سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه لارپوبلیکا با اشاره به اینکه موشک‌های ایران تنها ابزار دفاعی مطمئن برای ایران هستند، افزود که در مورد این مساله هیچ مذاکره‌ای وجود ندارد.  وی گفت: «در مورد دیگر موضوعات، همه‌چیز بستگی به این دارد که برجام چگونه اجرا خواهد شد. در مورد امنیت خلیج‌فارس این موضوعی است که می‌تواند بدون مداخلات خارجی، موضوع گفت‌وگو بین کشورهای منطقه باشد. امنیت منطقه می‌تواند به‌صورت جمعی مورد بحث قرار بگیرد.»

دستور بایدن درباره تحریم‌ها

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین اقدامش در قبال ایران دستوری صادر کرده که طبق آن تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه ایران، چه یک‌جانبه و چه چندجانبه، تحت بازبینی فوری قرار بگیرند تا از تاثیر بی‌جهت بر مبارزه با کرونا جلوگیری کند.  جو بایدن این دستور را خطاب به وزارتخانه‌های خزانه‌داری، خارجه، بازرگانی و نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت و خدمات انسانی و همچنین نمایندگی آمریکا برای توسعه بین‌المللی صادر کرده تا با بازبینی و بررسی مجدد و فوری آنها، به این اطمینان برسند که تحریم‌های فعلی برای مقابله با کرونا، مانعی ایجاد نمی‌کنند.

تماس محرمانه با دولت بایدن

همچنین عراقچی در ادامه این مصاحبه درباره تماس محرمانه با دولت بایدن با بیان اینکه هیچ تماسی نداشته‌ایم و هیچ قصدی هم برای آن نداریم، گفت: «فعلا هیچ علاقه‌ای به هیچ تماس مستقیم نداریم و طبیعتا منتظریم که دولت جدید کاملا در پست‌های خود قرار بگیرند و متعاقبا دست به‌کار بشوند. ما معتقدیم برجام قالب صحیحی است و گفت‌وگوها باید در قالب آن انجام شود.»

توضیح ظریف درباره موضوعات مذاکره با آمریکا

این در حالی است که اخیرا محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در گفت‌وگویی تاکید کرد: «ما باید تصویر نهایی روابط با آمریکا را مشخص کنیم. به آمریکا بگوییم ما در موضوع اسرائیل با شما همکاری نخواهیم کرد و با شما اختلاف خواهیم داشت در موضوع سلطه‌گری با شما همراهی نخواهیم کرد، ما به شما اجازه نخواهیم داد که در مسائل داخلی ایران دخالت کنید؛ اما مشکلی نداریم که در موضوع نفت با شما همکاری کنیم.» ظریف ادامه داد: «مشکلی نداریم که امنیت خلیج‌فارس تامین شود ضمن اینکه معتقدیم حضور خارجی در خلیج‌فارس ناامنی ایجاد می‌کند و شما نباید اینجا باشید. ما معتقدیم که در افغانستان باید دموکراسی برقرار باشد همان‌طور که در سال ۲۰۰۱ در «بن» با هم به تفاهم رسیدیم اما معتقدیم که حضور شما در افغانستان خطرناک است. ما نیاز داریم که تصویر جدی از کلیتی در آینده با آمریکا داشته باشیم و پس از آن در موضوعاتی که تصمیم گرفتیم و نه درباره همه موضوعات مذاکره کنیم.»

موضع ایران درباره انتقال قدرت در آمریکا

معاون سیاسی وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا درباره انتقال قدرت از دولت ترامپ به دولت بایدن و حمله طرفداران ترامپ به کنگره خاطرنشان کرد: «ما موضع خاصی در برابر این انتقال قدرت بین دو دولت نداریم. فقط منتظریم ببینیم رئیس‌جمهور جدید آمریکا چگونه می‌خواهد مواضع اشتباه ترامپ را تصحیح کند. آنچه در جریان حمله به کنگره دیدیم باعث طرح این سوال می‌شود که آیا واقعا همین آمریکاست که می‌خواهد به دنیا یاد بدهد «حاکمیت قانون» و دموکراسی چیست؟» عراقچی افزود: «آنچه در واشنگتن اتفاق افتاد چهره واقعی دموکراسی آمریکایی را به ما نشان می‌دهد. اکنون روشن شده که آنها هیچ حقی ندارند که به هیچ‌کس در دنیا بگویند که مشکلات سیاسی در خانه خودشان را چگونه حل کنند.»

وظایف دولت جدید واشنگتن

عراقچی همچنین درباره بازگشت دولت بایدن به برجام و تقاضاهای ایران که سوال خبرنگار بود، توضیح داد: «درخواست ایران واقع‌گرایانه و عبارت است از اینکه آمریکا تحریم‌ها را بردارد و به توافق هسته‌ای بازگردد. من آلترناتیو (جایگزین) دیگری نمی‌بینم. ما با حسن‌نیت مذاکره کردیم و با حسن‌نیت به برجام عمل کردیم.» وی اضافه کرد: «دیگر نوبت دولت جدید آمریکاست که اشتباهات دولت پیشین را جبران کند. برای بازگشت به توافق هسته‌ای، باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند. ما آماده انجام تمام تعهدات ذیل برجام هستیم؛ به شرطی که آمریکایی‌ها هم به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها را بردارند.»

اخبار کذب

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه اول بهمن ماه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره ادعای خبرنگار فیگارو مبنی بر مذاکره مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل با دولت جدید آمریکا عنوان کرد: «خبرنگار فیگارو این موضوع را چک نکرده که آقای روانچی سه هفته گذشته ایران بوده و دوشنبه به نیویورک برگشته و معمولا هم یک هفته در قرنطینه هستند.» قبل از آن نیز اخباری مبنی بر تماس عراقچی با تیم بایدن منتشر شده بود که از سوی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی تکذیب شد. از سوی دیگر مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن در گفت‌وگویی تلفنی با مقامات چند کشور از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان به موضوع ایران نیز پرداخت. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه تماس‌های تلفنی با مقامات فرانسه، آلمان، انگلیس و ژاپن داشته است.

دستور تحریمی بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا در سندی جدید دستور داده اثر تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه روی مبارزه کشورها با ویروس کرونا مورد بررسی قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از دستوری که پنج‌شنبه صادر کرده خواستار بررسی اثر تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه بر مبارزه کشورها با بیماری «کووید-۱۹» شده است. سندی که «رهبری جهانی آمریکا برای تقویت مبارزه بین‌المللی با کووید-۱۹ و تقویت آمادگی زیستی و ایمنی جهانی» نام گرفته است. یکی از بخش‌های این سند به «کاهش تحریم‌ها»، در ارتباط با کووید-۱۹ اختصاص یافته است. بایدن دستور داده وزارتخانه‌های خارجه، خزانه‌داری و بازرگانی و نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت و همچنین «نمایندگی آمریکا برای توسعه بین‌المللی» (USAID) به بررسی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و تحریم‌های چندجانبه پرداخته و ارزیابی خود را درباره اینکه آیا این تحریم‌ها مانع مبارزه با کرونا می‌شوند یا خیر به او ارائه دهند.  درخصوص ایران، اعضای تیم بایدن تاکنون توضیحاتی به‌صورت پراکنده درباره سیاست‌های دولت جدید آمریکا درمورد تحریم‌ها علیه تهران ارائه کرده‌اند.