ساماندهی و مدیریت می‌شوند، فضای مجازی نیز نیازمند ساماندهی و مدیریت است و این مسوولیت به عهده دولت، وزارت ارتباطات و نهادهای متولی است که آنها باید این فضا را مدیریت و ساماندهی و از رها شدگی آن جلوگیری کنند و چنانچه در انجام ماموریت‌های خود قصور کنند باید در ارتباط با قصور خود پاسخگو باشند.

رسیدگی به ۲۰۴ پرونده مفاسد اقتصادی

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره فرآیند رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت: این موضوع همیشه جزو اولویت‌های ما بوده و خواهد بود و به هیچ عنوان در این حوزه کوتاه نمی‌آییم. در همین راستا دادگاه رسیدگی به پرونده حسن میرکاظمی معروف به «حسن رعیت» در حال برگزاری است. اسماعیلی گفت: در شهریور ۱۳۹۹ استجازه پرونده‌های مفاسد اقتصادی تمدید شد و تعداد ۲۰۴ پرونده مربوط به مفاسد اقتصادی در شعب ویژه با ۶۲۵ متهم رسیدگی شده که از این تعداد ۱۲۱ پرونده در ۶ ماه دوم رسیدگی و حکم آن صادر شده است. سخنگوی قوه‌قضائیه درباره احکام صادره در سال ۹۹ گفت: در سال ۹۹ حدود ۱۶۰ هزار حکم جایگزین مجازات حبس صادر شد‌.

استعلام  سوابق۱۰۰ هزار نامزد انتخاباتی

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دستگاه قضایی در فرآیند انتخابات گفت: در دادستانی کل کشور ستاد پاسخگویی به استعلام‌ها و سوابق نامزدها تشکیل شده و طبق آخرین آمار تاکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار استعلام در مورد داوطلبان انتخابات اعم از شوراها، میان‌دوره‌ای مجلس و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان انجام شده و این ستاد ظرف زمان مقرر پاسخ‌ها را اعلام خواهد کرد.