در همین حال آن‌طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرده است، منشأ کرونای جهش یافته در خوزستان از یک مسافر بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کیان‌آباد اهواز بوده که از هلند وارد کشور شده بود. فرهاد ابول نژادیان با بیان اینکه ۸۲ نفر از مسافران هواپیما که ساکن تهران و ۹ نفر ساکن اهواز بودند، رهگیری شدند، گفت: ۹ نمونه از ۱۰ نمونه ارسالی خوزستان به انستیتو پاستور، «مبتلا به کرونای انگلیسی» بودند.

ابول‌نژادیان همچنین گفت که یک خانواده ساکن انگلیس به عراق سفر کرده بودند و از عراق نیز به ایران آمده و در منزل خانواده‌ای در شادگان حضور پیدا کرده‌اند و گسترش بیماری از این نقطه بوده است.

به گزارش «ایسنا» وی گفت: ۲۵ دی‌ماه نیز یک مسافر عراقی که به کرونای انگیسی مبتلا بود در یکی از هتل‌های اهواز حضور پیدا کرده بود؛ پس از اخذ نمونه از ۷۴ نفر از پرسنل این هتل، متوجه شدیم که چهار نفر از آنها مبتلا شده‌اند و برخی از این پرسنل، خانواده‌هایشان را نیز مبتلا کرده بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: حدود بیست روز پیش نیز فردی به عراق سفر کرده بود و آنجا آلوده شد و پس از برگشت به ایران، خواهرش را نیز به کرونا مبتلا کرد و اکنون کل خانواده‌اش درگیر شده‌اند. او همچنین تایید کرد که فوت دو کودک در خوزستان به‌دلیل ابتلا به کرونای انگلیسی بوده است. ابول‌نژادیان در ادامه تصریح کرد: تعداد مبتلایان ۶ تا ۱۴ ساله در این پیک، بیش از دو برابر شده و موارد ابتلای ۱۵ تا ۲۹ ساله‌ها نیز ۱۷ درصد نسبت به پیک اول بیشتر شده است.

ابول‌نژادیان تصریح کرد گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که آن طرف مرزها برخی تست‌ها به صورت کاغذ، خرید و فروش می‌شد و تا حدود یک میلیون و نیم کاغذ جواب منفی تست بدون انجام آزمایش به این افراد تحویل داده شده است.

او در عین حال با بیان اینکه این روند محدودیت‌ها در خوزستان مشکل را حل نمی‌کند، از مخالفت با درخواست تعطیلی و در قرنطینه قرار گرفتن استان خوزستان به مدت دو هفته ازسوی دولت خبر داد. این در حالی است که به گفته علیرضا زالی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خوزستان با سیر انفجاری ابتلا و مرگ‌و‌میر مواجه هستیم.

ازسوی دیگر دو مورد مثبت ابتلا به کرونای انگلیسی در جزیره قشم شناسایی شده که طی سفر از امارات وارد این جزیره شده‌اند. گزارش‌ها از کل کشور و تهران نیز حاکی از شیب صعودی روند ابتلا است. بر این اساس طی ۲۴ ساعت گذشته ۷ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این مدت ۷۴ نفر دیگر جان باختند.

در همین حال ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: تا پایان سال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، واکسینه خواهند شد.