بررسی منابع مالی دولت در یازده ماهه سال‌جاری بیانگر آن است که بیش از ۸۹ درصد از منابع قانون بودجه سال ۱۳۹۹ محقق شده است که بخشی از این عدم تحقق مربوط به مشکلات ناشی از تحریم نفتی کشور است. ربیعی تاکید کرد: بررسی منابع دولت نیز نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی تاکنون بیش از ۱۰۰‌درصد تحقق داشتند و بنابراین کمبود منابع ناشی از بخش صادرات نفت بوده که دولت برای حل این مشکل با توجه به تمهیدات لازم درخصوص پایداری بدهی‌های دولت اقدام به فروش اوراق کرده که تاکنون بیش از ۱۵۴ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی با کمترین نرخ ممکن به‌فروش رفته است.

انتقاد از مدعیان دور زدن تحریم‌ها

ربیعی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره گفته‌های معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر ادعای برخی افراد برای فروش نفت در دوران تحریم، اظهار کرد: از آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران ادعاهای زیادی علیه دولت و وزارت نفت مطرح می‌شد مبنی بر اینکه وزارت نفت یا مخصوصا تحریم‌های نفتی را دور نمی‌زند یا توان این کار را ندارد. سخنگوی دولت با بیان اینکه در چند سال اخیر فضای روانی کشور مملو است از این اتهامات بی‌اساس و نگرانی‌آور از سوی کسانی که هیچ‌گاه از حرف‌هایشان هیچ‌کس حساب‌کشی نمی‌کند، گفت: این ادعاها که اغلب از جانب مخالفان سیاسی دولت مطرح می‌شود کار را به‌جایی رسانده  که عده‌ای ادعا کنند اگر نفت به آنها داده شود، توان دورزدن تحریم و فروش نفت را دارند. ربیعی با بیان اینکه عده‌ای هم نزد مقام‌های عالی‌رتبه کشور این ادعاهای عجیب را مطرح می‌کردند، گفت: ما با قاطعیت تمام اعلام می‌کنیم که هیچ‌یک از مدعیان دورزدن تحریم نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند و تمام عملیات فروش نفت در شرایط تحریمی توسط دولت و وزارت نفت صورت گرفت.

مخالفت دولت با‌ مصوبه افزایش نرخ اینترنت

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری، درباره موضع دولت نسبت به افزایش نرخ اینترنت از سوی مجلس به سود صدا و سیما و مخابرات نیز گفت: اینکه مجلس تشخیص دهد که مصارفی مثل اختصاص بودجه به صداوسیما را تصویب کند حق قانونی مجلس است، اما برای یافتن منابع آن اگر قرار باشد فشار اقتصادی بر مردم وارد کند را صحیح نمی‌دانیم. او با اشاره به اینکه هفته پیش مخالفت دولت با این افزایش صریح بیان شد، ادامه داد: گران‌شدن اینترنت فقط شامل مصرف‌کنندگان اولیه نخواهد شد، بلکه مصرف‌کنندگان ثانویه اینترنت را نیز شامل می‌شود. امروز امرارمعاش حدود یک میلیون ایرانی تنها از طریق شبکه اینستاگرام دنبال می‌شود و در سایر بسترهای اینترنت نیز افراد زیادی به کسب و کار و درآمد مشغول هستند که این افزایش تعرفه تاثیر مستقیمی بر کار این افراد و حتی مصرف‌کنندگان می‌گذارد و باعث گرانی خدمات و محصولات خواهد شد.

وعده ربیعی درباره تعادل بازار

ربیعی درخصوص برنامه دولت برای مدیریت بازار کالاهای اساسی گفت: از سال ۹۲تا ۹۷ را باید در یک قالب تحلیل کرد که حرف رئیس‌جمهور حرف صحیحی است از سال ۹۷ به بعد باید جداگانه تحلیل کرد. فشاری که از سال ۹۷ بر ایران وارد شد برای فروپاشی نظام و ساختار کشور بود، فشار آمریکا از سال ۹۷ فشار کمی نبود، لذا شرایط این روزها را در چارچوب جنگ اقتصادی تحلیل کنید. او با بیان اینکه صف‌هایی که در هفته‌های اخیر می‌بینیم نتیجه فضاسازی‌هایی بود که در هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس درخصوص نرخ ارز کالاهای اساسی اتفاق افتاد، تاکید کرد: از همین تریبون بارها هشدار دادم که بحث حذف ارز ۴۲۰۰تومانی باعث به‌هم خوردن تعادل بازار می‌شود. برخی اظهارات به شایعه چندبرابر شدن قیمت خوراک دام و دانه‌های روغنی دامن زد و حاصل آن نگرانی مردم و انبار کردن این اقلام توسط برخی سودجویان و در نهایت برهم خوردن تعادل بازار شد.  ربیعی ادامه داد: البته با منتفی‌شدن موضوع و تاکید دولت بر ادامه سیاست حمایت از عرضه کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی و تمرکز بخش‌های مختلف دولت و تقسیم کار بین دستگاهی صورت گرفته و سیاست‌گذاری‌های لازم، مطمئن هستیم بازار به‌زودی به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

انبارها پر است

سخنگوی دولت با اشاره به تامین کالای اساسی با ارز ترجیحی گفت: در مورد کالاهای اساسی، امسال ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تامین شد. برای ۶ماهه اول سال آینده نیز ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی درنظر گرفته شده که یک و نیم میلیارد دلار آن برای بخش داروی وزارت بهداشت است و چهار و نیم میلیارد دلار نیز به کالاهای اساسی مانند روغن و نهاده‌های دامی اختصاص خواهد یافت. درخصوص شرایط تامین ارز روغن خام و دانه‌های روغنی امسال نسبت به سال گذشته تقریبا تفاوتی نداشتیم و میزان تولید کارخانه‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۵ الی ‌۶‌درصد اضافه شده است. انبارها هم پر است و در این زمینه مشکلی نخواهد بود. او ادامه داد: در مورد مرغ هم بحث‌های بسیار زیادی شد. در گذشته به‌طور متوسط ۱۰۷ الی ۱۱۰ میلیون جوجه‌ریزی صورت می‌گرفت که در این مقطع ۱۲۷ میلیون جوجه‌ریزی انجام شده است. شرایط از نظر تامین مواد‌اولیه مورد نیاز مرغداری‌ها مشکلی ندارد. وزارت جهادکشاورزی معتقد است که از نظر جوجه‌ریزی، امکانات، دانه و نهاده‌ها مشکلی نیست.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در نظام توزیع مشکلاتی وجود داشت، گفت: درخصوص میوه شب عید نیز ستادی تشکیل شده و قرار شد که در سازمان میادین و تره‌بار غرفه مجانی در اختیار تولید‌کنندگان قرار بگیرد تا بتوانند عرضه مستقیم داشته باشند.