جزئیات تولید مشترک‌ واکسن کرونا

ازسوی دیگر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره وضعیت خرید واکسن کرونا از سبد کوواکس سازمان جهانی بهداشت گفت: قرار بود ایران از سبد کوواکس بخشی از واکسن کرونای مورد نیازش را تامین کند که مقدمات این اتفاق انجام شد و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که پول مربوط به تامین واکسن از کوواکس، پرداخت شده است. بیگلری افزود: سازمان بهداشت جهانی در قالب مجموعه کوواکس ۱۸ کارخانه تولید واکسن کرونا را انتخاب کرده است و اغلب کشورهای دنیا هم سبد کوواکس را خریده‌اند. ایران هم همین اقدام را البته با شرط امکان انتخاب انجام داده است تا بتوان مناسب‌ترین و بهترین واکسن را برای کشور انتخاب کرد. بیگلری درباره وضعیت تولید مشترک واکسن کرونا بین ایران و یک کشور دیگر نیز گفت: در حال حاضر کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک تمام شده است و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در حال انجام است.

ویروس جدید کرونا پشت در کشور

ازسوی دیگر همزمان با شیوع سویه جدید ویروس کرونا در انگلیس، روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه میلیون‌ها نفر در آستانه سال نو میلادی در انگلیس درگیر ویروس جدید شده‌اند، گفت: ویروس جدید پشت دروازه‌های کشور است به همین دلیل همواره باید آماده بود و باید مرزها را بسیار قوی کنترل کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای زمانی که قدرت سرایت ویروس افزایش پیدا کرد، داشته باشیم. به گزارش «ایسنا» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: کووید-۱۹ تقریبا در حال از بین رفتن است و ویروس انگلیسی در حال جایگزین شدن است. در نیجریه و آفریقای جنوبی هم موتاسیون جدید اتفاق افتاده است؛ اما این حجم از موتاسیون در ویروسی که آر ان‌ای بوده، بسیار عجیب و نشان‌دهنده این است که ویروس قابل پیش‌بینی نیست. به گزارش «ایرنا» وی گفت: اگر کوچک‌ترین غفلتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم، پیک بعدی بیماری در بهمن ماه خواهد بود که اتفاقات ناگواری را به همراه دارد؛ زیرا رفتار ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست و اکنون جهش فوق‌العاده‌ای یافته است.

آخرین آمار جان باختگان کرونا

درهمین حال سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند، گفت: بر این اساس مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۴ هزار و ۸۱۴ نفر رسید. به گزارش «ایسنا» سیماسادات لاری همچنین از شناسایی ۵ هزار و ۹۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور و بستری شدن ۷۹۸ نفر از آنها خبرداد. بر این اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۳۷۳ نفر رسید. وی همچنین گفت که ۵۱۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز از کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ‌ومیر روزانه ناشی از کرونا در کشور خبر داد.