به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه یکی از موسسات خیریه خارج از کشور برای اهدای ۱۵۰ هزار دُز واکسن «فایزر» اعلام آمادگی کرده است، گفت: در صورتی که این موسسه خیریه بتواند ۱۵۰ هزار دُز واکسن کرونا به جمعیت هلال احمر تحویل دهد با نظر سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت نسبت به توزیع آن اقدام خواهیم کرد.  ازسوی دیگر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در واکنش به تبلیغات ضدواکسن در داخل و خارج از کشور، با بیان اینکه قطعا تبعات نزدن واکسن به مراتب از تزریق آن بیشتر است، گفت: اگر بشر به واکسن اعتماد نمی‌کرد، الان بسیاری از بیماری‌ها همچون آبله ریشه‌کن نمی‌شد؛ بسیاری از پیشرفت‌های بشر در عرصه سلامت مدیون واکسن است. بنابراین نباید خود را از وجود واکسن به‌عنوان یک ذخیره بیولوژیک ارزشمند که در سایه دانش بشری تولید شده محروم کنیم. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران در عین حال گفت: در چند روز آینده انواع فناوری‌های ساخت واکسن کرونا با پلت‌فرم‌های دیگری را که تولید داخلی و ملی است، رونمایی می‌کنیم.  در همین حال علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با برنامه «تهران کلینیک» رادیو تهران از انجام مرحله دوم کارآزمایی واکسن کرونای این مجموعه خبر داد.  

کاهش آمار مرگ کرونایی در تهران

اما در کنار تلاش‌ها برای تولید و خرید واکسن کرونا، خبرها از کاهش میزان ابتلا و فوتی‌های کرونا ویروس در سطح استان تهران حکایت می‌کند. به گفته انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران، در ۱۵ و ۱۶ آبان ماه تعداد بستری‌ها ۶۷۰۰ نفر بود که در حال حاضر این رقم به ۲۳۰۰ نفر رسیده و در آمار مرگ و میر نیز در حال حاضر به روزانه حدود ۲۸ نفر رسیده‌ایم. سیدمحمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: با توجه به کاهش بیماران بدحال کرونایی، آی‌سی‌یو حاد تنفسی بیمارستان مسیح دانشوری به حالت عادی برگشت و از این پس بیماران بدحال سل را پذیرش می‌کند.

وضعیت نامطلوب مازندران

با این حال وضعیت در برخی استان‌ها از جمله مازندران مطلوب نیست. آن‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرده در این استان به‌دلیل عدم‌رعایت پروتکل‌ها، میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر هم افزایش یافته و همچنان رو به افزایش است. در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر و براساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارد. از سوی دیگر با توجه به شیوع سویه جدید کرونا در انگلیس و سرایت آن به برخی کشورها، روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت تاکید کرد که هنوز ردپایی از ویروس جهش یافته کرونا در کشور نداریم.

افزایش مجدد جان‌باختگان

آخرین گزارش وزارت بهداشت نیز از فوت ۱۴۹ بیمار دیگر کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته حکایت می‌کند. به گفته سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با این حساب شمار جان‌باختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۹۵ نفر رسید؛ رقمی که نشان‌دهنده افزایش مجدد قربانیان کرونا در کشور است.   به گزارش «ایرنا»، وی همچنین از شناسایی ۶ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور و بستری شدن ۸۰۷ نفر از آنها خبر داد که به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۵۳ نفر رسید.  براساس این گزارش ۵۰۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

دلیل کم ‌شدن آمار ابتلا به کرونا

در همین حال با توجه به کم ‌شدن موارد ابتلا به کرونا در کشور، روز گذشته مسعود مردانی فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی درخصوص دلایل کاهش آمار مبتلایان و درگذشتگان کرونا در چند روز گذشته گفت: از دلایل کم شدن این آمار می‌توان به فروکش کردن ویروس، اعمال محدودیت‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و ابتلای عده‌ زیادی از افراد به این بیماری در گذشته اشاره کرد، چرا که بهبودیافتگان کرونا تا مدتی در مقابل این ویروس مصون می‌مانند.