نگرانی از عادی‌انگاری بیماری در حالی است که تا‌کنون ابتلای پنج نفر به گونه جدید کرونا در کشور به‌صورت رسمی تا‌یید شده است. در همین حال روز گذشته نمکی در این باره گفت جز آن پنج موردی که قبلا گزارش کردیم، موارد جدیدی در کشور گزارش نشده است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در استان مازندران هم بررسی مفصلی کردیم که مبادا جهش داخل کشوری از این ویروس داشته باشیم که خوشبختانه گزارشی در این زمینه نگرفتیم. وی تا‌کید کرد: اگر این مرگ‌ها در استان مازندران نبود، به سمت مرگ‌های پایین‌تر از ۵۰ می‌رفتیم.

همزمان سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه کاهش محدودیت‌های کرونایی در مناطق نارنجی و قرمز اتفاق نمی‌افتد، گفت: نگرانی‌ها در مورد ویروس جهش‌یافته کرونا نیز وجود دارد و هرگونه کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی در سطح جامعه می‌تواند خطرساز باشد و ما را به سمت خیز جدید بیماری سوق دهد. به گزارش «ایسنا» لاری در ادامه گفت: همچنین پروتکل‌های سختگیرانه‌ای برای مشاغل پرخطر در نظر گرفته می‌شود. به‌طور مثال انجام تست‌های تشخیص سریع برای کارکنان تا‌لارها و کنترل کد ملی افراد از نظر انجام تست کرونا و مثبت بودن یا نبودن تست آنها انجام می‌شود. همچنین محدودیت‌های ظرفیتی برای مشاغل پرخطر نیز در نظر گرفته می‌شود. البته این تنها عادی‌انگاری نیست که به نگرانی‌ها از افزایش مجدد مبتلایان به کرونا دامن زده است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران روز گذشته به ارتباط مستقیم میان افزایش آلودگی هوا و افزایش شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا با بیماری کرونا در ابتلا و بستری وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی نیز این موضوع را تا‌یید کرده است.

خرید واکسن تعارضی با نظر رهبری ندارد

در همین حال تلاش‌ها برای تهیه و خرید واکسن‌های خارجی کرونا ادامه دارد. در همین راستا، حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیات دولت گفت: غیر از کواکس و واکسن‌هایی که در دسترس است و وزارت بهداشت تا‌یید می‌کند، با تا‌کید بانک مرکزی مشکلی برای تا‌مین و پرداخت ارز نداریم و تلاش‌ها صورت می‌گیرد تا‌ واکسیناسیون سراسری طبق زمان‌بندی مشخص انجام شود. ازسوی دیگر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درحاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اقدامات دولت در زمینه خرید واکسن کرونا با بیان اینکه «کواکس نه یک شرکت است و نه یک کشور بلکه یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بهداشت جهانی است»، تصریح کرد: انتخاب نوع واکسن از سبد کواکس بر عهده ما است؛ در نتیجه کاری که ما تا‌کنون برای خرید واکسن از سازمان بهداشت جهانی و کواکس انجام داده‌ایم، هیچ تعارضی با نظری که مقام معظم رهبری فرمودند ندارد. واعظی بابیان اینکه کواکس سبدی تشکیل و در آن همه واکسن‌های تولید شده در دنیا را قرار داده است و برای هر کشور سهمیه تعیین کرده است گفت: سهمیه ایران از سبد کمک ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن است و انتخاب نوع واکسن هم با ماست.

واعظی در ادامه با تا‌کید بر اینکه واکسن کرونا را می‌خریم و به موقع وارد کشور می‌کنیم، افزود: پول کواکس از مدت‌ها قبل آماده بود، اما آمریکایی‌ها مانع پرداخت آن می‌شدند؛ با این حال الان قسط اول این پول را که ۵۲ میلیون یورو بود پرداخت کرده‌ایم و مابقی پول نیز در موعد مقرر پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با سه کشور چین، هند و روسیه برای خرید واکسن کرونا خاطرنشان کرد: همزمان برای تسهیل در خرید و واردات کرونا با چینی‌ها در حال مذاکره هستیم که به نظر من این مذاکرات پیشرفت خوبی داشته است. همچنین به گزارش «ایرنا» نمکی نیز گفت: واکسن کرونا براساس نگاه و اصول کارشناسی به‌زودی تا‌مین می‌شود و ارز لازم برای خرید واکسن نیز تا‌مین شده است.وزیر بهداشت با اشاره به تولید واکسن مشترک با کوبا گفت: واکسن کرونای تولید مشترک بعد از فاز مطالعات حیوانی، فاز اول و دوم بالینی را در بیرون از کشور پاس کرده و قرار است آن را در پاستور به‌صورت مشترک بسازیم. قراردادی هم آماده کردیم و فاز سوم را با دقت و وسواس شروع خواهیم کرد. امیدوارم همان‌طور که قول دادیم، در بهار آینده واکسن داخلی را با اطمینان و خیال راحت در کشور داشته باشیم. در همین حال کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در صفحه توییتر خود نوشت: براساس نظرسنجی انجام شده، ۷۲ درصد مردم واکسن ایرانی کرونا را تزریق خواهند کرد. علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بابیان اینکه تولید واکسن مشترک ایران-کوبا مبتنی‌بر واکسن ذات‌الریه کودکان است، گفت: تا‌کنون در فاز اول و دوم این واکسن عوارضی نداشته است.

مرگ ۹۷ بیمار کرونایی

در همین حال براساس گزارش سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۶ هزار و ۳۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۵۳ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۹۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.