سیاست ما این بود که واکسن ثبت شده اول باید در چند کشور موجه در دنیا ثبت و مصرف شده باشد و کارآزمایی بالینی در سه فاز را در بیرون مرزها گذرانده باشد. او ادامه داد: واکسن اسپوتنیک روسیه در کشورهای برزیل، ویتنام، نپال، مکزیک، آرژانتین، ونزوئلا، مالزی، بولیوی، صربستان، مجارستان، روسیه و بلاروس هم مصرف می‌شود و هم ثبت شده است. واکسن شرکت سینوفارم چین نیز در چین، امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، پرو، اندونزی و بسیاری از کشورها ثبت و مصرف شده است. واکسن دو شرکت هندی نیز در جاهای مختلف دنیا ثبت شده است.

خیز ملایم در افزایش بیماران سرپایی

نمکی با اشاره به روند بیماری کووید-۱۹ در ایران گفت: گزارش‌هایی که از تهران دریافت می‌کنم، آغاز خیز ملایم در بیماران سرپایی و بعد از آن در افراد مبتلای نیازمند بستری خواهد بود و خدای نکرده در هفته‌های آینده ممکن است افزایش مرگ و میر را داشته باشیم.

ریشه‌کنی کرونا فعلا منتفی است

از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با بیان این مطلب که کرونا هرگز ریشه‌کن نمی‌شود، گفت: تا مدت‌های طولانی این بیماری گریبانگیر بشریت است و فقط می‌توانیم شتاب آن را کاهش دهیم و ریشه‌کن‌سازی آن فعلا منتفی است.  

از سوی دیگر دیروز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش آماری از وضعیت کرونا در ایران گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر چهارشنبه، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۱۸۹ نفر رسیده است. به گزارش «ایرنا» لاری گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر چهارشنبه ۶ هزار و ۸۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۰۱ نفر بستری شدند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۳۸۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته لاری،‌ براساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. او افزود: شهرستان‌‌‌های نارنجی در استان‌های شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه‌سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.