دراین میان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی به تکاپوی معرفی کاندیداهای خود برای کرسی ریاست‌جمهوری افتاده‌اند. با این حال هنوز فضای جامعه برای انتخابات ۱۴۰۰آماده نیست. روز گذشته وزیر کشورهم تاکید کرد: هنوز فضای عمومی جامعه در بحث انتخابات مشارکت‌جویانه نشده است و افکار عمومی حساسیت زیادی به آن نشان نداده‌اند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نشست ویدئوکنفرانس با استاندار، فرمانداران و بخشداران استان اردبیل با بیان اینکه انتخابات از نظر وزارت کشور باید در امنیت کامل، قانونمند، سالم و با مشارکت بالا برگزار شود، گفت: باید این امر به خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری محقق شود؛ چرا که اعتبار و آبروی کشور در میان است.

به گزارش «ایسنا» وی تصریح کرد: تدابیر و ملزومات، تجهیزات و منابع لازم برای انتخابات اندیشیده شده و آموزش‌های لازم درحال انجام است.

برگزاری نیمه الکترونیکی انتخابات

در همین حال یکی ازمسائل انتخابات سال آینده موضوع برگزاری انتخابات الکترونیکی است. درهمین راستا روز گذشته شکرالله حسن‌بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پنجمین جلسه شورای اداری استان تهران گفت: انتخابات پیش‌رو نیمه الکترونیکی برگزار می‌شود، یعنی از ۲۵ فرآیند انتخابات، اخذ آرا و شمارش آرا به صورت دستی و بقیه الکترونیکی برگزار می‌شود، ضمن اینکه در سطح استان تهران ۷ هزار و ۶۰۹ شعبه اخذ رای پیشنهاد شده است و روستاهای واجد شورا در استان ۵۳۱ روستا است که ۴۸۰ روستا شورا دارند و به فرمانداران تاکید شده در سایر روستاهایی که زمینه دارند نیز انتخابات برگزار شود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: تشکیل ستاد انتخابات انجام شده، تشکیل هیات‌های اجرایی شوراها در ۱۹ اسفند به مدت ۵ روز انجام می‌شود و ثبت‌نام از داوطلبان شوراهای شهر نیز از ۲۰ اسفند به مدت ۷ روز انجام می‌شود و بقیه فرآیندها برای سال ۱۴۰۰ است.

همزمان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در ارتباط با الکترویکی شدن انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما مخالفتی با انتخابات الکترونیک نداشته و نداریم، فقط لازم است زیرساخت‌های فنی آن آماده شود و هر زمان این زیرساخت‌ها مهیا شود آماده انجام آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه سلامت انتخابات یعنی صیانت از آرای مردم اهمیت دارد، اما باید سلامت مردم را هم مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: در انتخابات، هم سلامت انتخابات و هم سلامت مردم برای ما مهم است.

پیشنهاد وزارت بهداشت برای برگزاری انتخابات

دراین میان یکی از مسائل مهم انتخابات پیش رو با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، نحوه برگزاری انتخابات است.  ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم درباره چگونگی مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰، با بیان اینکه نگران روز رای‌گیری نیستیم گفت: نگران تجمع‌های قبل از رای‌گیری هستیم.

به گزارش «ایسنا» وی درهمین ارتباط پیشنهاد داد شورای نگهبان، انتخابات تمام الکترونیک برگزارکند.

واکنش احمدی‌نژاد به احتمال رد صلاحیتش

درکناراین سخنان، اخبارمرتبط با انتخابات از سوی گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشور نیز رونق پیداکرده است.  درهمین ارتباط به گزارش خبر آنلاین، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق، در گفت‌‌وگو با شبکه انگلیسی زبان تلویزیون دولتی ترکیه موسوم به «تی‌آر‌تی» انگلیسی، درپاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا فکر می‌کنید شورای نگهبان صلاحیت شما را در انتخابات سال آینده ایران تایید خواهد کرد؟ گفت: من هنوز راجع به انتخابات نظری نداده‌ام و موضعی نگرفته‌ام اما نظراتی دارم که در صورت ضرورت، در موعد انتخابات آن را با مردم در میان خواهم گذاشت.

اعلام نامزدی محسن رهامی

ازسوی دیگر محسن رهامی حقوقدان اصلاح‌طلب درگفت‌وگو با «ایرنا» از حضورش به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، خبرداده است.

نامزدی محسن‌هاشمی منوط به اجماع اصلاح‌طلبان

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا درباره نامزدهای احتمالی حزب کارگزاران سازندگی برای رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰، گفت: معقول این است که صبر کنیم و ببینیم چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند، چون نمی‌خواهیم با دیگر احزاب اصلاح‌طلب از راهی جز تفاهم وارد شویم و درست هم نیست نامزد موردنظر خود را هرطور شده به جبهه اصلاح‌طلبان تحمیل کنیم.  دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر بعد از تایید صلاحیت‌ها حمایت و نظر جمع روی محسن‌هاشمی باشد در مورد او و دیگر اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری می‌شود.