او البته به مردم توصیه کرد که در نوروز حداقل مسافرت و حداکثر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند. همزمان رئیس پلیس راهور ناجا از احتمال افزایش یا کاهش شهرهای قرمز و تغییر در وضعیت تردد خبر داد.

سردار سیدکمال هادیانفر در یک نشست خبری با بیان اینکه تردد شبانه در همه شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی ممنوع خواهد بود، گفت: شاخصه اصلی ما چهار رنگی است که توسط وزارت کشور ابلاغ می‌شود.

وی در عین حال گفت: اینکه شهرهای مسافرپذیر مشمول محدودیت خواهند شد یا نه، در جلسات روزهای آتی مشخص می‌شود. وی در ادامه از ثبت بیش از ۸ میلیون جریمه رانندگی مرتبط با کرونا در کشور خبر داد.

در همین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه شب با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر اعلام کرد رنگ‌بندی نهایی شهرها ۲۵ اسفند اعلام می‌شود و هر هفته رنگ‌بندی‌ها اعلام خواهد شد.

وی همچنین وضعیت کشور را باثبات و در عین حال شکننده توصیف کرد. رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به وضعیت خوزستان و شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا، از سرعت انتقال بیماری ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست تا به سفر نروند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین تاکید کرد: شهر‌های شمالی هم نارنجی یا نزدیک به ‌نارنجی هستند و وضعیتشان هر آن ممکن است تغییر کند.

وی با اشاره به وضعیت تردد در شهر‌های آبی و زرد اضافه کرد: در شهر‌های آبی و زرد اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود وضعیت قرمز یا نارنجی می‌شود، شهر‌های زردی وجود دارند که گردش ویروس انگلیسی در آنها زیاد و سطح هشدار در آنها بالاست. همه اینها در شرایطی است که به گفته قاسم جان‌بابایی، معاون وزیربهداشت ویروس انگلیسی در کشور در حال چرخش است و تاکنون ۳۴۴ بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور شناسایی شده‌اند.

فوت ۲۴۴ نفر در خوزستان طی یک ماه

آخرین گزارش‌ها از وضعیت استان خوزستان نیز از فوت ۲۴۴ نفر طی یک ماه (از ۲۰ بهمن‌ تا ۱۵ اسفند) در این استان بر اثر ابتلا به کرونا حکایت می‌کند آن‌طور که قاسم سلیمانی‌ دشتکی، استاندار خوزستان اعلام کرده این تعداد موارد فوت‌ شده در کمتر از یک ماه فاجعه است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در حال حاضر ۱۱ شهرستان در کل کشور قرمز هستند که همگی در خوزستان قرار دارند. هشت شهرستان دیگر نیز در وضعیت نارنجی هستند. این ویروس به سرعت در خوزستان در حال گسترش است؛ حتی در مناطقی که احساس امنیت می‌کردیم و فکر می‌کردیم که وضعیت مناسب است. وی با بیان اینکه به‌صورت مکرر تعداد مراجعات مبتلایان به کرونا در خوزستان در حال افزایش است، گفت: تصمیم ما این است که اگر در شهرستان‌ها موارد فوتی داشته باشیم، مسوولان مربوطه هر شهرستان اولیای عزا را دعوت کنند و از آنها تضمین بگیرند که مراسم برگزار نکنند.

وی افزود: برگزاری مراسم‌های چند هزار نفری باعث می‌شود که صدها نفر مبتلا و تعدادی نیز جان خود را از دست بدهند. این کار، ظلم و قتل غیر‌عمد است و نباید چنین اتفاقی در خوزستان رخ دهد. در همین حال قرار است از هفته آینده واکسیناسیون بیماران خاص در این استان آغاز شود.

آخرین وضعیت واردات واکسن به ایران

در همین حال به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، هفته آینده ۴۰۰ هزار دز واکسن دیگر از هندوستان وارد خواهد شد و اولین واکسن سبد کوواکس را هم از ۲۸ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت دریافت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیسی افزود: بخش اول واکسن کوواکس یک میلیون و ۱۰۰ هزار دز است و بخش دوم آن هم یک هفته بعد به دستمان خواهد رسید که در مجموع میزان واکسن‌های ما به ۴ میلیون دز می‌رسد و وارد فاز دوم واکسیناسیون افراد آسیب‌پذیر خواهیم شد. وی همچنین گفت: واکسن پاستور اردیبهشت ماه آماده خواهد شد که تا تیر ماه به تولید انبوه و صادرات هم خواهد رسید. در همین حال حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای واکسیناسیون عمومی ایرانیان به حداقل ۱۷۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم که این امر به زودی محقق نمی‌شود.  همچنین حیدر محمدی، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: سه میلیون و ۱۲۰ هزار دز واکسن آسترازنکا از کره‌جنوبی و از سهمیه ایران از سبد کوواکس تا پایان سال وارد کشور می‌شود.

فوت ۹۳ بیمار کرونایی دیگر

اما براساس گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۹۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. همچنین دراین بازه زمانی ۸هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۰ نفر از آنها بستری شدند.