محاصره پایتخت با کرونای انگلیسی

کرونا در ایران طغیان کرده است و آمار مبتلایان و میزان بستری‌شدگان ویروس‌کرونا هرروز بیشتر از روز قبل می‌شود. روز گذشته نیز ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها دو هزار و ۳۶۹ نفر بستری شدند. این رقم روز دوشنبه به ۱۳۸۹۰ نفرمبتلا و به ۲۰۴۸ بستری شده رسیده بود‌. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته ۱۷۴ نفر دیگر قربانی بیماری کووید- ۱۹ شدند و تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۶۳ هزار و ۵۰۶ نفر رسید. آمار قربانیان کرونا از روز ۱۳فروردین با فوت ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و این رقم طی روزهای گذشته هرروز افزایش یافت. در همین راستا مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که شاهد طغیان کرونا در اکثر مناطق کشور هستیم، تخت‌های بستری و «آی‌سی‌یو» بیمارستان‌ها پر شده و عمده موارد ابتلای جدید در کشور از نوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی است. مردانی تاکید کرد متاسفانه در کل کشور گرفتار وضعیت وخیم و نگران‌کننده‌ای شده‌ایم. آخرین وضعیت تهران نیز از رکوردشکنی ۱۴‌ماهه در میزان بستری در این استان حکایت می‌کند، تا آنجا که پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای تا ۱۰روزه تهران از سوی رئیس ستاد کرونای استان تهران مطرح شده است. پیشنهادی که البته درحال بررسی است و تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد مقامات به سمت قرنطینه حتی کوتاه‌مدت نخواهند رفت. آن‌طور که علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفته است این پیشنهاد برای گذر از این بحران و به معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر بهداشت ارائه شده است‌. وی با اشاره به میزان بستری‌۱۱۰۰ بیمار در روز دوشنبه خاطرنشان کرد: در ۱۴ ماه گذشته چنین رکوردی در استان تهران ثبت نشده بود که نشانه‌ای نگران‌کننده برای روزهای آینده است.

تکرار تجربه خوزستان در تهران

به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه هفته آینده، هفته‌ای بسیار سخت برای پایتخت خواهد بود، افزود: تجربه اخیر خوزستان که با گونه جهش‌یافته ویروس کرونا رخ داد، در تهران نیز در حال تکرار است و باید تمهیداتی متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران داشته باشیم.

تغییر نرخ بستری در گروه‌های سنی

زالی همچنین با اشاره به میزان چرخش ویروس در استان تهران گفت؛ براساس گزارش‌های معاونت‌های بهداشت سه دانشگاه ایران، تهران و شهید بهشتی میزان چرخش ویروس به ۴۷ درصد رسیده است و این یعنی از هر دو بیمار مشکوک، جواب آزمایش PCR یک نفر مثبت است که اگر جواب‌های منفی کاذب را هم در نظر بگیریم، عدد واقعی بالاتر هم می‌شود. به گزارش تسنیم، رئیس ستاد کرونای استان تهران گفت: هرم سنی مبتلایان تغییر کرده و بر اساس گزارش‌های دو هفته ابتدایی سال‌۱۴۰۰، بالغ بر‌۴۳‌درصد بیماران بستری‌شده بالای ۶۰ سال سن داشتند و ۷۵ درصد مرگ‌ومیر هم در همین گروه سنی بوده است. وی خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان زیر ۱۰ سال به ۲/  ۸درصد رسیده است که نشان می‌دهد که نرخ بستری و مرگ‌ومیر در گروه‌های سنی پایین‌تر نیز در حال تغییر است.

مناطق تهران و میزان مرگ و میر

زالی با اعلام اینکه بیشترین میزان مرگ‌ومیر در اسلام‌شهر، بهارستان، شرق و مرکز تهران رخ داده است، افزود: در این مدت بیشترین مراجعه سرپایی را در پاکدشت، مرکز و بخشی از شمال تهران و بیشترین بستری را در شرق، مرکز و بخشی از جنوب تهران شاهد بودیم. وی بااعلام فوت ۵۶نفر تنها در روز یکشنبه درتهران‌، گفت‌: با بررسی پرونده آنها به این نتیجه رسیدیم که افراد فوت‌شده تقریبا به همه مناطق تهران تعلق دارند و به جغرافیای خاصی اختصاص ندارند. زالی با اظهار اینکه «در این فوت‌شدگان از کودک یک‌ساله تا پیرمرد ۸۵ساله وجود دارد»، اضافه کرد: این الگو در همه استان‌های کشور در حال شکل‌گیری است و تا اوایل هفته آینده همه استان‌ها به یک وضعیت همگن می‌رسند.

درگیری ۱۰۳ بیمارستان تهران با کرونا

از سوی دیگر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه الگوی غالب کرونا در کشور نوع جهش‌یافته آن است، گفت: در حال‌حاضر ۱۰۳بیمارستان در استان تهران درگیر کرونا هستند و ناچاریم با لغو خدمات درمانی الکتیو در مراکز درمانی اصلی، ظرفیت بیشتری را برای رسیدگی به بیماران کرونایی اختصاص دهیم. در همین ارتباط پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان دکتر مسیح‌دانشوری، با بیان اینکه حداقل تا دو ماه آینده‌ آی‌سی‌یوها و بیمارستان‌ها پُرخواهد بود و متاسفانه مرگ و میرها افزایش خواهد یافت، پیش‌بینی کرد که شاهد افزایش میزان مرگ و میرها خواهیم بود.

ورود اولین محموله کواکس

در همین حال آخرین گزارش‌ها از ورود اولین محموله واکسن‌کرونا از طریق کواکس به تهران حکایت می‌کند. این محموله شامل ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز واکسن آسترازنکا/  آکسفورد تولید کره‌جنوبی است. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز گذشته در همین ارتباط گفت: دوشنبه شب بخشی از خرید ما از کواکس وارد کشور شد و ان‌شاءالله بیش از ۱۶‌میلیون خرید ما به سرعت به کشور خواهد آمد.

تزریق ۵۹۰ هزار د‌ز واکسن

ازسوی دیگر به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت‌، ایران در حال‌حاضر در فاز اول واکسیناسیون قراردارد و هنوز فاز اول به اتمام نرسیده است. وی تصریح کرد: تاکنون ۵۹۰‌هزار د‌ز واکسن توزیع رسمی و تزریق شده است و بیشتر افراد واکسینه‌شده تاکنون د‌ز اول را دریافت و حدود چند هزار نفری هم د‌ز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

زمان آماده شدن نخستین واکسن ایرانی کرونا

حریرچی همچنین گفت: ۹ واکسن کرونا در کشور در حال ساخت است، چهار واکسن در ماه‌های آینده برای استفاده وسیع به بهره‌برداری می‌رسد و نخستین واکسن ایرانی کرونا ۴۰ روز دیگر در اختیار مردم قرار می‌گیرد. واکسن دوم که بر مبنای ویروس ضعیف و کشته شده است با تیراژ ماهانه ۸ تا ۱۰ میلیون د‌ز از حدود ۷۰ روز دیگر در دسترس مردم قرار می‌گیرد. تاکنون واکسن‌های آسترازنکا-آکسفورد، کوواکسین بهارات هند و سینوفارم چین موفق به کسب مجوز مصرف اضطراری در ایران شده‌اند. در همین حال محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد واکسیناسیون ۵۵۰۰ راننده اتوبوس در پایتخت به‌زودی آغاز می‌شود.